رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان گفت: بر اساس برآورد انجام‌شده و اعطای تسهیلات مختلف در حوزه اشتغال، در سال ۹۸ نرخ بیکاری در این شهرستان حدود ۸.۳۷ درصد اعلام شد که امروز می‌توان گفت این رقم کاهش داشته است.

کاهش نرخ بیکاری در قوچان به کمتر از ۸.۳۷ درصد

به گزارش قدس خراسان، حسین ولایتی با اشاره به اینکه مسئله اشتغال یک موضوع فرادستگاهی و فرابخشی است، اظهار کرد: تنها وزارت کار مستقیماً شغل ایجاد نمی‌کند یا معرفی برای کاری انجام نمی‌دهد بلکه دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری در این وزارت و اداره‌های تابعه مستقر است و وظیفه هماهنگی و ساماندهی بین دستگاهی در حوزه اشتغال، ارائه برنامه و... را بر عهده دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان با یادآوری این مطلب که بر اساس سرشماری سال ۹۵، قوچان دومین آمار بیکاری خراسان رضوی را با ۱۷.۲ درصد به خود اختصاص داده بود، تأکید کرد: با اعطای تسهیلات مختلف طی سال‌های گذشته در حوزه مشاغل خانگی، تبصره ۱۸، عشایری و روستایی، تبصره ۱۶ و مأموریت‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی بر اساس برآورد سال ۹۸ توسط وزارت کار نرخ بیکاری شهرستان ۸.۳۷ اعلام شد و امروز این نرخ کمتر شده که در سرشماری بعدی این نرخ رسماً اعلام می‌شود.

وی بابیان اینکه سال گذشته سهمیه این شهرستان برای اشتغال ۲ هزار و ۲۳۷ نفر بوده است که تا ابتدای آذرماه صد درصد تعهدات اشتغال‌زایی توسط تمام دستگاه‌های اجرایی انجام شد، افزود: هر دستگاه در راستای فعالیت محوله اقدام به اشتغال‌زایی داشته است یک دستگاه از طریق اعطای تسهیلات، دیگری صدور مجوز بهره‌برداری و دستگاه دیگر با عقد پیمانکاری‌ها این موضوع را به سرانجام رساندند.

ولایتی با اشاره به این مطلب که در ابتدای بهمن‌ماه به دلیل پایین بودن درصد تحقق اشتغال استان، سهمیه‌ای بالغ‌بر یک هزار و ۴۰۰ نفر مجدد برای این شهرستان پیش‌بینی شد، تصریح کرد: تعهد قوچان بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر شد که اشتغال‌زایی برای ۳ هزار و ۸۶۰ نفر توسط دستگاه‌هایی نظیر  صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، کمیته امداد و بهزیستی صورت گرفت.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان بیان کرد: برای اشتغال‌های ایجادشده یک مبنایی وجود دارد مثلاً عده‌ای از طریق دریافت تسهیلات مشاغل خانگی، اعتبارات تبصره ۱۶، کارآفرینی و... این اشتغال را به وجود آوردند و عده‌ای با عقد قرارداد، صدور پروانه کسب، مجوز بهره‌برداری، پیمانکاری و... این اقدام را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی به ۸۰۰ رشته و چهار دستگاه صمت، فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی اختصاص دارد و تسهیلات اعطایی باید در کارگروه اشتغال شهرستان به تأیید برسد، گفت: سال گذشته ۵۷۴ مجوز صادر شد که از این تعداد ۴۵۲ مجوز مستقل و ۱۲۲ مجوز پشتیبان بود و ۶۶۵ نفر نیز تحت پوشش پشتیبان قرار داشتند.

ولایتی سهمیه اختصاص‌یافته به قوچان در حوزه مشاغل خانگی را ۶ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: برای این میزان اعتبار در نظر گرفته‌شده ۹۱ پرونده بااعتبار ۷ میلیارد و ۹۲۹ میلیون تومان به سه بانک عامل معرفی انجام پذیرفت که به ۸۷ پرونده سهمیه ۶ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان پرداخت و برای ۲۴۳ نفر اشتغال ایجاد شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان بابیان اینکه سال گذشته تبصره ۱۶ به دو جزء تقسیم‌بندی شد که یک جز آن به دستگاه‌های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داشت، افزود: جز دیگر هم مربوط به ابلاغ اعتبار به دستگاه‌های مختلف همچون بنیاد برکت، بنیاد علوی، بسیج سازندگی، قرارگاه مهارت‌آموزی، آستان قدس، بنیاد شهید، اداره کار و پارک علم و فناوری بود.

وی سهمیه قوچان در حوزه مشاغل خرد و خانگی مربوط به تبصره ۱۶ را ۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان و در حوزه تعاونی‌ها ۲۶ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: معرفی طرح به بانک‌های عامل انجام شد اما تاکنون مبلغی در این زمینه ابلاغ نشده که موضوع به کارگروه اشتغال استان برای انجام پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

ولایتی با اشاره به مشکلات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی درزمینه نقدینگی و نبود سرمایه در گردش، بیان کرد: اخیراً ستاد رفع موانع تولید در خراسان رضوی تشکیل‌شده که به‌تبع در سطح شهرستان نیز ایجاد می‌شود تا مشکلات واحدهای تولیدی در همین جلسات بررسی و حل‌وفصل شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان ادامه داد: نوسانات قیمت، مواد اولیه، صادرات و واردات، مباحث بیمه‌ای، حقوق و دستمزد و... گوشه‌ای از مشکلات واحدهای تولیدی است که نمی‌توان ساده از کنار آن گذر کرد و باید با هماهنگی‌های بین دستگاهی این مشکلات را مرتفع کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.