نخست وزیر ارمنستان در اظهاراتی در پارلمان ارمنستان نسبت به عادی شدن روابط با ترکیه ابراز امیدواری کرد.

پاشینیان: عادی سازی روابط با ترکیه دردستور کار است

به گزارش قدس آنلاین، نخست وزیر ارمنستان در اظهارتی در پارلمان این کشور نسبت به عادی شدن روابط  با ترکیه  بعد مشخص شدن سرنوشت انتخابات این کشور ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان گفته که امیدوار است پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، روابط با آنکارا عادی شود.

پاشینیان در پارلمان ارمنستان گفت: «امیدوارم پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بتوانیم روابط ارمنستان و ترکیه را عادی کنیم. همچنین امیدوارم بتوانیم به عادی سازی روابط خود با ترکیه به روش طبیعی ادامه دهیم. این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.»

پاشینیان در حالی این اظهارات را بیان کرد که وزیر امور خارجه ترکیه چهارشنبه گذشته ارمنستان را در رابطه با نصب یک بنای یادبود در شهر«ایروان» پاخت این کشور در ایروان تهدید کرده بود.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شد؛ ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است و  ترکیه به شدت آن را رد می‌کند. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

«رجب طیب اردوغان»، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توانست اکثریت آرا (بیش از ۵۰ درصد) را بدست بیاورد و رئیس جمهور ترکیه باقی بماند. بر اساس آمار خبرگزاری آناتولی، پس از شمارش ۹۸.۰۶ درصد آرا، اردوغان توانست ۵۲.۱۲ درصد آرا و قلیچدار اوغلو ۴۷.۸۸ درصد آرا را بدست بیاورد.

پاشینیان گفت که صلح تنها تضمین امنیت خارجی است و هیچ راه دیگری برای تضمین امنیت خارجی وجود ندارد.

نخست وزیر ارمنستان روز یکشنبه نیز  پیروزی «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت. پاشینیان در توییتی نوشت: «با انتخاب مجدد اردوغان، مشتاقانه منتظر ادامه همکاری جهت عادی سازی کامل روابط بین کشورهایمان هستیم.»

پایان پیام/م

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.