منابع آگاه خبر داده‌اند که در جریان گفت‌وگوها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۲ توفیق جدید دیپلماتیک به دست آمده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر تعامل حرکت می‌کنند

به گزارش قد سآنلاین در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) بسته شده است. همچنین ماجرای ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز با توضیحات سازمان انرژی اتمی پایان یافته است.

 ماجرای سایت‌های ادعایی

این اتفاق مثبت در حالی رقم خورده است که رژیم‌صهیونیستی همواره تلاش داشته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام، به تنش‌ها دامن زده و ادعاهای بدون پشتوانه‌ای را مطرح کند، درحالی‌که مدت زیادی تا برگزاری نشست جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمانده است، اکنون دو موضوع اختلافی؛ یعنی ادعای غنی‌سازی بیش از ۶۰ درصد و همچنین پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مختومه شده است.

 نکته قابل تأمل آنکه پرونده تأسیسات مخفی ادعایی بر اساس جعلیات رژیم صهیونیستی مطرح شده است. حتی این رژیم در روزهای اخیر نیز تلاش داشت تا ادعای دروغین ساخت تأسیسات مخفیانه جدیدی در رشته‌کوه‌های زاگرس را بر سر زبان‌ها بیندازد. به همین دلیل باید حل‌وفصل یکی از این پرونده‌ها در سایه تعاملات دو سویه بین ایران و آژانس را به فال نیک گرفت؛ چراکه اولا مختومه شدن آن نشان می‌دهد سایر مکان‌های ادعایی نیز که شایعات پیرامون آنها توسط رژیم نامشروع صهیونیستی مطرح شده، به‌مانند پرونده مختومه شده اخیر، فاقد موضوعیت بوده است و ثانیا آژانس پذیرفته است که حل اختلافات در چارچوب قوانین بین‌المللی و همکاری‌های دوجانبه می‌تواند به نتیجه منجر شود و سیاست فشار رسانه‌ای و صدور قطعنامه در برابر ایران، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

این رخدادهای مثبت در حالی رقم خورده است که شورای حکام نیز در آخرین نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسفندماه سال گذشته با عدم صدور قطعنامه علیه کشورمان، به رویه پیشین خود در ارائه قطعنامه‌های ضدایرانی پایان داده بود. گفتنی است یکی از شروط ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها، بسته شدن همه پرونده‌های ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان بوده است.

نتایج قدرت عینی در عرصه بین‌الملل

راز اتفاقات رقم خورده را می‌توان در پیگیری هم‌زمان افزایش قدرت هسته‌ای کشورمان، در کنار توجه به تعاملات و مذاکرات فنی با آژانس دانست. پر واضح است این دو اتفاق مهم در کنار یکدیگر، منتج به نتیجه شده و بی‌توجهی به هر کدام از آنها می‌توانست در تأمین منافع کشورمان اختلال ایجاد نماید.

 دولت در حوزه صنعت هسته‌ای، بیشینه‌سازی قدرت را در پیش گرفت و نشان داد در مقابل سیاست ارعاب و تهدید، قائل به عقب‌نشینی نیست. به عنوان نمونه وقتی در آبان‌ماه سال گذشته، شورای حکام مبادرت به صدور قطعنامه علیه کشورمان کرد، سازمان انرژی اتمی صراحتا اعلام کرد در پاسخ به این اقدامات، تولید اورانیوم ۶۰ درصد در مجتمع زیرزمینی و راهبردی فردو، به کارگیری ماشین‌های پیشرفته IR-۶ به جای سانتریفیوژهای نسل اول، تجهیز سالن B فردو با هشت زنجیره جدید، همچنین گازدهی به دو زنجیره جدید ماشین‌های پیشرفته در نطنز و اقدامات مهمی از این قبیل را اجرایی خواهد کرد.

این رخداد به خوبی نشان داد از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران، حسن نیت، حسن نیت می‌آورد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید در مقابل همکاری‌های ایران، رویکرد متقابل و سازنده داشته باشد.
 
موفقیت مذاکرات دیپلماتیک ایران در جهان

علاوه بر این، سفر رافائل گروسی به تهران و دیدار وی با سیدابراهیم رئیسی در هفته‌های پایانی سال گذشته، نشان داد دولتمردان مصمم به باز بودن پنجره تعاملات و گفت‌وگوها به شرط حصول نتایج مثبت هستند. از دیگر سو، توافق اخیر ایران و عربستان و سفر سلطان عمان به تهران از دیگر موضوعاتی است که می‌توان به گسترش گفتمان‌ها و مذاکرات دیپلماتیک ایران در عرصه منطقه و جهان اشاره کرد که دستگاه دیپلماسی ما توانسته است توفیق‌های قابل اشاره‌ای در عرصه جهانی به دست آورد.

اکنون که پرونده یکی از سه مکان ادعایی آژانس و همچنین ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصد مورد حل‌و فصل قرار گرفته است، این امکان وجود دارد که در پی مذاکرات بیشتر و همچنین ایجاد فضای مثبت توسط کشورهای غربی در برنامه‌های سیاسی خود، همکاری‌های آژانس و ایران گسترش پیدا کرده و توافقات بیشتری نیز حاصل شود.

پایان پیام/ت

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.