رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کارگفت:رویکرد جدید این است که سهم مشاغل خانگی به ۳درصد فعلی در اقتصاد محدود نشود و به نقطه مطلوب از تولید ناخالص داخلی در این خصوص دست یابیم.

سهم ۳ درصدی مشاغل خانگی از اقتصاد/ رویکرد جدید برای رونق مشاغل خانگی در دستور کار

به گزارش قدس آنلاین، نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به‌عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات‌شده است و در کشورهای توسعه‌یافته چند دهه از اجرای سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی می‌گذرد و درصد زیادی از مشاغل در کشورهای پیشرفته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

در برخی کشورهای فوق‌صنعتی مشاغل خانگی تا ۲۳درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می‌شوند. در کشورهای بزرگ اقتصادی بخشی از زنجیره ارزش به خانه‌ها منتقل می‌شود و کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند و این مسئله هم به نفع آن کارخانه‌دار و هم فردی است که در خانه نشسته و فعالیت اقتصادی و بخشی از تولید آن کارخانه را برعهده گرفته است.

از نگاه بسیاری از کارشناسان کسب‌وکارهای خانگی مطمئن‌ترین راه درآمدزایی به‌شمار می‌روند که در کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار نقش موثر و سازنده‌ای دارند. در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت دغدغه دولت‌ها به‌شمار می‌رود توجه به مشاغل خانگی اهمیت بسیاری دارد. برای آن دسته خانواده‌هایی هم که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند یا به لحاظ اقتصادی زیرفشارند مشاغل خانگی بهترین منبع کسب درآمد به شمار می‌رود.

آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حمایت های دولت به ویژه در بخش بیمه از کسب و کارهای خانگی گفته است:  «برابر بند ۵ ماده ۷ قانون ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی» دولت می‌تواند بنا به پیشنهاد ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نسبت به تعیین ضوابط حمایتی در زمینه‌های مالیات، تأمین وام قرض‌الحسنه اشتغال، حق بیمه خویش فرما، تعرفه مصرف آب، برق و سوخت مصرفی، ظرف سه ماه از تصویب این قانون، اقدام و اعتبار مورد نیاز را در بودجه سنواتی محاسبه و لحاظ کند.»

همتیان افزود: مطابق ماده ۹ دستورالعمل اجرایی مربوطه نیزمشمولین قانون، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند در چهار چوب قانون اصلاح بند «ب» و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، نزد این صندوق بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند. پرداخت بیمه در کسب و کارهای خانگی اختیاری است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بهره‌مندی فعالین در کسب و کار خانگی از بیمه عشایرو روستایی عنوان کرد: وزارت کار از سال ۱۳۹۹ به منظور حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی، امکان بهره‌مندی فعالین خانگی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را فراهم نموده است و از ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی تعداد ۳۵۶رشته مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌شود.

 وی گفت: افراد با داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال سن و مجوز فعالیت مشاغل خانگی در ۳۵۶ رشته مورد نظر اعم از بخش کشاورزی، فرش، صنعت و خدمات و صنایع دستی و همچنین رشته‌های فرهنگی و هنری، در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر بیست هزار نفر، می‌توانند از مزایای این بیمه اجتماعی نظیر مستمری بازنشستگی، پیری، فوت و از کارفتادگی بهره‌مند شوند. متقاضیان در صورت تمایل می‌توانند جهت ثبت نام و عضویت در این صندوق به سامانه صندوق بیمه عشایر به نشانی www.roostaa.ir مراجعه کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تسهیلات بانکی ارائه شده به کسب و کارهای خانگی هم اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۷ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قانونگذار از طریق اعطای مجوز فعالیت و تسهیلات قرض‌الحسنه جهت راه‌اندازی کسب و کار خانگی همواره از کلیه فعالین خانگی حمایت کرده است.

همتیان با اشاره به گسترش فضای کسب و کار خانگی میان جوانان هم گفت: باید نگاه تک بعدی و سنتی به توسعه مشاغل خانگی از بین برود و بستر حضور همه گروه‌ها اعم از زنان بویژه زنان خانه‌دار، مردان، جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی برای ورود به حوزه مشاغل خانگی فراهم شود. همچنین رویکرد جدید بر این مبنا استوار است که سهم مشاغل خانگی به ۳درصد فعلی در اقتصاد محدود نشود و به نقطه مطلوب از تولید ناخالص داخلی در این خصوص دست یابیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.