۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 879113

وزیر خارجه آمریکا قرار است هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند.

وزیرخارجه آمریکا به ریاض می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، با وجود روابط دوجانبه سرد میان آمریکا و عربستان، اما «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا قرار است هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند.

«متیو میلنر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این سفر را تایید کرد و گفت که بلینکن در جریان دیدارهای خود با مقامات سعودی درباره همکاری استراتژیک بین دو کشور در مورد مسائل منطقه ای و دوجانبه گفتگو خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده در حالی به عربستان سعودی سفر می کند که بر اساس آنچه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روابط دو کشور در حال حاضر شاهد مرحله حساسی است.

سفر بلینکن به پادشاهی سعودی از ۶ ژوئن تا ۸ ژوئن خواهد بود و در زمانی انجام می شود که دو کشور در حال میانجیگری در سودان هستند، بدون اینکه تاکنون موفق به دستیابی به آتش بس بلندمدت بین دو طرف درگیری شده باشند.

متیو میلنر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: بلینکن در جریان گفتگوهای خود با مقامات سعودی درباره همکاری استراتژیک بین دو کشور در مورد مسائل منطقه ای و دوجانبه بحث خواهد کرد.

قرار است بلینکن روز چهارشنبه آینده در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس و روز پنجشنبه در نشست ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش که در ریاض برگزار می شود، شرکت کند.

سفر بلینکن چند هفته پس از سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به عربستان و حدود یک سال پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در تابستان ۲۰۲۲ انجام می‌شود که نتایج آن متفاوت بود و تحلیلگران گفتند که در رسیدن به اهداف خود شکست خورده است.

روابط واشنگتن و ریاض در حال حاضر دوران بسیار پیچیده ای را پشت سر می گذارد، به طوری که دولت بایدن، پادشاهی نفت خیز سعودی را به نقض حقوق بشر و فشار برای افزایش قیمت نفت خام متهم می کند. در واقع واشنگتن به دنبال استفاده از قیمت های پایین نفت برای کاهش درآمد حاصل از صادرات نفت و فشار بر روسیه در پرونده اوکراین است، اما ریاض تا کنون با واشنگتن در این خصوص همکاری نکرده است.

با این حال، ریاض که واشنگتن مقادیر زیادی تسلیحات در اختیار آن قرار داده است، نقشی کلیدی در سیاست منطقه ایفا می کند و مقامات آمریکایی علیرغم اختلاف نظرها، ضرورت نزدیکی با آن را پنهان نمی کنند.

انتظار می‌رود که تلاش‌های صلح در یمن و پایان دادن به جنگ در آن بخش مهمی از مذاکرات بایدن در عربستان سعودی باشد. همچنین انتظار می‌رود که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر نیز در سفر بلینکن به ریاض مورد بحث قرار گیرد. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تلاش زیادی برای دستیابی به این توافقات انجام داد و چندین کشور عربی را به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل وادار کرد، اما درباره عربستان سعودی به نتیجه نرسید.

از سوی دیگر یمن، فقیرترین کشور در شبه جزیره عربستان از زمان دستیابی به آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در آوریل ۲۰۲۲، شاهد یک دوره آرامش است. از سال ۲۰۱۵، عربستان سعودی ائتلافی نظامی در یمن علیه دولت صنعا رهبری کرد و از یک دولت دشت نشانده حمایت می کند.

همچنین به گفته مقامات ایرانی، ایالات متحده از توافق ایران و عربستان می ترسد، زیرا این توافق بر منافع آن در منطقه خاورمیانه تأثیر می گذارد و نشان دهنده پایان هژمونی آمریکا در منطقه است.

پیش از این گزارش‌های منابع آمریکایی تاکید داشتند که موضوع نزدیکی ایران و عربستان با میانجیگری چین، ضرر بزرگ برای منافع آمریکا است. ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی نیز قبلاً تأیید کرده بود که نه ایالات متحده آمریکا و نه اروپا نمی توانند مانند چین میانجی صادقی بین عربستان سعودی و ایران باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.