عمران خان نخست‌‍وزیر سابق پاکستان گفت که به خواست ارتش این کشور، دادگاه نظامی برگزار و او را به زندان می‌اندازند.

عمران خان: با دادگاه نظامی مرا زندانی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، عمران خان نخست‌‍وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب «تحریک انصاف» در یک مصاحبه درباره آینده پیش روی خود و حزبش اظهارنظر کرد.

خبرگزاری رویترز مصاحبه‌ اختصاصی با عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان در منزل شخصی او در لاهور ترتیب داد و نظرات او را درباره وضعیت جاری در پاکستان، آینده او و حزبش جویا شد. او در این مصاحبه به صراحت ارتش پاکستان و سرویس اطلاعات نظامی (آی اِس آی) را به تلاش برای نابودی حزب تحریک انصاف و زندانی کردن خودش متهم کرد.

سیاستمدار فعلی و قهرمان شناخته شده سابق کریکت پاکستان به این رسانه غربی گفت که «تردیدی ندارد» که آنها با برگزاری دادگاه نظامی او را به زندان خواهند انداخت.

رویترز که روز شنبه (دیروز) این مصاحبه را انجام داد، از عمران خان سوال کرد چه کسی پشت سرکوب حزب تحریک انصاف  قرار دارد؟ عمران خان در جواب گفت: «دستگاه حاکم که مشخصا ارتش است، آنها حالا به طور علنی این کار را می‌کنند و دیگر حتی مخفی هم نمی‌کنند و این موضوع کاملا عیان و در دید همگان است».

خبرگزاری رویترز به سراغ ارتش پاکستان و سخنگویان آن رفته تا از آنها درباره اتهام زنی عمارن خان جویا شود اما هیچ پاسخ و اظهارنظری دریافت نکرده است.

عمران خان اعتراضات خشونت آمیز در شهرهای مختلف پس از دستگیری او را به ارتش و سرویس اطلاعاتی آن نسبت داد تا آنها بتوانند وی را هدف قرار دهند.

پس از دستگیری عمران خان در اسلام آباد، اعتراضات شدید در شهرهای مختلف به خشونت کشید؛ خشونتی که منجر به کشته شدن حداقل ۹ نفر و جراحت صدها نفر شد و همچنین حملاتی به نهادهای دولتی و ارتشی هم انجام گرفت. دولت و ارتش پاکستان، عمران خان و حزبش را عامل این خشونت‌ها و حملات به نهادهای دولتی و نظامی خواندند اما او این اتهام را رد کرده و گفته که آنها به دنبال توجیه سرکوبگری خود و بهانه جویی برای اقدام کردن علیه حزب تحریک انصاف بوده‌اند.

عمران خان در مصاحبه با رویترز درباره گمانه‌زنی‌های اخیر در پاکستان در خصوص احتمال برگزاری دادگاه نظامی علیه او صحبت کرد و گفت: «تنها راهی که آنها برای زندان انداختن من دارند، همین است».

عمران خان: با دادگاه نظامی مرا زندانی می‌کنند
عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان

به گفته نخست وزیر سابق پاکستان، برگزاری دادگاه نظامی و زندانی کردن او تنها راهی است که می‌تواند از حضور وی در انتخابات ماه نوامبر پاکستان و بازگشتش به قدرت جلوگیری کند.

عمران خان اعلام کرد که مخالفانش  ۱۵۰ پرونده جنایی در دادگاه‌های غیرنظامی پاکستان علیه او ترتیب داده‌اند؛ پرونده‌هایی که به گفته او راه به جایی نمی‌برد. وی افزود: «در نتیجه تنها امید آنها این است و چون آنها مصمم به خارج کردن من از راهشان هستند، به نظر من آنها این کار را خواهند کرد، تمام جنجال آنها درباره دادگاه‌های نظامی این است که من را زندانی کنند. من تردیدی ندارم که هدف دادگاه‌های نظامی من هستم».

عمران خان سرویس اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) را متهم کرد که در سرکوب‌ها علیه حزب تحریک انصاف کاملا نقش دارد. به گفته او، آی اس آی از دو عضو ارشد حزب تحریک انصاف خواست که برای صحبت به دفترشان رجوع کنند و وقتی رفتند، به آنها گفته شد «تا وقتی از عضویت در حزب تحریک انصاف صرفنظر نکنید، اجازه خروج نخواهید داشت».

نخست‌وزیر سابق پاکستان از تلاش خود برای پیدا کردن راهی به منظور گفت‌وگو با ارتش و خروج از بحران فعلی خبر داد اما به گفته او، هیچ پاسخی دریافت نکرد.

این سیاستمدار پاکستانی «عاصیم منیر» فرمانده ارتش این کشور را به داشتن کینه و دشمنی متهم کرد.

عاصیم منیر که نوامبر ۲۰۲۲ به فرماندهی ارتش پاکستان رسید، در سال ۲۰۱۹ رئیس سرویس اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) بود اما ناگهان در زمانی که عمران خان نخست‌وزیر بود، از منصبش برچیده شد.

به نوشته رویترز ، هیچ دلیل رسمی درباره چرایی برکناری عاصیم منیر از ریاست سرویس اطلاعات نظامی پاکستان منتشر نشد اما عمران خان در مصاحبه جدید خود برای اولین بار اذعان کرد که او خواستار برکناری منیر شده بود.

عمران خان به رویترز گفت: «من فکر می‌کنم شاید او کینه‌ای داشته باشد زیرا من از او خواستم استعفا دهد. نمی‌دانم. او نباید اکنون مشکلی داشته باشد چرا که فرمانده ارتش است. پس چرا او این کینه را در دل دارد؟»

عمران خان در پایان مصاحبه با ابراز تحیر از حجم بالای کارزار شکل گرفته علیه او افزود: «(من کسی هستم) که ۵۰ سال در این کشور شناخته شده است، کسی که احتمالا همه جوایز این کشور را برده است و شاید شناخته شده‌ترین پاکستانی باشم اما ناگهان با من به عنوان یک بیگانه، به عنوان دشمن کشور رفتار می‌شود».

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.