مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی گفت: آمار مشخصی از نرخ بیکاری و همچنین برخورداری ساکنین حاشیه شهر مشهد از خدمات رفاهی اجتماعی وجود ندارد.

آمار مشخصی از نرخ بیکاری درحاشیه شهر مشهد وجود ندارد

محمد سنجری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: اداره کار ،تعاون و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی بر توانمند سازی ساکنین حاشیه شهر مشهد تاکید ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به حاشیه شهر مشهد از جمله مواردی است که استاندار خراسان رضوی نیز بر کاهش مشکلات آن توجه خاصی دارد، تصریح کرد: برای کاهش مسائل حاشیه شهر مشهد ، مقرر شده است در قالب دفاتر تسهیلگری همه سازمان های اجرایی در حیطه وظایف و مسئولیت هایی که دارند ورود پیدا کرده و به صورت هماهنگ فعالیت کنند.

سنجری افزود: اداره کار و تعاون خراسان رضوی نیز در قالب جلسات متعدد با حوزه اجتماعی استانداری تصمیم به اجرا کردن برنامه های مختلف برای حاشیه شهر مشهد کرده است  که این برنامه های مبتنی بر اهداف در نظر گرفته شده در دو حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی  و توانمند سازی در حوزه کارآفرینی و اشتغال مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: چون تعداد زیادی از ساکنین حاشیه شهر مشهد نیروهای کار و کارگر هستند بناشد بخشی از تعهدات اداره کار و رفاه اجتماعی استان برای برگزاری دوره های آموزشی در بخش هایی نظیر مهارت های زندگی، پیشگیری از اعتیاد و طلاق و ارتقاء دانش اعتیاد را به صورت هدفمند در مناطق و محله های تعریف شده در حاشیه شهر مشهد اجرا کند.

سنجری ادامه داد: در حوزه توانمند سازی ، کار آفرینی و اشتغال نیز مقرر شد که از طریق مراکز مشاوره و کارآفرینی و با کمک دفاتر تسهیل گری ارائه آموزش های کسب و کار و کارآفرینی در مناطق مورد هدف برگزار شود، همچنین در بخش مشاغل خانگی نیز طبیعتا افرادی هستند که می توانند پس از توانمند شدن و کسب مهارت های فنی و حرفه ای با دریافت تسهیلات خرد کارگاه هایی را فعال کنند و برای خود و سایرین شغل ایجاد کنند که قرار شد این گونه موارد  مورد رصد قرار بگیرند و برای افراد دارای صلاحیت مجوز مشاغل خانگی صادر شود .

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی افزود: از طرفی برای مدیریت کسب و کار مشاغل خانگی در هر محله ای بناشد  حداقل یک یا دو نفر پشتیبان مشاغل خانگی شناسایی شود و بین آنها وفعالان مشاغل خانگی در آن منطقه ارتباط ایجاد شود و همچنین منابع و تسهیلات نیز در اختیار این پشتیبان ها قرار داده شود تا بتوانند تولیدات، مواد اولیه و محصولات افرادی که دراین قالب در حاشیه شهر فعال هستند را خریداری کند تا دغدغه فروش محصولات تولید شده در کارگاه های مشاغل خانگی در حاشیه شهر نیز از بین برود.

سنجری اظهار داشت: همچنین در حوزه آموزش قانون کار، تامین اجتماعی ، آموزش های کسب و کار و کارآفرینی به کارگران ساکن در حاشیه شهرمشهد نیز برنامه هایی در حال اجرا داریم.

وی با بیان اینکه آمار مشخصیاز نرخ بیکاری و همچنین برخورداری آنها از خدمات رفاهی اجتماعی در حاشیه شهر مشهد وجود ندارد، افزود:  در حوزه امور بانوان سرپرست خانواده نیز یک برنامه مشترک و هماهنگ با بخش امور بانوان استانداری ، جهاد دانشگاهی و وزارت کار و امور اجتماعی در حال اجرا است که برای سال 98 تعهد شده است 600نفر از بانوان سرپرست خانواده در استان خراسان رضوی شناسایی شوند و فرآیند توانمند سازی آنها اجرایی شود و اشتغال آنها به شیوه های و روش های مختلف محقق شود که کار مطالعات و جمع آوری آمار و اطلاعات این بخش نیز در قالب یک تفاهمنامه از طرف وزارت کار و امور اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است که فرایند با مشارکت اداره کار و رفاه اجتماعی استان و همچنین امور بانوان استانداری در حال حاضردر مرحله مطالعات است .          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.