۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 882055

بنا به روایت‌های متعدد امروز 23 ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) نامگذاری و به زیارت آن حضرت از نزدیک یا دور سفارش بسیار شده است. زیارت مرقد مطهر امام رئوف(ع) که کانون فراز و ‌فرود فرشتگان الهی و محل عبادت و راز ‌و ‌نیاز بندگان شایسته خدا و عارفان و عالمان خداشناس است، آدابی هم دارد.

دلِ شکسته، اذن دخول حرم امام رضا(ع) است

به گزارش قدس آنلاین: در گفت‌وگو با آیت‌الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف آداب این زیارت شریف را مورد بررسی قرار دادیم. زیارتی که جناب کلینی و صدوق آن را اینگونه نقل کرده‌اند: «هر یک از امامان معصوم(ع) بر گردن دوستان و شیعیان خود پیمان و عهدی دارند و وفای کامل به آن پیمان و ادای نیکوی آن عهد، زیارت مرقدهای مطهر آنان است. پس هر که از سر میل و رغبت به زیارت و اعتقاد به آن چه آنان گرایش داشتند به زیارت بشتابد، روز قیامت ائمه(ع) شفیعان او خواهند بود».

چرا به زیارت حضرت امام رضا علیه السلام در این ایام سفارش شده است؟

زیارت امام(ع) در همه زمان‌ها مطلوب است. بارگاه آن حضرت از بیوتی است که خدای متعال اذن داده، تعظیم بشود (فی بیوت اذن الله ان ترفع) و بهترین زمان زیارت آن بزرگوار، ماه رجب و 23 ذی القعده الحرام است. خصوصیت آن این است که به قولی در 23 ذی القعده، شهادت حضرت امام رضا علیه السلام در آن واقع شده است.

چرا زیارت را با سلام به امام معصوم علیه‌السلام شروع می‌کنیم؟

«سلام» در زیارت، اظهار ادب و احترام است. مهم اظهار مودت و دوستی بوده و نشانه صدق آن (سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم) می‌باشد. یعنی زمانی ما در محبت و مودت امام رضا علیه‌السلام و دیگر معصومین علیهم السلام صادق هستیم، که با دوستان آن بزرگواران دوست و با دشمنان ایشان دشمن باشیم.

در مورد این محبت و مودت بیشتر بگویید.

قرآن کریم می‌فرماید: راه خدای متعال را اتخاذ کنید. یعنی رهرو راه خدا باشید و این مزد رسالت است. باز می‌فرماید: نسبت ‌به اهل‌بیت علیهم‌السلام مودت داشته باشید و این‌جا نیز مودت مزد رسالت محسوب شده‌ است.

با تدبر در این دو آیه‌ شریف متوجه می‌شویم که اتخاذ راه رب و حرکت در صراط مستقیم همان مودت عترت طاهرین علیهم‌السلام است.

در زیارت امام، سلام بر انبیاء و اوصیای دیگر با چه هدفی انجام می‌گیرد؟

این سلام، خط و مسیر را نشان می‌دهد. امامی که زیارتش می‌کنید هم خط و همراه انبیاء و اوصیا الهی است. این بزرگواران وحدت نظر دارند و جدایی بین‌شان نیست.

در آداب زیارت امام هشتم(ع) چه مسائلی مطرح‌شده است؟

بهترین کار زائر به جز غسل زیارت و وضو و طهارت، اذن دخول است. اذن دخول خواندنی است اما باید صبر کنیم تا به این اذن از طرف امام برسیم. وقتی دل می‌شکند، اذن دخول امام است. نگاه‌های همراه با رأفت حضرت رضا علیه‌السلام به توجه قلبی ما منجر می‌شود و در این شرایط، اذن ورود گرفته‌ایم.

چرا زیارت امام رضا علیهالسلام برابر با هزار حج قبول شده‌ است؟

البته این مطلب در مورد سایر ائمه اطهار علیهم السلام هم مصداق دارد و واقعیت این است که در حج و زیارت بیت الله الحرام مقصود واقعی خود امام است. شاعر گفته: کعبه آن سنگ نشانی است که ره گم نشود/ حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست؟

یعنی مطلوب واقعی در حج یافتن امام است و توجه به شخصیت امام منجر به شناخت و معرفت خدای متعال خواهد بود. قرآن می‌فرماید: أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالًا، پس توجه به حج، توجه به امام است. حالا اگر کسی با یقین به زیارت امام رضاعلیه السلام برود از حج بالاتر است و این ثواب هزار حج به معرفت زائر برمی‌گردد.

به‌نظر شما بزرگ‌ترین حدیث حضرت امام رضا علیه السلام که جنبه سیاسی و اعتقادی دارد و کوبنده است کدام حدیث است؟

حدیث سلسله الذهب که حدیث قدسی است و می‌فرماید: راه نجات از عذاب الهی کلمه طیبه "لااله‌الاالله" است. در خاتمه‌ حدیث ، امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: بشروطها و انا من شروطها.

از این حدیث برایمان بیشتر بگویید.

در این حدیث و با این جمله طلایی، حضرت امام رضا علیه‌السلام خط بطلان بر همه مکاتب بشری کشیده و می‌فرمایند: توحید واقعی و عرفان حقیقی در مکتب اهل‌بیت علیهم السلام پیدا می‌شود و این جمله ضد اهداف مأمون عباسی بود که مقابل مکتب اهل‌بیت علیهم السلام، مکتب های فلسفی و عرفانی را رواج می داد.

چرا در احادیث به زیارت معصومین علیهم‌السلام تأکید شده‌است؟

زیارت، اظهار مودت به مزور است. غیر از این اظهار یک عقیده است که من به عنوان زائر نسبت‌ به مزور اعتقاد دارم. یعنی ظهور یک اعتقاد در زیارت شکل می‌گیرد و اعتقاد قلبی با زیارت آشکار می‌شود.

چرا از قول امام جواد علیه السلام داریم که ایشان فرمودند زیارت پدرشان افضل است از همه زیارت‌ها؟

چون‌که صد آمد نود هم پیش ماست. قبول ولایت حضرت رضا علیه السلام و رهبری ایشان قبول ولایت همه ائمه طاهرین علیهم‌السلام است. کسی که حضرت رضا علیه السلام را قبول می‌کند، همه ائمه(ع) قبل و بعد از ایشان را تصدیق کرده‌است.

مقصود از عرفان بحق امام چیست؟

عرفان بحق امام، همان عرفان واقعی به حق تعالی است. ما خدای متعال را قادر، عالم، حاکم و... می‌دانیم. همین قدرت، علم و حکومت را امام علیه‌السلام دارد اما به اذن خداوند. یعنی امام به‌ صورت مستقل این قدرت را ندارد. عارفا بحقک که در زیارات و روایات مطرح‌ شده به این معناست که زائر، امام را ولی خدا و نمایش‌دهنده قدرت، علم و حکومت خدا می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.