در بازه زمانی کوتاه باقی‌مانده تا آغاز بازی‌های آسیایی، رشته‌هایی چون تنیس خاکی، بدمینتون، گلف، سوارکاری، شیرجه و حتی برخی فدراسیون‌های تازه تاسیس مثل بادبانی در صدد هستند تا نام‌شان را در لیست اعزامیان به هانگژو بگنجانند.

کدام رشته‌ها شانس اعزام به هانگژو در قالب گروه سوم را دارند؟

به گزارش قدس آنلاین، تنها ۳ ماه دیگر تا آغاز نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی فرصت باقی است. این درحالی است که ستاد عالی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۶ فروردین ماه تکلیف ۲ گروه از رشته‌های اعزامی به رقابت‌های هانگژو را مشخص کرد.

طبق تصمیم ستاد عالی بازی‌ها تاکنون اعزام ۲۶ رشته به این دوره از رقابت‌ها قطعی شده اما هنوز ستاد در خصوص کم و کیف گروه اعزامی سوم به بازی‌ها به تصمیم نهایی نرسیده است.

پیش از این قرار بود تا در جلسه بعدی ستاد عالی در خصوص رشته‌های اعزامی در گروه سوم تصمیم‌گیری شود اما هنوز این جلسه سرنوشت‌ساز تشکیل نشده است.

با این حال در جلسه‌ای که در تاریخ ۲۶ فرودین ماه امسال برگزار شده بود، اعلام شد در گروه یک با عنوان رشته‌های قطعی با ظرفیت کامل، رشته‌های کشتی (مردان)، کاراته (مردان و بانوان)، وزنه‌برداری (مردان)، ووشو و کوراش (مردان و بانوان)، تکواندو (مردان و بانوان)، والیبال (مردان)، کبدی (مردان و بانوان)، قایقرانی در رشته کانو و کایاک و روئینگ (مردان و بانوان)، دوومیدانی (مردان) و واترپلو (مردان) اعزام می‌شوند.

رشته‌های صخره‌نوردی (مردان و بانوان)، تیراندازی (مردان و بانوان)، تیراندازی با کمان در اسلحه کامپوند (مردان و بانوان)، هندبال (مردان)، بازی‌های الکترونیک (مردان)، بوکس (مردان)، شطرنج (مردان و بانوان)، وزنه‌بردای (بانوان)، دوومیدانی (مردان و بانوان)، فوتبال (مردان)، تنیس‌روی‌میز (مردان)، شمشیربازی اسلحه سابر (مردان)، دوچرخه‌سواری کوهستان (بانوان) و ژیمناستیک هنری، سه رشته اسکیت (فری استایل)، بسکتبال و جودو، گروه دوم اعزامی رشته‌های قطعی با ظرفیت نامشخص به این رقابت‌ها خواهند بود.

رشته‌های اعزامی گروه‌های اول درحالی مشخص شدند که در این ۲ گروه رشته‌هایی که در بخش مردان شانس کسب مدال بازی‌های آسیایی را نداشتند یا در بخش بانوان در بین ۶ تیم برتر رقابت‌ها قرار نمی‌گرفتند، از اعزام کنار گذاشته شدند. از ابتدا هم سیاست کلی در راستای کیفی‌سازی کاروان اعزامی به هانگژو، مدال‌آوری در بخش مردان و قرار گرفتن در جمع ۶ نفر برتر مسابقات در بخش بانوان بود.

در گروه دوم اما نگاه کمی تلطف شد تا در کنار نگاه ویژه به اعزام رشته‌های پایه چون دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک که به احتمال قوی شانسی برای مدال‌آوری در هانگژو ندارند، تمرکز روی این مسئله قرار گیرد که صرف حضور نمایندگان رشته‌های پایه در فینال مسابقات، می‌تواند در آینده پیامد مثبتی برای ورزش کشور داشته باشد. به همین دلیل مقرر شد در این گروه که شامل ۱۷ رشته اعزامی است، حداقل نفرات به بازی‌ها اعزام شوند.

در خصوص رشته‌های اعزامی در قالب گروه سوم اما نظرات متفاوت است. رشته‌هایی چون تنیس خاکی، بدمینتون، گلف، سوارکاری و شیرجه در زمره رشته‌هایی هستند که در هیچ یک از دو گروه اول و دوم ستاد عالی بازی‌ها جایی ندارند اما برای اعزام آن‌ها در قالب گروه دوم، اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند این گروه به همراه چند رشته دیگر می‌توانند با نگاه حمایتی عازم بازی‌ها شوند تا با قرار گرفتن در کورس رقابتی و کسب تجربه در مسیر توسعه قرار گیرند.

این در حالی است که برخی دیگر از اعضای ستاد عالی بازی‌ها با استناد به شاخص‌های در نظر گرفته شده در راستای کیفی‌سازی کاروان، با اعزام این رشته‌ها به هانگژو مخالف هستند.

در کنار این موضوع، وجود برخی فدراسیون‌های تازه تاسیس هم مزید برعلت شده تا فدراسیونی چون بادبانی که این شانس را دارد که از طریق سهمیه یونیورسالیتی حضور در المپیک را تجربه کند، حالا به فکر حضور و محک زدن ورزشکارانش در المپیک آسیایی باشد.

مضاف بر این که برخی فدراسیون‌ها چون بوکس و تیروکمان (ریکرو) و... که بازی‌های آسیایی هانگژو یکی از مراحل کسب سهمیه المپیک برایشان محسوب می‌شود هم در صدد هستند تا با نفرات بیشتری در بازی‌ها حضور یابند.

از طرفی رشته‌هایی چون والیبال (بانوان)، بسکتبال (بانوان)، هندبال (بانوان)، فوتبال (بانوان)، تنیس روی میز (بانوان) هم مدعی حضور در بازی‌ها هستند و همین مسئله باعث شده تا فدراسیون‌های مربوطه تمام تلاش خود را برای افزایش سهمیه‌شان در بازی‌های آسیایی و حضور در بخش بانوان را به کار گیرند.

حال باید منتظر ماند و دید در جلسه بعدی ستاد عالی بازی‌ها، کدام فدراسیون‌ها موفق می‌شوند رای اعضای ستاد را برگردانند و نام‌شان را در لیست اعزام به هانگژو بگنجانند و یا سهمیه حضورشان در این دوره از رقابت‌ها را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.