عباس حاج‌کناری قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان و مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد ایران هدایت تیم ملی کشتی آزاد تاجیکستان را بر عهده گرفت.

سرنوشت غم‌انگیز مربیان کشتی مازندران/ حاج کناری به تاجیکستان می رود

به گزارش قدس انلاین،  عباس حاج‌کناری اهل فریدونکنار در مازندران فعالیت ورزشی خود را در رشته کشتی از همین خطه شروع کرد و در دسته‌های ۶۳ و ۶۲ کیلوگرم کشتی آزاد کشور وارد گود مسابقات شد. او قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۱۹۹۷ و نایب‌قهرمان این مسابقات در سال ۱۹۹۸ و قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی آسیا در ۱۹۹۷ است.

حاج‌کناری در قهرمانی جهان ۱۹۹۷ کراسنویارسک، محمد عزیزف روس را در کشور میزبان با شکست سنگین ۸–۱ مغلوب کرد و در فینال نیز کری کولات آمریکایی را شکست داد و قهرمان جهان شد. در همان سال حاج‌کناری در قهرمانی آسیا ۱۹۹۷ نیز در فینال باک جین-گوک کره‌ای را که بعدها برنده مدال طلای چندین دورهٔ قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی شد را شکست داد و قهرمان شد.

درخشش فعالیت های حاج کناری تنها محدود به حضورش به عنوان کشتی گیر در میدان مسابقات نبوده است و به عنوان مربی تیم ملی کشتی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز حضور یافت.

خروج نوابغ کشتی مازندران و پیوستن آنها در کشورهای دیگر به این کشتی گیر باسابقه خلاصه نمی شود و پیش از این نیز رضا یزدانی، دیگر کشتی گیر مازندرانی و کاپیتان و قهرمان پیشین تیم ملی کشتی ایران به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ترکمنستان انتخاب شد.

یزدانی هم‌چنین هادی حبیبی، محمود اسماعیل‌پور و اصغر بذری را به ترتیب به عنوان سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان ترکمنستان انتخاب کرده است.

با این حال به باور صاحبنظران کشتی، حضور قهرمانان اسبق جهان از ایران اسلامی در کشورهای مختلف منطقه برای آموزش کشتی فرنگی و آزاد بسیار دارای اهمیت است چراکه علاوه بر اینکه فضای جدید تمرینی را این قهرمانان پیشکسوت برای آموزش کشتی تجربه خواهند کرد، درآمدی هم در دوران بازنشستگی از نصیبشان خواهد شد.

اما برخی دیگر از صاحبنظران ورزشی هم می گویند که امثال رضا یزدانی و عباس حاج کناری که در مسابقات جهانی و آسیایی همواره برای کشورمان خوش درخشیدند و مدال های رنگارنگی را کسب کردند و همچنین در سال های گذشته در کسوت مربی در لیگ کشتی هم خوش درخشیدند، چرا نباید از ظرفیت آنان برای آموزش کشتی گیران داخلی استفاده شود و باید به کشورهای منطقه برای آموزش کشتی گیران رهسپار شوند.

سرنوشت غم‌انگیز مربیان کشتی مازندران/ حاج کناری به تاجیکستان می رود

با این حال محمود اسماعیل پور مربی سازنده رضا یزدانی این پهلوان نامی را در ترکمنستان به عنوان مربی جوانان کشتی آزاد این کشور همراهی می کند گفته بود که متاسفانه در استان مازندران قدر مربیان همچون من را که سال هاست که قهرمانان خوبی را در سطح جهان معرفی کردم را نمی دانند.

وی تصریح کرد: بنا به پیشنهاد فدراسیون کشتی ترکمنستان رضا یزدانی این درخواست را بررسی کرد و قرار براین است که در روزهای آینده کارمان را در این کشور شروع کنیم.

این مربی سازنده کشور گفت: به هیچ عنوان از قلبم خوشحال نیستم که کشتی گیران کشورهای دیگر را تمرین دهیم تا بتوانند در مقابل پهلوان ایرانی کشتی بگیرند به طور قطع دلمان با ایران است اما مربی گری هم کار حرفه ای است و هرآنچه که اندوختیم را برای آموزش کشتی گیران ترکمنستانی به کار خواهیم گرفت.

اسماعیل پور بدون اشاره به مبلغ قرارداد و مدت زمان حضورشان در کشور ترکمنستان، گفت: به طور حتم اگر برخی نامهربانی در کشتی مازندران صورت نمی گرفت به طور حتم من و رضا یزدانی مربی گری را در داخل استان ادامه می دادیم و به طور قطع در سال های آینده به کشور برخواهیم گشت چون با وجود و قلبمان برای ایران ارزش قائلیم.

پیشتر کمیل قاسمی دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن به عنوان سرمربی تیم ملی کامبوج انتخاب شده بود و اکنون در این کشور مشغول فعالیت حرفه ای کشتی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.