وزیر دفاع روسیه امروز گفت، واشنگتن از پتانسیل گروه‌های مسلح غیرقانونی در افغانستان برای بی‌ثبات‌سازی وضعیت این منطقه استفاده می‌کند. او همچنین گفت "جنگ اعلام‌نشده‌ای" تحت رهبری غرب علیه روسیه و بلاروس در جریان است.

شویگو: غرب جنگ اعلام‌نشده‌ای علیه روسیه و بلاروس به راه انداخته است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع "سازمان پیمان امنیت جمعی" بیان کرد: افغانستان همچنان بستر بی‌ثباتی است. گروه‌های مسلح غیرقانونی جزو تهدیدات اصلی برای این منطقه محسوب می‌شوند؛ گروه‌هایی که پس از به قدرت رسیدن طالبان به طرز چشمگیری مواضع خود را تقویت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که آمریکا قصد دارد از پتانسیل این گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی برای بی‌ثبات سازی وضعیت این منطقه استفاده کند. به منظور انجام این کار، استقرار مجدد جنگجویانی در افغانستان از گروه‌هایی در خاورمیانه سازماندهی شده است.

شویگو خاطرنشان کرد: در آینده نفوذ این گروه‌ها در کشورهای همسایه برای انجام اقدامات تروریستی محتمل است. براساس این شرایط، ما معتقدیم که تلاش و توجه لازم به رزمایش‌های مشترک دوجانبه و چندجانبه امری مهم تلقی می‌شود.

او با اشاره به خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان اظهار کرد: پس از خروج آشفته آمریکا از افغانستان، کشورهای ناتو به جای آنکه برای بازسازی مجدد افغانستان تلاش کنند، می‌خواهند حضور نظامی خود را دوباره در این کشور احیا کنند. ما این اقدام آن‌ها را تهدید مستقیمی علیه این کشور و فضای سازمان پیمان امنیت جمعی تلقی می‌کنیم.

سرگئی شویگو در ادامه اظهاراتش ضمن بیان اینکه ائتلاف نظامی ناتو از جنگ اوکراین به بهانه گسترش قلمرو خود استفاده می‌کند، عنوان داشت: ناتو از بحران اوکراین به عنوان بهانه‌ای استفاده می‌کند تا گروه‌ها و قلمرو خود را گسترش دهد. زیرساخت‌های نظامی در اروپای شرقی و مرکزی مدرن‌سازی می‌شوند؛ اعضای ناتو تسلیحاتی را در این مناطق مستقر می‌کنند و تعداد و مقیاس رزمایش‌های مشترک افزایش می‌یابند.

وی افزود: یک جنبه نگران‌کننده دیگر لفاظی فزاینده، ماموریت‌های هسته‌ای کشورهای ناتو در اروپای شرقی و همچنین ارتقای اجزای سیستم دفاع موشکی آمریکا است. علاوه بر این موارد، ارسال اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین و تلاش‌ها برای اقدامات تحریک‌آمیز از دیگر موارد نگران‌کننده برای روسیه هستند.

شویگو همچنین در دیدار با همتای بلاروسی خود گفت: یک "جنگ اعلام‌نشده‌ای" تحت رهبری غرب علیه مسکو و مینسک در حال انجام است.

او در این رابطه تصریح کرد: امروز ما با غرب جمعی مواجه هستیم که در حال انجام جنگ اعلام‌نشده‌ای علیه کشورهای ما است. همچنین فعالیت‌های اخیر ناتو تهاجمی‌تر شده است.

وزیر دفاع روسیه در پایان و در واکنش به این فضای سیاسی و نظامی جدید گفت: روسیه و بلاروس یک فضای دفاعی مشترکی را در واکنش به این اقدامات تقویت می‌کنند. ما به همراه نیروهای مسلح بلاروس نسبت به تقویت یک فضای دفاعی مشترک تلاش می‌کنیم. ارتش‌های هر دو کشور نسبت به آموزش سربازان و افزایش ظرفیت‌های جنگی متمرکز هستند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.