استاندار گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری حکومت و حکمرانی با رویکرد اسلامی را به بهترین صورت مطرح کرده‌اند، گفت: جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی، دینی و اعتقادی است که بهترین شیوه حکومت‌داری می باشد.

استاندار گیلان: بیانیه گام دوم انقلاب، بهترین شیوه حکومت‌داری است

به گزارش قدس آنلاین،  اسدالله عباسی روز چهارشنبه در دوره آموزشی کشورداری ویژه فرمانداران، مدیران ستادی استانداری و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان گیلان با تشریح سیر تفکر حکمرانی در غرب اظهار کرد: حکمرانی در غرب بر اساس اندیشه‌های فلاسفه غرب بوده و در نهایت سازمان ملل در جمع بندی نهایی در قرن بیستم حکمرانی خوبی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در ایران اسلامی ما نظریات حکمرانی مطلوب و بومی فرهنگ و تمدن دینی و ایرانی خود را بر اساس نظرات اندیشمندان و دانشمندان اسلامی اعم از فارابی در قرن سوم تا ابن سینا و شیخ طوسی و در نهایت بنیانگذار فقید انقلاب امام خمینی (ره) در قرن معاصر با تشکیل حکومت اسلامی داریم، اضافه کرد: دولت انقلابی و مردمی، مفاهیم کشورداری را بر اساس سند تحول بنیادین مردمی ایران قوی برگرفته از همین حکمرانی قرار داده که به طور قطع در آن ثروت، قدرت و علم و مواردی این چنینی نمی‌تواند مسیر رشد و زمینه‌ساز عدالت در جامعه باشد اما می‌تواند ابزاری برای تعالی انسان‌ها باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: بر این اساس، انسان‌ها برای رسیدن به حیات طیبه، متعالی و کمال انسانیت باید از ثروت، قدرت و علم به عنوان ابزار استفاده کنند ضمن اینکه این مواردیعنی اقتصاد و موضوعات مادی هدف نیست، مسائل معنوی هم هست که باید آنها را مبنا قرار داده و مباحث مادی را به عنوان ابزار برای رشد و تعالی وجودی و معنویت افراد قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان حکمرانی خوب را فرماندهی متعالی و برگرفته از منویات مقام معظم رهبری، قانون اساسی و اسناد بالادستی عنوان کرد و ادامه داد: در مجموع اسلامیت، جمهوریت، قانون‌مداری، آزادی، مبارزه با فساد، رفع سلطه، پاسخگویی و مردم سالاری را می‌توانیم در بخش حکمرانی و کشورداری در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه حکمرانی خوب را باید با ویژگی‌هایی اعم از مشارکت، شفافیت، پاسخگویی، اثربخشی، کارایی در نظر بگیریم، اضافه کرد: بعد از این ویژگی‌ها باید مشارکت بخش دولتی، نهادهای مردمی و بخش خصوصی دیده شود، در حوزه مربوط به بخش خصوصی، واگذاری و تسهیل‌گری امور برای مردم باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی عنوان کرد: نقش مردم را باید در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه قرار داده و بسیاری از امور را به آنان واگذار کنیم.

نماینده عالی دولت خاطر نشان کرد: همه این موارد مهم و محوری بوده که در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه همه مدیران باید بتوانند این امور را در راس کار خود قرار داده و به آن توجه کنند، مدیران باید در چارچوب قانون نقش و حقوق مردم را ببیند، زیرا مردم پایه و اساس حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و اگر مردم را داشته باشیم همه این مسایل حل می شود.

وی در ادامه سخنانش با تشریح مفاهیم کشورداری، مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکید بر مدیریت انقلابی و جهادی پرداخت و اظهار کرد: مدیران مخاطب ویژه در این بیانیه هستند، پاکدستی، عدالت‌خواهی، فسادستیزی و ساده‌زیستی از شاخص‌هایی است که ما مدیران باید در دستور کار قرار دهند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مدیران باید متواضعانه خطاهای خود را پذیرفته و عذرخواهی کنند، اضافه کرد: این مهم که اشتباه خود را پذیرفته و بدان اعتراف کنیم باید تبدیل به فرهنگ شود، در گذشته مدیرانی ضعیف کار کردند اما این امر عذرخواهی و شفاف سازی نشد.

وی با بیان اینکه مدیران نسل فعلی باید حلقه مدیریت را برای حضور نسل جوان مومن، آگاه و انقلابی باز کنند، خاطر نشان کرد: با این وصف، استقرار حکمرانی متعالی و عدالت محور، ایجاد مدیریت جهادی و انقلابی، تلاش مستمر برای جلوگیری از تبعیض، حذف فساد و گسترش ساده زیستی باید توجه شود.

عباسی اضافه کرد: در حکمرانی اسلامی، تفکیک قوا باید وجود داشته باشد و هر یک به وظایف خود بپردازند.

وی عنوان کرد: حکمرانی موضوعی است که نهادهای انقلابی، دستگاه‌ها و سازمان‌ها همه باید در کنار هم احساس مسولیت کنند، اگر این مهم تحقق یابد، نتایجی به دست خواهد آمد که اهداف متعالی نظام، قانون اساسی، آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری را در بردارد.

وی با بیان اینکه باید حکمرانی دانش‌بنیان و مساله محور نیز داشته باشیم، اظهار کرد: مراکز آموزش عالی اعم از آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم باید این مهم را تحقق بخشند ضمن اینکه حکمرانی خانواده محور نیز باید مورد توجه باشد.

دوره آموزشی کشورداری ویژه فرمانداران، مدیران ستادی استانداری و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان گیلان به مدت ۲ روز در استانداری ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.