نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که این کشور همچنان پیگیر دیپلماسی با ایران خواهد بود.

آمریکا: همچنان پیگیر دیپلماسی با ایران خواهیم بود

به گزارش قدس آنلاین، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین در گفت‌وگویی با شبکه ان‌پی‌آر که مشروح آن در وبگاه این شبکه منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که ایران تا چه اندازه به دست‌یابی به یک سلاح اتمی نزدیک است، گفت: پاسخ به این سوال دو بخش دارد. اولی مسئله غنی‌سازی اورانیوم است و ما می‌دانیم و به صورت علنی هم گفته‌ایم که چند هفته با دست‌یابی به مقادیر کافی از این مواد فاصله دارند. اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که در حد تسلیحاتی غنی‌سازی کنند، به در اختیار داشتن مواد کافی برای یک بمب بسیار نزدیک خواهند بود. فکر می‌کنم مسئله بعدی این خواهد  بود که چقدر طول خواهد کشید تا یک بمب و وسیله پرتاب آن را داشته باشند. این اطلاعات محرمانه است و من نمی‌توانم به آن ورود کنم. اما ما بسیار بر بازدارندگی ایران از اتخاذ تصمیم غنی‌سازی در سطح تسلیحاتی متمرکز هستیم.

مالی در ادامه مدعی شد که اگر ایران تصمیم بگیرد  یک سلاح هسته‌ای داشته باشد، اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز آن را در مدت کوتاهی به دست خواهد آورد.

او همچنین با توجه به اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که ایران هیچ گاه به دنبال دست‌یابی به یک سلاح اتمی نبوده است و برنامه اتمی آن اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند، گفت: طبق ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران در این مقطع زمانی تصمیمی برای دست‌یابی به یک بمب هسته‌ای ندارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در حالی که دولت این کشور تاکید دارد دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به  مسئله هسته‌ای ایران است، با مطرح کردن اظهاراتی تهدیدآمیز گفت: ما بازدارنده‌هایی را به کار خواهیم بست تا برای آن‌ها روشن کنیم که اگر به این نتیجه برسیم آن‌ها در حال برداشتن گام هایی در راستای تصمیم‌گیری برای دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای هستند، تمامی گزینه‌ها روی میز خواهند بود. اما ما همچنان پیگیر دیپلماسی خواهیم بود، چراکه فکر می‌کنیم قابل راستی‌آزمایی‌ترین و با دوام‌ترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک بمب است.

او افزود: ترجیح ما یک گزینه دیپلماتیک است. من فکر می‌کنم که این راه موثرترین و با دوام‌ترین شیوه برای اطمینان یابی از این است که ایران به یک بمب دست پیدا نکند. ما یک مسیر معقول دیپلماتیک داریم. به بیان دیگر، رییس جمهور(جو بایدن) گفته است که تمامی گزینه‌ها روی میز است. می‌توان تصور کرد که منظور او چیست.  او به وضوح گفته است که گزینه نظامی روی میز خواهد بود. واقعا با گزینه‌ای که ترجیح می‌دهیم فاصله دارد اما هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم که ایران به یک سلاح دست پیدا نمی‌کند. امیدواریم که این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و ما آماده طی کردن این مسیر هستیم.

اظهارات مالی درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران پیش‌تر با تاکید بر حق مسلم مردم ایران از برخورداری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای گفته‌اند که تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران اهدافی صرفا صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

افزون بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های منظم خود از نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن، ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و انحراف مواد هسته‌ای را تایید نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.