سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعاهای مطرح شده در برخی گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات تهران-واشنگتن درباره توافقی موقت را رد و آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق با هماهنگی آمریکا را تایید کرد.

واکنش آمریکا به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای(برجام) یا زندانیان آمریکایی مذاکرات مستقیمی دارد، گفت: «گزارش‌هایی در چند روز اخیر منتشر شده است که برخی از آن‌ها نادرستند. به مواردی درباره آن‌ها اشاره می‌کنم. اول این که ما همواره وقتی در راستای منافع ملی آمریکا بوده است، قابلیت انتقال پیام به ایران را داشته‌ایم. دوم این که، همان طور که از آغاز کار این دولت به وضوح گفته‌ایم، رییس جمهور نسبت به اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند، متعهد است.»

میلر ادامه داد: «همچنین ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است، اگرچه صراحتا نشان داده‌ابم که گزینه‌های دیگر را حذف نکرده‌ایم. مورد دیگری که مایلم به موضوع توافق موقت هم درباره این گزارش‌ها اشاره کنم که کاملا کذب است.»

اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته گذشته گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص  توافق موقت با ایران نادرست است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.
در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.
در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، او در پاسخ به این که چه نظری درباره آزادسازی ۳ میلیارد دلار پول‌های ایران از عراق دارد، گفت: ایران تنها می‌تواند به منظور امور بشردوستانه و دیگر تبادلاتی که مشمول تحریم نباشند به پول‌های خود در عراق دسترسی داشته باشد. این‌ها اقداماتی هستند که چند سال پیش در زمان دولت قبلی انجام شده‌اند، که در آن آمریکا تبادلات مشابهی را در روالی ادامه‌دار، مطابق قوانین آمریکا و در هماهنگی کامل با دولت عراق تایید کرده است. این موارد تبادلاتی بشردوستانه و معمول هستند که با قوانین و مقررات آمریکا سازگارند و ما به اجرایی کردن تمامی تحریم‌های ایران ادامه داده‌ایم.
او در پاسخ به این که آیا انتقال ۲.۷ میلیارد دلار به ایران را تایید می‌کند، گفت: بله تایید می‌کنم. ما این انتقال‌ را مطابق انتقال‌های قبلی که تاییده شده بودند، تایید کریم تا ایران به پول‌ها خود در حساب‌های بانکی در عراق به منظور امور بشردوستانه و اموری که مشمول تحریم نمی‌شوند، دسترسی پیدا کند.

اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که روز شنبه منابع خبری از آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از طلب پیشین خبر دادند.

بنابر گزارش‌ها، مجوز پرداخت ۲.۷ میلیارد دلار از طلب‌های ایران بابت خرید کالاهای اساسی توسط بانک TBI (بانک تجارت عراق) داده شد.

در روزهای گذشته عملیات پرداخت بیش از ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در عراق بابت خرید کالاهای اساسی از جمله برنج، ذرت، دانه‌های روغنی و غیره انجام شده است. این اتفاق بعد از هماهنگی بانک مرکزی عراق با فدرال رزرو آمریکا صورت گرفته است و طی آن مجوز پرداخت ۲.۷ میلیارد دلار از طلب‌های ایران بابت خرید کالاهای اساسی توسط بانک TBI داده شده است.

در همین راستا، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: همانطور که در خبرها آمده، خوشبختانه طبق شنیده‌هاحدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای تامین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده است. البته جزئیات دقیق این گشایش و نحوه تخصیص را باید بانک مرکزی اعلام کند. این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازارها خواهد داشت چرا که هم نیازهای بانک مرکزی مرتفع و هم کالاهای اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای اساسی کمک قابل توجهی کند.

وی درباره مجموع منابع بلوکه شده ایران در عراق نیز گفت: با توجه به اینکه تعاملات مستمر ما با عراق ادامه دارد و معاملات اقتصادی در حوزه‌های مختلف انرژی انجام می‌شود، رقم منابع همواره در حال تغییر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.