مدیر عامل صندوق بین المللی پول گفت که شرق و جنوب شرق اروپا با زخم‌های عمیق اقتصادی، تورم بالا و نرخ رشد ضعیف روبرو هستند.

صندوق بین‌المللی پول: اروپای شرقی با زخم‌های عمیق اقتصادی مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، تاکید کرد که تورم بالا و رشد ضعیف همچنان چالش‌های اصلی اروپا هستند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول گفت که شرق و جنوب شرق اروپا با زخم‌های عمیق اقتصادی، تورم بالا و نرخ رشد ضعیف روبرو هستند.

جورجیوا در کنفرانسی به میزبانی صندوق بین المللی پول و بانک ملی کرواسی در دوبروونیک گفت: منطقه با زخم‌های عمیق اقتصادی مواجه است.

پیش‌بینی‌های فعلی صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۲۴ برای منطقه اروپا، به استثنای بلاروس، روسیه و اوکراین، نشان می‌دهد که نرخ رشد ۳.۵ درصد کمتر از آن چیزی است که صندوق، قبل از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ انتظار داشت.

جورجیوا وضعیت کنونی اروپا را به کسر ۵۰ میلیارد یورو از جیب مردم در این  پنج سال تشبیه و تاکید کرد: ادامه نرخ بالای تورم و رشد ضعیف همچنان دو چالش بزرگ برای منطقه است.

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول ادامه داد: تورم اصلی از اواخر سال ۲۰۲۲ در حال کاهش بوده است، اما همچنان به طرز دردناکی بالاست و تورم اصلی هنوز نشانه‌های واضحی از کاهش نشان نداده است و انتظار می‌رود، تورم پس از سال ۲۰۲۴ بسیار بالاتر از اهداف بانک مرکزی اروپا باقی بماند.

جورجیوا بر لزوم کاهش تورم با حفظ بهبود و ایجاد پایه‌های رشد آتی تاکید کرد و افزود که این فرآیند نیازمند سیاست‌های پولی، مالی و ساختاری است.

مدیر صندوق بین‌المللی پول از بانک‌های مرکزی خواست تا سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود را حفظ کنند و این را هم رد نکرد که در صورت ثابت ماندن تورم، مجبور به تشدید این اقدامات شوند.

جورجیوا در پایان سخنان خود از دولت‌های اروپایی خواست تا امنیت انرژی در منطقه را بهبود بخشند و سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی در منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهند.

جورجیوا در این رابطه گفت: دولت‌ها می‌توانند اهداف بلندپروازانه تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اتخاذ و سیاست‌های موثرتری را برای دستیابی به این اهداف اجرا کنند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.