نماینده ایران در سازمان ملل گفت: اقدامات آمریکا مانع تأمین مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و دسترسی به فناوری‌های سازگار با محیط زیست می‌شود.

آمریکا مانع دسترسی به فناوری‌های سازگار با محیط زیست می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نشست سطح عالی شورای امنیت در مورد تغییرات اقلیم و صلح و امنیت بین‌المللی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: مقابله با تغییرات اقلیم نیازمند همکاری جهانی، همبستگی و اقدام جمعی است. پرداختن به تغییرات اقلیمی به معنای تمرکز بر علل ریشه‌ای آن و یافتن راه حل‌های موثر برای کاهش اثرات آن است. توافقنامه‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر اقلیم (UNFCCC) و موافقتنامه پاریس چارچوب‌هایی را برای رسیدگی به این موضوع فوری فراهم می‌کنند.

ایروانی افزود: ایران مانند سایر کشورها با چالش‌های زیست‌ محیطی و اثرات تغییرات اقلیم مانند آلودگی، کمبود آب، طوفان‌های شن و گرد و غبار، بیابان‌زایی و تخریب تنوع زیستی مواجه است. این چالش‌ها به دلیل اعمال قهری یکجانبه آمریکا ( تحریم‌های یکجانبه) تشدید شده است.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: اقدامات آمریکا مانع تأمین مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و دسترسی به فناوری‌های سازگار با محیط زیست می‌شود و فرصت‌های تحقیقاتی و آموزشی مشترک زیست‌محیطی را محدود می‌کند. در نتیجه، تخریب محیط زیست در ایران بر حقوق مردم برای داشتن محیط زیست سالم و استاندارد زندگی مناسب تأثیر منفی می‌گذارد.

وی بیان کرد: علیرغم چنین چالش‌های مبرمی، جمهوری اسلامی ایران بر تعهدات خود ثابت قدم است. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان ملل متحد، «کنفرانس بین‌المللی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار» را در تاریخ ۹ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌کند. هدف این کنفرانس گردهم آوردن همه کشورهای آسیب دیده و شرکای ذینفع برای بحث در مورد ابزارها و راه‌های رسیدگی به چالش‌های کلیدی ناشی از طوفان‌های شن و گرد و غبار و یافتن بهترین راه‌حل‌ها و سازوکارهای ممکن برای کاهش خطرات و اثرات جهانی است.این کنفرانس نمونه‌ای از تعهد ایران به چالش‌های زیست محیطی و رویکردهای مشارکتی است.

ایروانی ادامه داد: ما بر اهمیت همکاری جهانی و تعهد واقعی همه کشورها برای مقابله موثر با تغییرات آب و هوا و مسائل زیست محیطی تاکید می‌کنیم.

نماینده ایران گفت: با هم و با تعهد به مسؤولیت مشترک اما متمایز، می‌توانیم فعالانه در ایجاد آینده‌ای پایدارتر و انعطاف پذیرتر که به نفع همه باشد، مشارکت کنیم. برای دستیابی به این هدف، ما از اقدامات اساسی زیر حمایت می‌کنیم:کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون و موافقتنامه پاریس و همچنین شفافیت در اجرای تعهدات خود عمل کنند. آنها همچنین باید حمایت‌های لازم، از جمله کمک مالی و انتقال فناوری را برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای اجرای موثر تعهدات خود ارائه دهند.کشورهای در حال توسعه با توجه به توانمندی‌ها و شرایط ملی خود، باید از جامعه بین‌المللی برای غلبه بر موانعی که مانع اجرای تعهداتشان می‌شود، کمک دریافت کنند.

وی افزود: اقدامات قهری یکجانبه ( تحریم‌ها) باید فوراً پایان یابد، زیرا مانعی برای مشارکت کشورها در تلاش‌های کاهش تغییرات اقلیم ایجاد می‌کند.کمک‌های اقتصادی، مالی و فناوری باید به کشورهای نیازمند ارائه شود و پلتفرم‌های مربوطه مانند مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی وUNFCCC باید به طور مناسب به این مسائل رسیدگی کنند.

ایروانی خاطرنشان کرد: شورای امنیت باید نقض و تعرض به وظایف و ماموریت سایر ارکان سازمان ملل خودداری کند، زیرا فاقد تخصص و ابزار لازم برای پاسخگویی موثر به خطرات امنیتی مرتبط با تغییرات اقلیم است. این رویکرد انطباق با اصول مندرج در منشور سازمان ملل را تضمین می‌کند.

نماینده ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با ایده برقراری ارتباط بین تغییرات اقلیم و صلح و امنیت بین‌المللی مخالف است و هرگونه تلاش برای سیاسی کردن موضوعات فنی مانند تغییرات اقلیم را به شدت رد می‌کند. تغییرات اقلیم اساساً یک موضوع مرتبط با توسعه پایدار است و نه صلح و امنیت بین‌المللی. لذا ضروری است که این موضوع در داخل ارگان‌های ذیصلاح سازمان ملل، مطابق با وظایف مربوطه آنها مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: با تمرکز بر علل ریشه‌ای تغییرات اقلیم و یافتن راه حل‌های موثر از طریق همکاری‌های بین‌المللی و چارچوب‌های زیست محیطی، می‌توانیم به چالش‌های زیست محیطی رسیدگی کرده و آینده‌ای پایدار را تضمین کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.