۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 880811

رژیم صهیونیستی در باکو به‌دنبال چیست؟

احسان موحدیان ، کارشناس مسائل آسیای میانه

آذربایجان و رژیم صهیونیستی طرح مشترک کاهش حضور ایران در آسیای میانه با محوریت باکو را دنبال می‌کنند.

پس از سفر رئیس رژیم غاصب اسرائیل به اراضی باکو شاهد افزایش تحرکات معارض با حسن نیت ایران در سیاست ورزی آذربایجان هستیم. در این دولت باکو به شیطنت‌های رسانه‌ای اکتفا نکرده و یک هفته قبل با تعطیل کردن دفتر رایزنی فرهنگی و اخراج رایزن فرهنگی ایران وانمود می‌کند تحت فشار رژیم صهیونیستی چنین اقداماتی را انجام می‌دهد. پیام این اقدام حاکی از تلاش نرم صهیونیست‌ها برای جدا کردن شاخه های تمدنی ایران در آسیای میانه و ایجاد پیوند بین اقشار این جوامع با تفکر و مشی صهیونیسم است. محور برنامه صهیونیست‌ها این است که روابط ایران و اتباع جمهوری باکو را کاهش بدهند و فضای بین دو ملت را به سمت تقابل برده و با نفوذ دادن تفکر صهیونیزم آن‌ها را دچار انحراف ذهنی کنند. با وجود اینکه در سالیان گذشته، جمهوری اسلامی ایران همواره و با هدف استمرار صلح و امنیت منطقه مانع از نفوذ صهیونیسم در آسیای مرکزی شده، اما دولت علی‌اف در همکاری مستقیم با صهیونیست‌ها فکر می‌کند آبی از این تنور برای آن‌ها گرم می‌شود، ولی اسرائیلی‌ها ثابت کرده‌اند از دولت‌ها به عنوان سپرامنیتی استفاده می‌کنند و سودی به حال کشورهای هدف ندارند. کسی نمی‌تواند منکر نقش تمدنی ایران در باکو شود، اما صهیونیست‌ها با تقویت تسلیحات آذربایجان و حمایت فکری آن‌ها می‌خواهند دولت علی اف را در تلاش برای غصب و تملک غیرقانونی برخی مناطق در شمال رود ارس و ارمنستان تشجیع و تطمیع کنند. این تصور که ممکن است اراضی نزدیک به مرزهای ایران در اختیار صهیونیست‌ها قرار بگیرد به حقیقت نزدیک است، اما نباید فراموش کنیم صهیونیست‌ها و علی اف به دنبال رادیکال شدن فضای روابط دو کشور و یا قطع روابط نیستند. اما با استمرار تناقض‌ها و تنش‌ها می‌خواهند تأثیر ایران بر مردم باکو را به حداقل رسانده و در این فضا استحاله و ضربه زدن به فرهنگ و تمدن آن‌ها  آسان‌تر است. صهیونیست‌ها در شمال ارس به دنبال زمین بازی بدون رغیب هستند. این دست فعالیت‌ها و اقدامات ضد ایرانی در اتاق فکر یهودی‌های صهیونیست اتفاق می‌افتد و در آینده برای ایجاد نزاع فرهنگی سیاسی و اجتماعی علیه ملت ایران به سراغ مراکز علمی آموزشی دانشگاه‌ها و حتی مدارس این کشور خواهند رفت تا از این طریق شکاف تمدنی ایجاد کرده و ملت آذربایجان را از ایران و فرهنگ و اصالت خود جدا کنند.

تحرکات صهیونیزم فقط به ضرر ایران نیست بلکه منافع روسیه و چین هم در گذر زمان مورد تهدید واقع خواهد شد و ممکن است صهیونیست‌ها به سمت تقویت افراطی‌گری در بین ترک‌های تاتارستان و اویغورها و هدایت آن‌ها به سمت تجزیه‌طلبی و تروریسم بروند و چنین پیش بینی‌هایی اگر محقق شود زمینه ساز گسترش حضور ناتو و انگلیسی‌ها در این مناطق خواهد شد.

ایران باید برای آگاه‌سازی مردم، استفاده حداکثری داشته باشد و با روسیه و چین نیز وارد تعامل شود؛ زیرا خطری که امروز در قفقاز در حال شکل گیری است منافع همه این سه کشور را به مرور زمان تهدید خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.