مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی مازندران گفت: ۳۰ درصد تسهیلات پرداخت شده متقاضیان مشاغل خانگی استان از سال ۱۳۹۰ تاکنون به فعالان بخش پوشاک بوده است.

سهم ۳۰ درصدی تولید پوشاک از تسهیلات اشتغال مازندران

به گزارش  قدس آنلاین رمضان مهدیزاده شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه اختتامیه جشنواره پوشاک و فن بازار مازندران در آمل افزود: جهاد دانشگاهی مجری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مازندران است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح ملی مشاغل خانگی مطالعه و برسی مزیت های مشاغل خانگی، توانمندسازی، اتصال به بازار و توسعه مشاغل خانگی مستعد به رشد استان مازندران است.

مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه در مطالعات انجام شده مشخص شد که اولویت مشاغل خانگی با پوشاک است، گفت که از ۳۵۰ عنوان مشاغل خانگی مازندران پوشاک سهم ۲۵ درصد از این مشاغل را به خود اختصاص داده است.
وی افزود : با توجه به این حجم تقاضا پوشاک و حمایت، این بخش از صنعت مازندران همچون دیگر مشاغل خانگی در حوزه بازاریابی بامشکل مواجه هستند.

عنوان

مهدیزاده‌ اظهار داشت : در حالیکه از مشاغل خانگی حمایت مالی صورت می گیرد همسو با آن برای اتصال به بازار و دسترسی به بازار در تولیدکنندگان انگیزه تولید ایجاد شود.
وی از تقویت بازار به عنوان راهکار موردنظر برای حمایت از مشاغل خانگی حوزه پوشاک در استان نام برد و گفت که به همین منظور فن بازار پوشاک در دی ماه پارسال برگزار شد و همزمان به طراحی و مد در قالب مسابقه طراحی توجه شده است.
مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی مازندران برگزاری جشنواره و فن بازار فعلی پوشاک را نیز به عنوان دیگر گام حمایتی نام برد و گفت: این جشنواره با حضور ۳۰ تولیدکننده در قالب ۲۳ غرفه فروش و هفت غرفه مرتبط با فن بازار با حضور بیش از ۲۵۰ فعالان اقشار آسیب پذیر برگزار و از این طریق تولیدکنندگان شناسایی و شرایط عرضه محصولات فراهم شد.

آغاز تشکیل نخستین تعاونی پشتیبان پوشاک مازندران
وی انجام مکاتبات با نهادهای اجرایی از طریق استانداری مبنی بر برقراری ارتباط صنایع و تقاضای لباس مشاغل با تولیدکنندگان خبرداد و گفت: فعالان و تولیدکنندگان پوشاک استان به یک شبکه تولیدی مبدل می شوند تا نخستین تعاونی پشتیبان حوزه پوشاک در استان ایجاد خواهد شد.

برچیده شدن بساط واسطه با ایجاد بانک اطلاعات تولیدکنندگان پوشاک مازندران

مهدیزاده همچنین از ایجاد آلبوم تخصصی تولیدکنندگان پوشاک استان مازندران خبرداد و گفت: در این مجموعه اطلاعات تولیدکنندگان و فعالان این حوزه گنجانده می شود و در اختیار شرکت و نهادها قرار می گیرد تا فعالان واقعی پوشاک معرفی می شود و واسطه گری رفع خواهد شد.
وی همچنین افزود : با استفاده از تجربه طرح ملی مشاغل، مرکز پایدار سازی مشاغل خرد و خانگی در مازندران رقم خورده است.
مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی مازندران ادامه داد : با توجه به نبود تعاونی پشتیبان تامین نیاز در مازندران نتوانستیم بودجه خوبی را پارسال جذب کنیم.
وی ادامه داد :مشاغل خرد بدلیل کوچک بودن حوزه فعالیتشان و مشکلاتی در برقراری ارتباط با طرف تقاضا دارند اما تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی بدلیل اینکه منابع متمرکزی در اختیار دارند قیمت تمام شده این مشاغل پایین می آورند و ارتباطات با بازار تسهیل می دهند.
مهدیزاده گفت که هم اکنون سیاست های توسعه اشتغال با تامین مالی و نتیجه آن‌میزان اشتغالزایی نمودار می شود.

وی افزود : اما سیاست دیگر توسعه کسب و کار که این روش مبتنی بر توسعه زنجیره ارزش و در نتیجه به صورت سهم بازار نشان داده می شود بطور مثال در این روش سهم مازندران پوشاک مازندران چقدر گسترش دادیم مورد نظر است.

رفع نابسامانی اقتصاد و صنعت با تغییر در سیاست های کاری

مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی مازندران گفت : سیاست مسولان رویکرد آمار اشتغال است نه توجه به ایجاد سهم بازار و اگر نابسامانی در اقتصاد، صنعت دیده می شود شاید بخشی از آن مبتنی بر تفکر سیاستگذار در سیاستگذاری توسعه اقتصادی است.
وی ادامه داد: در کارگروه اشتغال باید میزان اشتغال و تزریق اعتبار تا چه اندازه در زنجیزه ارزش تاثیر داشته‌است مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.