نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت تامین آب شرب مشهد از منابع آب کشاورزی در تابستان خشک امسال ضروری است و نباید موجب تعطیلی زراعت و بیکاری کشاورزان در منطقه شود.

تابستان امسال با کمبود شدید آب شرب در مشهد مواجه خواهیم بود

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام نصر الله پژمانفر اظهار کرد: مدیریت تامین آب شرب مشهد از منابع آب کشاورزی در تابستان خشک امسال ضروری است و نباید موجب تعطیلی زراعت و بیکاری کشاورزان در منطقه شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به خشکسالی شدیدی که در سال جاری داشته ایم، در تابستان امسال با کمبود شدید آب شرب در مشهد مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: قبلا آب منطقه ای اعلام کرد حق آبه کشاورزان از سدهای کارده و دیگر سدها را نمی دهیم و به جای آن خسارت کشاورزان را برای کشت نکردن و یا از بین رفتن محصولات کشاورزی جبران می کنیم.

پژمانفر با اشاره به اینکه با دیدگاه آب منطقه ای خراسان رضوی در این خصوص مخالفت شد، افزود: چرا که تبعات این اقدام فارغ از اینکه بتوانیم خسارت روستاییان را جبران کنیم، موجب بیکاری روستاییان و رانده شدن آنان به حاشیه شهرها می شد و در ادامه تبعات منفی زیادی داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نهایت با قطع کامل آب کشاورزان برای تامین آب شرب مشهد مخالفت و مقرر شد، مثلا در سد کارده تا ۲۵۰ لیتر آب بر ثانیه به کشاورزان بدهیم تا کشاورزان ذخیره حق آبه داشته باشند و به میزانی از آب سد کارده بهره مند شوند، با این تصمیم فعالیت کشاورزی و صنعتی از آب سدهای استان همچنان برقرار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به محدودیتهای آبی خراسان رضوی قرار شد با همکاری شرکت برق ساعات خاموشی برای چاه های کشاورزی را کاهش دهیم و اجازه داده شود زمان فعالیت چاه ها را بیشتر کنیم تا فرایند کشاورزی مختل نشود.

پژمانفر با بیان اینکه سد دوستی مهم ترین منبع آب شرب مشهد است اما اکنون دیگر این سد ظرفیتی برای بهره برداری ندارد، افزود: هم اکنون ذخیره آب آن از ۱۵۰ میلیون متر مکعب کمتر است که البته نیمی از آن نیز متعلق به ترکمنستان است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سطح آب این سد اگر به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب برسد، دیگر امکان بهره برداری از منابع آبی آن وجود ندارد و حتی اکنون نیز کیفیت آب سد پابین است و ماهی ها از دریچه های سد وارد می شود.

تامین آب شرب مشهد از دیگر مناطق نیازمند بررسی است 

وی گفت: اگر بواسطه کمبود و ضرورت، روزی حاکمیت به این نتیجه برسد که آب شرب مشهد باید از حوزه دیگری منتقل شود، قطعا این تصمیم اجرایی خواهد شد اما هم اکنون اولویت با مدیریت منابع آبی محلی است.

پژمانفر افزود: بخشی از مسائل در حوزه آب شرب در مشهد با اصلاح خطوط بهره برداری آب توسعه یافته است و در ادامه نیز برداشت های غیر مجاز آب را اصلاح می کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در راستای بهره وری در مصرف آب باید از پساب تصفیه خانه های فاضلاب مشهد به عنوان منابع آبی جایگزین کشاورزی و صنعتی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه "پساب آب زائد نیست"، افزود: مطابق شاخصه های استاندارد، مصرف پساب را باید جایگزین آب کشاورزی و آبیاری فضای سبز شهرداری ها کرد.

پژمانفر گفت: شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز و همچنین صنایع استان بخش عمده ای از آب خود را از شبکه آب شرب تامین کنند، لذا جایگزینی آب پساب با مصارف شهرداری های و صنایع مورد تاکید است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در دست بررسی بودن لایحه انتقال آب دریای عمان به استانهای شرقی برای مصرف شرب، بیان کرد: با توجه به هزینه بسیار بالای این نوع انتقال آب، اولویت کشور مدیریت منابع فعلی آبی شرب است.

وی گفت: هر کسی که برای مصارف خودش می خواهد آب دریای عمان و خلیج فارس را بیاورد، باید هزینه بالای آن را بدهد، لذا سیاست اولیه وزارت نیرو، انتقال آب بین حوزه ای نیست و اولویت با مدیریت منابع آب موجود است اما در صورت کمبود منابع آب شرب ناچار به انتقال آب از منابع فرا استانی خواهیم بود.

پژمانفر به ساخت تصفیه خانه ها در مشهد اشاره و بیان کرد: مساله مهم در این بخش انتقال آب تصفیه شده به زمین های کشاورزی اطراف مشهد است اما ۸۰ درصد خط انتقال آب از تصفیه خانه ها انجام شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اولویت انتقال آب از تصفیه خانه های غرب به سمت زمین های کشاورزی شرق مشهد است که با توجه به کمبود اعتبار در این طرح عقب هستیم.

وی همچنین بخشی از بحران آب مشهد را مربوط به روستاهای این شهرستان دانست و گفت: برای مقابله با مشکل تامین آب شرب بویژه در روستاهای بخش مرکزی نیز باید اقدمات کوتاه مدت انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.