یک اقتصاددان گفت: اگر بانک مرکزی بتواند نقدینگی را کنترل کند و سیستم ارزی کشور بتواند با تلاش‌هایی در عرصه بین‌الملل پول‌های معوقه از کشورهای دیگر را دریافت کند و نرخ ارز تثبیت شود، این دو هدف موجب کاهش تورم خواهد شد.

وظیفه مهم بانک مرکزی برای رسیدن به تورم ۹.۵ درصدی / ضرورت نظارت بر شبکه بانکی

به گزارش قدس آنلاین، رحمان سعادت درباره هدف‌گذاری تورم ۹.۵ درصد در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: تغییر نرخ تورم از ۱۹.۷ به ۹.۵ تا انتهای برنامه می‌تواند اقدام بسیارخوبی باشد. علت اینکه عدد ۱۹.۷ قرار داده شده این است که در حال حاضر نرخ تورم ۲۰ درصد تقریباً قطعی است و دولت هر سال مجبور است حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان را ۲۰ درصد افزایش دهد.

وی افزود: برنامه ابتدا باید با نرخ تورم ۲۰ درصدآغاز شود و اگر سال‌های اول موفقیت‌آمیز باشد، در انتهای برنامه می‌توان تورم را زیر ۹ درصد رساند که برای کشور نرخ ایدئالی است. در دولت یازدهم توانستیم تورم را زیر ۱۰ درصد بیاوریم. این اقدام می‌تواند کارنامه خوبی برای دولت و کشور باشد.

اقدامات لازم برای کاهش نرخ تورم

این اقتصاددان گفت: کنترل نقدینگی و شبکه بانکی یکی از اقدامات مهم برای کاهش تورم است، باید بانک مرکزی مراقب باشد نقدینگی را افزایش ندهد و سیستم بانکی نیز انحراف نداشته باشد. بر اساس گفته رئیس کل بانک مرکزی اضافه ارزش و انحراف بانک‌ها و خلق پول به وسیله آن‌ها (نه به وسیله بانک مرکزی) همیشه باعث ایجاد تورم شده است. پس اولین الزام آن است که یک سیستم بانکی صحیح زیر نظر بانک مرکزی داشته باشیم، شرط دوم نیز تثبیت نرخ ارز است، تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود امکان کنترل تورم نیست چرا که نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاهای واسطه‌ای می‌شود و شاهد تورم خواهیم بود.

سعادت خاطرنشان کرد: در مجموع اگر بانک مرکزی بتواند نقدینگی بانک‌ها را کنترل کند و سیستم ارزی کشور با تلاش‌هایی در عرصه بین‌الملل باعث دریافت پول‌های معوقه از کشورهای دیگر شود و تراز پرداخت‌های کشور نیز تنظیم شود، می‌توان نرخ ارز را تثبیت کرد؛ این دو هدف می‌تواند موجب کاهش تورم شود و اگر در پایان برنامه هفتم به ۹.۵ درصد برسیم هدف ایدئالی در میان‌مدت است. امیدواریم در بلندمدت به زیر پنج درصد هم برسد.

منبع: ایمنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.