۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 877934

یکی از دلایل آغاز تهاجمات ایذایی اوکراین به خاک روسیه را باید به منظور پرت کردن حواس پوتین از محور اصلی جنگ در دو استان دونتسک و لوهانسک دانست.دلیل دیگر احتمالا سنجیدن نوع واکنش پوتین است.

در تحولی که از تغییر عمده در معادلات جنگ حکایت دارد، شامگاه دوشنبه اوکراین بار دیگر بخشی از خاک روسیه را هدف حملات پهپادی قرار داد. تهاجم به سرزمین تزارها جزو خطوط قرمز مسکو تلقی شده و غرب هم به صراحت اعلام کرده از چنین رویه ای با توجه به اینکه می تواند ولادیمیر پوتین را به سمت اعلام یک جنگ سراسری و یا حتی استفاده از سلاح هسته ای بکشاند حمایت نمی کند. با این وجود پس از حمله پهپادی به کاخ کرملین در ابتدای ماه جاری میلادی، شاهد تجاوزات چند بارها به ناحیه بلگورود در مرز روسیه بودیم. در نهایت شامگاه دوشنبه روس ها از حملات پهپادی گسترده به مناطق جنوبی و غربی پایتخت این کشور خبر دادند.

هر چند تهاجم مذکور تلفات جانی نداشته و 8 پهپاد مهاجم سرنگون شده اند با این حال حمله به مسکو، قلب روسیه، بسیار مهم است. این دست اقدامات قطعا با چراغ سبز و همراهی غرب صورت می گیرد اما چه اهدافی را دنبال می کند؟ نباید از یاد برد اکنون صحبت از آغاز ضد حملات کیف برای بازپس گیری مناطق از دست رفته است. بر این اساس یکی از دلایل آغاز تهاجمات ایذایی اوکراین به خاک روسیه را باید به منظور پرت کردن حواس پوتین از محور اصلی جنگ در دو استان دونتسک و لوهانسک دانست. این روزها تنش میان کوزوو و صربستان (متحد نزدیک روسیه) و حتی گرجستان و یا در قفقاز جنوبی میان جمهوری اذربایجان و ارمنستان نیز در همین راستا یعنی درگیر کردن روسیه در چند جبهه و پیش بردن اهداف پشت پرده تعبیر می شود.

دلیل دیگر احتمالا سنجیدن نوع واکنش پوتین است. کیف و همدستانش با این تحرکات می خواهد نوعی ارزیابی از توان روسیه در پاسخگویی به حملات آتی داشته و هم برآوردی از گزینه های مسکو برای مقابله با تهاجم بدست آورند. در نهایت روسیه به نظر تاکنون در مقابل این دست تحرکات مدارا کرده و یا نهایتا بمباران مراکز نظامی و زیر ساختی اوکراین را در دستور کار قرار داده است. با این حال بعد حمله به کاخ کرملین قطعا مسکو حذف زلنسکی را یک هدف می داند. همچنین تهدید به استفاده از تسلیحات هسته ای می تواند همچنان به عنوان یک گزینه بازدانده در مقابله با اقدامات خصمانه غرب تلقی شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.