معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تا نیمه خرداد از محل جوجه‌ریزی‌های اردیبهشت ماه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن مرغ وارد بازار خراسان رضوی خواهد شد.

بیش از ۱۳ هزار تن مرغ تا نیمه خرداد وارد بازار خراسان رضوی می‌شود

به گزارش قدس خراسان، مجید جعفری در خصوص وضعیت تولید مرغ در خراسان رضوی اظهار کرد: حجم مرغ گرم تولید شده در اسفند سال قبل در استان حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که این میزان پاسخگوی نیاز استان نبود؛ بنابراین مجبور به تامین نیاز از طریق مرغ منجمد شدیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: مصرف روزانه مرغ در خراسان رضوی حداقل ۴۰۰ تن است که در ایام مناسبتی این میزان تا ۶۰۰ تن نیز می‌رسد.

وی تصریح کرد: فرودین امسال هفت میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد. اردیبهشت امسال حجم جوجه‌ریزی حدود ۶۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا کرد و به حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه رسید. جوجه‌ریزی‌های اردیبهشت ماه از ۱۵ خرداد به بعد وارد بازار خواهد شد.

جعفری با اشاره به اینکه نیاز بازار خراسان رضوی را می‌توان با مرغ تولیدشده در استان تامین کرد،  گفت: خراسان رضوی استانی زائرپذیر است و پیک حضور مسافر در آن نیز از اواخر خرداد ماه آغاز خواهد شد؛ بنابراین نیازمند حمایت ویژه‌ای برای تولید هستیم. از دیگر سو لازم است مرغ‌داران نیز به افزایش جوجه‌ریزی تشویق شوند. با وجود تمام تلاش‌ها برای حمایت از تولیدکنندگان برای افزایش جوجه‌ریزی اما این موضوع تابع سیاست‌ها و حمایت‌های کشوری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: از همین رو دریافت مرغ منجمد از وزارتخانه نیز دنبال می‌شود تا اگر در ایام پیک مصرف با کمبودی مواجه شدیم، از طریق مرغ منجمد آن را رفع کنیم.

وی بیان کرد: این هفته یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه مرغ آماده کشتار داریم و برای تامین مرغ این هفته هیچ مشکلی وجود ندارد اما ممکن است در یک هفته میزان تولید کاهش یافته و نیازمند تامین مرغ به شیوه دیگری باشیم.

جعفری در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار مرغ در ماه‌های آینده تاکید کرد: باید دید روند جوجه‌ریزی‌ها در خرداد به چه شیوه‌ای خواهد بود و آیا جوجه‌ریزی تابع شرایط بازار می‌ماند یا خیر.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از جوجه‌ریزی‌های فروردین ماه ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن مرغ در خراسان رضوی تولید شد، عنوان کرد: از جوجه‌ریزی‌های اردیبهشت ماه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن مرغ تولید خواهد شد. اکنون قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۷۳ هزار تومان برای مصرف‌کننده است.

وی درباره علل نوسانات قیمت‌ مرغ در استان اظهار کرد: بازار مرغ بازاری کشوری است. برای مثال وقتی که در تهران قیمت مرغ کیلویی ۱۲۰ هزار تومان باشد، در استان‌های دیگر تولید کاهش پیدا می‌کند. اکنون برنامه‌ریزی شده تا تولید در خراسان رضوی افزایش پیدا کند زیرا بهترین روش برای تنظیم بازار افزایش تولید است. هنگامی که در سایر استان‌ها تولید کاهش پیدا می‌کند، قیمت مرغ در بازار تغییر می‌کند و سیستم دلالی بازار به طور خودکار قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

جعفری ادامه داد: استان‌های قطب تولید مرغ مانند گیلان، مازندران و گلستان قیمت‌گذاران اصلی این محصول هستند. وقتی قیمت مرغ در این استان‌ها افزایش پیدا کند، دلالان در دیگر استان‌ها با توجه به قیمت‌های مرغ در استان‌های قطب قیمت‌گذاری می‌کنند. بر همین اساس بازرسان ما نظارت‌های لازم را انجام داده و چنانچه در بازار قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب باشد، با متخلفان برخورد تعزیری صورت خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.