«لی شانگفو» وزیر دفاع چین گفت که ذهنیت جنگ سرد در حال بازگشت به منطقه آسیا- اقیانوسیه است اما پکن به جای تقابل به دنبال گفت‌وگو است.

وزیر دفاع چین: ذهنیت جنگ سرد در حال بازگشت به آسیا - اقیانوسیه است

به گزارش قدس آنلاین، لی امروز در سخنرانی خود در نشست امنیتی «شانگری-لا» در سنگاپور در اشاره‌ای تلویحی به آمریکا گفت که «برخی کشورها» به رقابت تسلیحاتی دامن زده و عامدانه در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کنند.

وی اظهار کرد: ذهنیت جنگ سرد در حال بازگشت است و بطور فزاینده‌ای خطرات امنیتی ایجاد می‌کند. احترام متقابل باید بر قلدری و هژمونی غلبه کند.

وزیر دفاع چین همچنین گفت که پکن موضعی بی‌طرف در قبال مناقشه اوکراین اتخاذ کرده و به دنبال ایجاد زمینه‌های مشترک میان طرف‌های خارجی درباره اوکراین است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا شنبه در سخنرانی خود در شانگری-لا از چین به دلیل امتناع از برقراری گفت‌وگوهای نظامی با واشنگتن انتقاد کرد.

روابط میان واشنگتن و پکن به دلیل موضوعات مختلفی از جمله اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی تیره شده است.

وزیر دفاع چین سال ۲۰۱۸ به دلیل خرید سلاح از روسیه، از سوی آمریکا تحریم شد اما وی جمعه در میهمانی شام در سنگاپور با همتای آمریکایی خود دست داد.

این در حالی است که به رغم درخواست‌های مکرر آمریکا، چین از گفت‌وگوهای عمیق با واشنگتن خودداری کرده است.

رویترز نوشت: دو مقام نظامی چین در حاشیه کنفرانس شانگری-لا گفتند که پکن پیش از برقراری مجدد گفت‌وگوهای نظامی میان دو کشور، خواستار دریافت نشانه‌های آشکاری مبنی بر کاهش رویکرد تقابل‌جویانه آمریکا در آسیاست.

آنها همچنین بر رفع تحریم آمریکا وزیر دفاع چین تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.