رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با ابراز نگرانی از اجرای مناسب ساختمان‌ها در کشور، گفت: ارزیابی‌های سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تنها ۵۳درصد ساختمان‌های عمومی دستگاه‌های دولتی مناسب‌سازی شده‌اند.

آمار تکان دهنده از اجرای «مناسب سازی» در ساختمان‌های دولتی

غلامرضا رضایی فر، با تأکید بر رویکرد اجرای مناسب‌سازی ساختمان‌ها، اظهار کرد: در بحث مناسب‌سازی اساساً با دو موضوع ساختمان‌های عمومی دولتی و عمومی خصوصی روبرو هستیم. برای نظارت بر ساختمان‌های عمومی دولتی ابزار نظارتی و قانون مناسب‌سازی داری که آن‌ها را مکلف به رعایت برخی اصول می‌کند.

وی ادامه داد: ارزیابی مناسب‌سازی اماکن عمومی دولتی از طریق جشنواره شهید رجایی صورت می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به چگونگی ارزیابی ساختمان‌ها، عنوان کرد: ارزیابی‌های سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تنها ۵۳درصد ساختمان‌های عمومی دستگاه‌های دولتی کشور مناسب‌سازی شده‌اند، در این بین برخی دستگاه‌ها کم کار و برخی دیگر پرکار بوده‌اند.

وی یادآور شد: پایش سال ۱۴۰۱ از ابتدای امسال آغاز شده و تا شهریور نهایی می‌شود و خواهیم دید چقدر از ساختمان‌های دولتی و خصوصی در سال گذشته ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کرده‌اند.

رضایی فر ادامه داد: روند مناسب‌سازی و اصلاحات ساختمان‌ها در کشور بسیار کند است و این موضوع باید با اعتبارات جذب شده از سوی سازمان‌های دولتی اجرایی شود.

رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با انتقاد از روند مناسب‌سازی در ساختمان‌های خصوصی، خاطرنشان کرد: مشکل ما در ساختمان‌های خصوصی است که دسترسی نداریم، باید از طریق ابزارهای تشویقی و نظارتی، موضوع مناسب‌سازی در این اماکن را پیگیری و نهادینه کنیم. در ساختمان‌های جدید هم شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی باید براساس قوانین مناسب‌سازی، پایان کار ساختمان‌ها را صادر کنند.

وی همچنین درباره چگونگی نظارت بر مناسب‌سازی در مسکن ملی، گفت: برای اجرای مناسب‌سازی در نهضت مسکن ملی، جلسات مشترکی را با وزارت راه و شهرسازی می‌گذاریم و مسأله را پیگیری می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.