بارش باران سیل آسا شامگاه پنجشنبه در مازندران، انسداد هفت راه فرعی و روستایی، طغیان تعدادی از رودخانه‌ها به دلیل بالا آمدن حجم آب و خسارت به اراضی کشاورزی را در پی داشته است.

سیل در مازندران؛ از طغیان رودخانه‌ها تا انسداد هفت راه روستایی

به گزارش قد سآنلاین، بارش‌ شدید باران در نواحی کوهستانی و جلگه‌ای از حوالی ساعت ۲۱ امشب در مازندران به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد؛ به غیر از انسداد هفت راه روستایی و فرعی، طغیان رودخانه ها و خسارت به اراضی کشاورزی از مصائب این بلیه در استان بوده است.

اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران روز سه‌شنبه هفته جاری با انتشار اخطاریه ای نسبت به بارندگی سیل آسا، وزش تندباد، آذرخش، کاهش دمای هوا و طوفانی شدن دریا از روزهای پایانی این هفته هشدار داده بود.

مدیریت بحران مازندران در ادامه این اخطاریه آورده بود که بر اساس اخطاریه هواشناسی مبنی بر تقویت سامانه جریان شمالی و تشدید بارش ها و کاهش دما، تمامی دستگاه‌های امدادی در این استان به حالت آماده باش درآمدند.

همچنین تمام دستگاه‌های امدادی شامل جمعیت هلال احمر، اورژانس، آب، برق، گاز، مخابرات و شهرداری ها و سایر دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران تا روز شنبه ۱۳ خرداد در حالت آماده باش بودند.

حسینعلی محمدی شیرکلاهی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس پیش بینی شرایط جوی از سوی اداره کل هواشناسی مازندران، امشب بارش های شدید در مناطق بالادست استان رخ داد.

وی ادامه داد : این بارش ها و طغیان رودخانه های مناطق موجب خسارت به اراضی کشاورزی این دو منطقه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : همچنین راه ارتباطی هفت روستا در کیاسر و راه ارتباطی محلی دامداران ۲ روستا در سوادکوه مسدود شده است و تلاش برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.

وی اظهار داشت: هنوز کار ارزیابی میزان خسارت امروز انجام نشده است اما پیش بینی می شود به برخی زیرساخت ها از جمله راه ارتباطی خسارت هایی وارد شده است.

هواشناسی مازندران نیز روز گذشته با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی به این استان با صدور اطلاعیه سطح زرد نسبت احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان هشدار داد.

اداره کل هواشناسی مازندران در این اطلاعیه اعلام کرده است که با عبور متناوب امواج از تراز میانی جو، هوای مازندران از بامداد پنجشنبه تا اواخر وقت روز جمعه شرایط ناپایداری دارد.

هواشناسی مازندران، رگبار باران و رعد و برق متناوب، وزش باد و کاهش دما را نوع مخاطره و آبگرفتگی و احتمال جاری شدن روان‌آب و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی مازندران را نیز از اثر مخاطره این سامانه ناپایدار جوی اعلام کرد.

هواشناسی منطقه اثر این سامانه ناپایدار جوی را در آلاشت، بلده، بیشه بنه هزار جریب، سوادکوه، رینه، سیاه بیشه، کجور، کیاسر، کلاردشت و در ارتفاعات شهرستان بهشهر، بابل، سوادکوه، رامسر، سوادکوه شمالی، عباس آباد، قائم شهر، آمل، گلوگاه، نکا، نور و نوشهر اعلام کرد.

در این اخطاریه ضمن تاکید بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای انجام اقدامات پیشگیرانه و یا کاهش خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه، به شهروندان نیز توصیه شده است که در طی این مدت علاوه بر خودداری از اسکان یافتن در کنار رودخانه ها، به هنگام تردد در محورهای کوهستانی جوانب احتیاط را رعایت کنند.

هواشناسی مازندران در اخطاریه زرد خود، به کوهنوردان نیز توصیه کرده است که در طی این ایام از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

شرایط جوی مازندران در روز جمعه نیمه ابری تا ابری همراه با کاهش نسبی دما، رگبار پراکنده باران، وزش باد و از شب با کاهش ناپایداری جوی پیش بینی شده است

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.