شورای امنیت ملی ترکیه بر حفظ یکپارچگی سرزمین سوریه تاکید و اضافه کرد که همکاری بین‌المللی نقش مهمی در بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان به این کشور دارد.

ترکیه بر همکاری بین‌المللی برای بازگشت آوارگان سوری تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت ملی ترکیه در بیانیه پایانی نخستین نشست خود افزود: برقراری صلح و ثبات دائم در سوریه تا پاکسازی این کشور از وجود گروه های تروریستی امکان پذیر نیست.

در این جلسه که به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برگزار شد بر برداشتن گام های مناسب به منظور تضمین امنیت، صلح و رفاه در ترکیه در دوره جدید که آغاز چشم انداز «قرن ترکیه» بشمار می رود تاکید شد.

این درحالی است که در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان طی یک سخنرانی انتخاباتی در جمع مردم شهر آنکارا گفت: این ۵۰۰ هزار آواره سوری که در حال استرداد به کشور خود هستند، در خانه های ساخته شده توسط ترکیه در شمال سوریه مستقر و ساکن می شوند.

رئیس جمهور ترکیه این اظهارات را در حالی عنوان کرده که به اعتقاد ناظران و محافل سوری، آنکارا با اسکان و استقرار آوارگان در شمال سوریه، هدف تغییر جغرافیا و بافت جمعیتی را دنبال می‌کند.

سال گذشته، پارلمان سوریه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که «ترکیه با اشغالگری خود در شمال سوریه قصد دارد موج جدیدی از آواره کردن اجباری ساکنان این منطقه را به راه بیاندازد و در نتیجه بافت جمعیتی آن را تغییر دهد و واقعیت تازه‌ای ایجاد کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید کند».

در نخستین جلسه شورای امنیت ملی ترکیه درباره اوضاع منطقه بالکان و قفقاز، کوزوو، جنگ روسیه و اوکراین، درگیری های سودان بحث و تبادل نظر شد.

این نخستین نشست شورای امنیت ملی ترکیه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه هفته جاری با حضور مقامات عالی ۸۱ کشور و با برگزاری مراسم تحلیف و ادای سوگند اردوغان در مجلس ملی این کشور آغاز شد.

اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ ۲۴ ماه می ۲۰۲۳ (هفتم خرداد ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رای معادل ۵۲.۱۸ درصد آرای مردمی به پیروزی رسید و با مراسم تحلیف روز شنبه، دوره خدمت پنج ساله او در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.