رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه گفت باوجود حاصلخیزی و اقلیم منحصر به فرد این منطقه از خراسان رضوی؛ به سبب تشدید خشکسالی در استان امسال هیچ گونه کشت دیم نداشتیم.

امسال هیچگونه کشت دیم به سبب تشدید خشکسالی در جلگه رخ نداشتیم

به گزارش قدس خراسان، محمد نجفی اظهار کرد: این در حالیست که جلگه رخ تربت حیدریه علاوه بر خاک مناسب به نسبت سایر مناطق خراسان رضوی از منابع آب بیشتری برخوردار است بطوریکه در تولید کمی و کیفی برخی محصولات زراعی و باغی صاحب رتبه استانی و حتی کشوری است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه با بیان اینکه تشدید خشکسالی باعث کاهش عملکرد سطح در اراضی کشاورزی و باغی جلگه رخ به میزان ۵۰ درصد شده است، بیان کرد: میزان بارش سال زراعی جاری در این منطقه ۱۱۱.۷ میلیمتر است در حالیکه پارسال شاهد ۱۶۳.۴ میلیمتر بارندگی بودیم.

وی افزود: جلگه رخ بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۱۵ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است و کاهش ۵۰ درصدی عملکرد امسال زمین های کشاورزی حتی چرای دام را نیز با چالش مواجه کرد.

نجفی بیان کرد: اکنون ۲۰۲ دهنه چاه عمیق و نیمه عمیق به ظرفیت دست کم ۷۵ تا ۸۰ میلیون متر مکعب در سال زمین های کشاورزی و باغی جلگه رخ را تغذیه می کند که برای مناسب شدن شرایط نیازمند حداقل ۲۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه هستیم.

به گفته رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه؛ بخش رخ به مرکزیت رباط سنگ با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در سطح ۵۲ روستا و ۲۰۲۲ کیلومتر مربع وسعت قطب تولید بذرهای اصلاح شده نیز محسوب می شود بطوریکه اکنون نیمی از استانهای ایران بذر سیب زمینی خود را از این منطقه تامین می کنند.

وی افزود: جلگه رخ در تولید بذر دیگر محصولات و بویژه گندم به عنوان کالای اساسی و راهبردی نیز قطب کشاورزی کشور است و دلیل آن عواملی همچون ارتفاع مناسب از سطح دریا، اختلاف زیاد دمای شب و روز، خاک حاصلخیز و وجود مزارع الگویی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.