نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: مساله خانواده و فرزند آوری در سطح کشور جدی است به گونه ای که نرخ باروری به یک و نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری: مشکل فرزندآوری در کشور جدی است

به گزارش قدس انلاین،  « آیت الله محمود محمدی عراقی» روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه در استانداری بیان داشت: در سال ۱۳۶۴ نرخ باروری ۶ و چهار دهم بوده اما در سال ۱۴۰۰ به یک و نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ تعداد ۸۷۴ هزار ازدواج داشته ایم که این رقم در سال ۱۴۰۰ روندی کاهشی داشته و به ۵۷۰ هزار ازدواج رسیده است.

به گفته آیت الله محمدی عراقی در سال ۱۳۹۰ نیز ۱۴۳ هزار طلاق داشته ایم که این رقم در سال ۱۴۰۰ با روندی افزایشی به ۲۰۰ هزار مورد رسیده است.

ایران سالیانه ۵۰۰ هزار سقط جنین دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه آمار سقط جنین کشور را ۵۰۰ هزار مورد در سال بیان و آن را تکان دهنده توصیف کرد.

به گفته آیت الله محمدی عراقی اکثر سقط جنین های کشور غیر قانونی است، وی سقط جنین را یک مساله اجتماعی و فرهنگی دانست و تاکید کرد که باید با این نگاه آن را حل کرد.

وی در خصوص دلایل والدین برای سقط جنین نیز گفت: طبق نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ۷۶ درصد والدین به دلیل نگرانی از آینده شغلی فرزندانشان ترجیح می دهند آن را به دنیا نیاورند.

آیت الله محمدی عراقی افزود: در این نظر سنجی ۷۱ درصد مشکلات اقتصادی و نیز ۵۹ درصد مشکل مسکن را مطرح کرده اند.

وی تاکید کرد که سقط جنین ۲ ریشه اقتصادی و فرهنگی دارد و در این موضوع فرهنگ مهمتر از اقتصاد است چرا که در خانواده های مرفه نیز تمایل به فرزند آوری کم است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ادامه مهمترین نگرانی خانواده ها را مسکن و اشتغال عنوان کرد و افزود: با اینکه در مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم کارهای خوبی انجام شده اما مشکل اصلی در اجرای قوانین است و باید پرسید که چرا قوانین اجرا نمی شود؟

آیت الله محمدی عراقی اقدامات دولت در حوزه مسکن را راهکارهای بلند مدت و میان مدت دانست و تاکید کرد: باید برای کوتاه مدت نیز فکری کرد به عنوان نمونه در شهر لندن شهرداری خوابگاه های ۴۰ متری برای شروع زندگی با اجاره کم در اختیار زوج های جوان قرار می دهد ضمن اینکه خوابگاه های متاهلین در دانشگاه ها نیز راهکار مناسبی است.

وی تصریح کرد: باید قرارگاه فعالی تشکیل بدهیم و تمام امکانات را در رسانه ها، خطبه های نمازجمعه ، دانشگاه ها ، مطبوعات و هنرمندان بسیج کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از برنامه های صدا و سیمای مرکز کرمانشاه انتقاد کرد و گفت: مردم استان به غیر از اخبار شبکه استانی برنامه دیگری نمی بینند چرا که جاذبه برنامه های شبکه های ملی از شبکه استانی بیشتر است.

وی پیشنهاد داد تا اساتید دلسوز دانشگاه و روحانیون دغدغه مند در خصوص مسائل مردم میزگرد تشکیل بدهند و رسانه ها نیز با استفاده از کسانی که نفوذ کلام دارند برنامه بسازند تا بتوانند بر پدر و مادرهایی که سقط جنین می کنند تاثیر گذارند چرا که ما یک کشور متدین و متمدن هستیم و مردم عاطفی داریم.

آیت الله محمدی عراقی تاکید کرد: در سال، ۵۰۰ هزار انسان در کشور کشته می شود که گناه بسیار بزرگی است چرا که با استناد به قرآن کریم آنهایی که سقط جنین می کنند آدم کش هستند و باید پرسید سقط جنین با چه وجدان ، منطق ، دین و آیینی سازگار است؟

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.