قهرمان اسبق جهان و عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو با بیان اینکه تیم مردان ایران توقعات را در مسابقات جهانی برآورده نکرد، گفت: با این بودجه و مشکلاتی که وجود دارد، نتایج همین می شود.

قهرمان اسبق جهان: در بخش آقایان توقعات برآورده نشد/ با این وضعیت نتایج تکواندو همین می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، هادی افشار در خصوص عملکرد تکواندوکاران ایران در مسابقات جهانی باکو، اظهار داشت: در بخش آقایان توقعات برآورده نشد که این مساله نیز دلایل مختلفی دارد. در ابتدا بگویم در فدراسیون تکواندو دنبال توجیه کردن شکست نیستیم و پذیرفته‌ایم که نقاط ضعفی وجود دارد.

وی افزود: اولین مساله این است که در ساختار سازمان تیم‌های ملی باید بازنگری اساسی شود تا ورزشکاران دغدغه مسائل سخت افزاری همچون غذا، لباس، محل اسکان، پزشک و فیزیوتراپ را نداشته باشند. فدراسیون سال‌ها با این روش مدیریت شده و نیاز به تغییر رویکرد در سازمان تیم‌های ملی دارد.

قهرمان اسبق جهان بیان کرد: نکته بعدی، فضای تمرینی و محل اسکان است. تکواندو مسابقات متعددی دارد و همواره تعداد زیادی از ورزشکاران در اردو هستند و معتقدم فضای تمرینی و محل استراحت کافی نیست و می‌طلبد وزارت ورزش محل جدیدی را در اختیار فدراسیون قرار دهد.

برای کادرفنی تصمیم جمعی می‌گیریم

افشار در خصوص شرایط کادر فنی، گفت: بزودی جلسه کمیته فنی برگزار خواهد شد تا صحبت‌های کادر فنی را بشنویم. معتقدم کادر فنی نیاز به تغییرات یا تقویت دارد و کمیته فنی باید بعد از بررسی‌های لازم تصمیم بگیرد، سرمربی بماند یا فرد جدیدی رأس کار بیاید. باید دقیق بررسی کنیم چرا این نتایج به دست آمد و سپس به صورت جمعی، تصمیم بگیریم. مشکلات فنی و بدنی در هوگوپوشان ما به وضوح دیده شد و آنها نمی‌توانستند در اواخر بازی، مبارزه را کنترل کنند و چند مرتبه، بازی‌های برده را باختند. هرچند مساله دوپینگ از لحاظ ذهنی به تیم ضربه زد اما این هم دلیلی برای باخت نیست. ورزشکاری که اهداف بزرگ دارد نباید به این چیزها فکر کند.

وی با بیان اینکه در بخش آقایان در مسابقات جهانی از این مسائل ضربه خوردیم، گفت: در بخش بانوان نیز، ناهید کیانی عملکرد درخشانی داشت و عالی بود اما سایر نفرات خوب نبودند و می‌شد نتایج بهتری کسب کنند.

باختن به حریفانی با رنکینگ پایین جای توجیه ندارد

افشار: در بخش آقایان توقعات برآورده نشد/ با این بودجه و مشکلات، نتایج تکواندو همین می شود

چهره مطرح تکواندو ایران، ادامه داد: باید ببینیم چرا بازیکنان ما نسبت به سایرین، ضربات پای کمتری داشته و از نظر بدنی خوب نبودند. اینکه به حریفانی با رنکینگ پایین ببازیم جای توجیه ندارد. ساختار تمرینی مربیان ما نیاز به بازنگری دارد.

افشار در این خصوص که به نظر می‌رسد به غیر از ناهید کیانی سایر نفرات شانسی برای کسب سمیه از طریق رنکینگ سیستم ندارند، گفت: کیانی در آستانه کسب سهمیه است و آرین سلیمی هم از طریق گرنداسلم، فاصله‌ای با رسیدن به المپیک ندارد. نیاز به تحلیل آماری خودمان و حریفان داریم تا برای تورنمنت‌ها و حتی مسابقات قاره‌ای، با دقت زیادی نفرات را مشخص کنیم. در بخش آقایان بسیار بعید است از طریق رنکینگ سیستم به المپیک برسیم چون فاصله نفرات ما با پنج بازیکن اول اوزان خیلی زیاد است و باید در قهرمانی جهان، امتیازات را بالا می‌بردیم. با این حال باید منتظر رنکینگ ماه آینده باشیم.

با این بودجه‌ها نتایج همین می‌شود

وی گفت: یکی دیگر از مواردی که باید روی آن بحث شود، آموزش است. نیاز داریم روش مناسب و یکسانی بین مربیان باشد تا ورزشکار به خوبی شکل بگیرد. سال ۲۰۱۳ مربی تیمی بودم که همه آن را قهرمان جهان و قدرتمند می‌دانستند، همان زمان گفتم تکواندو ایران به تیمی درجه دوم تبدیل شده است. از سال ۲۰۱۵ تاکنون در بخش آقایان طلای جهان نداشتیم و حالا نباید زمان را از دست بدهیم. نیاز به اتفاق فکر داریم تا به یک روش خاص و صحیح آموزش و تمرین برسیم. ببیند فدراسیونی که وارد المپیک می‌شود و شانس مدال دارد، نباید درگیر مسائل ابتدایی مثل تهیه بلیت هواپیما یا محل تمرین باشد. اکنون رئیس فدراسیون به جای دنبال کردن اهداف کلانش همواره درگیر مسائل ابتدایی است. وقتی فدراسیونی از مسیر اصلی اش دور بماند، نتیجه همین می‌شود. اگر قرار است اتفاقی در ورزش رخ بدهد باید به ورزش‌های صاحب عنوان نگاه ویژه ای شود چراکه با این بودجه‌های ناچیز، راهی به جایی نمی بریم.

افشار در خصوص نفرات جوان حاضر در تیم ملی بزرگسالان، گفت: اکثر این نفرات از تیم نوجوانان به بزرگسالان اضافه شه اند و قطعاً در آینده از آنان زیاد می‌شنویم. آنان نیاز به حضور در رویدادهای متعدد بین المللی داشته و باید میدان ببینند. در اروپا ورزشکاران به راحتی با یک کوله پشتی در تمام رویدادها شرکت می‌کنند اما ما باید اول شرایط مالی را بسنجیم تا شاید در یک رویداد شرکت کنیم. هرچه فریاد می زنیم سودی ندارد، یا صدای ما ضعیف است یا دوستان نمی‌خواهند صدای ما را بشنوند.

کمیته فنی، فرمالیته نیست

وی در خصوص انتقاداتی که برخی از کمیته فنی فدراسیون تکواندو دارند، توضیح داد: من وابستگی به فردی ندارم و دنبال جایگاه نیستیم چون شغل خودم را دارم. برخی تا زمانیکه در کادر فنی تیم‌های ملی بودند، کمیته فنی عالی بود اما بلافاصله که رفتند، کمیته فنی را فرمالیته عنوان کردند. تکواندو برای همه است و جایی برای زوایه گرفتن شخصی نیست. اعضای کمیته فنی، هادی ساعی رئیس فدراسیون و اصغر رحیمی دبیر فدراسیون به اضافه من، مجید افلاکی و یوسف کریمی هستیم که ما سه نفر نه مربی ملی هستیم نه در باشگاهی تیمداری می‌کنیم. پس وابستگی نداریم و همه باید برای خروج تکواندو از این شرایط تلاش کنیم و نقد منصفانه انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.