۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 878059

کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا گفت: مانند سایر کشورها ایران هم این حق را دارد که به هر کشوری که لازم بداند سلاح بفروشد و کسی نمی‌تواند تهران را برای این موضوع محکوم کند.

هدف غرب بازگشت تحریم‌های نظامی ایران است

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا در خصوص مواضع خصمانه زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و پارلمان این کشور علیه کشورمان، گفت: فروش تسلیحات از سوی ایران با سایر کشورها امری کاملاً قانونی و عادی به شمار می‌آید.

وی افزود: همان طور که سایر کشورها انواع و اقسام تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را به اقصی و نقاط جهان می‌فروشند، ایران هم این حق را دارد که به هر کشوری که لازم بداند یا قصد فروش آن را در آینده داشته باشد، سلاح‌های تولیدی خود را صادر کند؛ هیچ شخص یا کشوری نمی‌تواند تهران را برای این موضوع محکوم کند.

یک بازی روانی در اوکراین در حال انجام است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه، تصریح کرد: اساساً آنچه در اوکراین رخ می‌دهد یک جنگ و بازی روانی است که اوکراین به نمایندگی از غرب در حال ایفای نقش آن است زیرا آنها می‌خواهند موضوع تسلیحات ایران و فروش آن را به موضوعی بزرگ و عمده تبدیل کنند تا از این طریق کشمکش و جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران ادامه داشته باشد.

بهمن با بیان اینکه تنش در روابط ایران و اوکراین به پیش از جنگ این کشور با روسیه باز می‌گردد، گفت: دولت غرب‌گرای زلنسکی عامل ایجاد تنش‌های متعدد در روابط ایران و اوکراین بوده است، لذا این مفهوم را باید بپذیریم که این دولت غرب‌ گرای اوکراین است که به نمایندگی از کشورهای غربی به دنبال برجسته کردن موضوع فشارها علیه ایران است تا همراهی نسبی بین‌المللی علیه کشورمان در عرصه جهانی به‌دست آورد.

هدف نهایی پروژه زلنسکی بازگشت تحریم‌های نظامی ایران است

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا ادامه داد: تشدید تحریم‌های اقتصادی و در نهایت بازگشت و اعمال تحریم‌های نظامی علیه ایران هدف نهایی پروژه زلنسکی است.

شعیب بهمن در خصوص راه کارهای مقابله ایران با تلاش‌ها و بازی اوکراین در عرصه جهانی، بیان کرد: آنچه که کشورمان می‌تواند در واکنش به فعالیت‌های سیاسی و روانی اوکراین انجام دهد، این است که از حیث سیاسی و حقوقی این موضوع را باید عنوان کند که اولاً ایران با داشتن توانمندی قابل توجه در تولید تسلیحات متعارف حق صدور تولیدات خود را به سایر کشورها دارا است؛ دوماً اگر فروش تسلیحات به کشورهای در حال جنگ ممنوع است که سایر کشورها از جمله غربی‌ها در سال‌های گذشته و در زمان جنگ ایران و عراق به رژیم صدام و یا در جنگ یمن به عربستان تسلیحات فروختند. همچنین آنها خود به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند. پس اگر صدور و فروش انواع و اقسام تسلیحات جرم است چرا خود غربی‌ها این خطا را مرتکب شده‌اند و اگر به لحاظ حقوقی جرم نیست پس نمی‌توانند ایران را محکوم کنند.

فقط تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی نامتعارف هستند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سلاح‌های نامتعارف، تصریح کرد: صرفاً تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی جز سلاح‌های نامتعارف محسوب می‌شوند و انواع پهبادها ولو انتحاری که دارای سر جنگی هسته‌ای و شیمیایی نیست جز سلاح‌های متعارف به حساب می‌آیند. از سویی تفسیری که از سوی اکراینی‌ها مطرح شده است که پهپادهای انتحاری را از نوع سلاح‌های نامتعارف اعلام کردند، تفسیری به رأی است و بر خلاف قواعد و اصول شناخته شده بین‌المللی است.

بهمن متذکر شد: تاریخ نشان داده است کشورهای غربی در تغییر رژیم‌سازی و تغییر قوانین بین‌المللی پیشرو هستند و احتمال دارد آنان در آینده برای زیر سوال بردن پهپادهای انتحاری اقداماتی انجام دهند. هرچند بعید است کشورهای دیگر این موضوع را بپذیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.