سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با تاکید بر این که اولویت اصلی فعالیت خود را گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور می داند، گفت: بنابراین روابط دو کشور در حوزه اقتصادی را روشن و مثبت می بینم و از همه توان خود برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور استفاده خواهم کرد.

تاکید سفیر کشورمان در بلاروس بر تعمیق و گستری همکاری‌های اقتصادی دو کشور

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا صانعی سفیر کشورمان در گفت و گو با شبکه یک تلویزیون بلاروس در پاسخ به این پرسش که  «لطفاً اولین برداشت خود را از بلاروس به ما بفرمایید. آیا تا کنون مکان مورد علاقه ای در مینسک پیدا کرده اید؟ چه چیزی شما را بیشتر در مینسک شگفت زده کرده است؟ آیا شباهت هایی بین مردم بلاروس و ایران مشاهده کرده اید؟»، گفت: من حدود سه ماه هست که به بلاروس آمدم و این مدت محدودی است با این حال دریافتم که مردم بلاروس خونگرم، مهربان و آرام هستند. شهر مینسک هم همینطور است، من در شهرهای بزرگی مثل تهران، توکیو و همینطور مسکو زندگی کرده ام و با مشکلات آنها نظیر ترافیک، آلودگی هوا و شلوغی به خوبی آشنا هستم. کوچک بودن مینسک از این نظر به نوعی امتیاز است چون این مشکلات را ندارد. آرامش این شهر برای من نکته جالب و مهمی بود. اگر بخواهم از شباهت های مردم دو کشور بگویم، شاید مهمترین آنها خونگرمی و عاطفی بودن مردم دو کشور و البته فرهنگ و پیشینه تاریخی دو کشور است.

وی همچنین درباره این که  «آینده مینسک و تهران را چگونه می بینید؟ چه کارهایی در زمینه همکاری بین دو کشور در دستور کار است؟»، اظهار کرد: امسال سی امین سالگرد برقرای روابط سیاسی بین دو کشور است و برنامه های مشترکی به همین منظور از جانب هر دو کشور تدارک دیده شده است. آینده روابط را بسیار مثبت می بینم. ما در حوزه سیاسی در گذشته و حال حاضر با دولت بلاروس روابط خوبی داشته و داریم.

سفیر کشورمان در مینسک خاطر نشان کرد: اما، متاسفانه در حوزه همکاری های اقتصادی، روابط دو کشور متناسب با ظرفیت ها گسترش پیدا نکرده است. رهبران دو کشور مهمترین اولویت در روابط دو جانبه را همکاری های اقتصادی عنوان کرده اند و من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس، اولویت اصلی خود را توسعه روابط در حوزه اقتصادی می دانم. امروز نیز آقای لوکاشنکو در مراسم تسلیم استوارنامه، اشاره مهمی به این موضوع کرده و گفتند: 《هر دو کشور از تحریم های ظالمانه رنج می برند》. این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: من میخواهم به این نکته اشاره کنم که یکی از زمینه های همکاری ما می تواند استفاده از تجارب ایران در زمینه مقابله با تحریم ها باشد. ما حدود ۴۰ سال است که تحت شدید ترین تحریم های غرب قرار گرفته ایم. ما در دوره هشت سال دفاع مقدس، حتی برای تامین اقلام ساده نظامی و حتی سیم خاردار مشکل داشتیم و به ما نمی فروختند.  اما اکنون با همت و تلاش جوانان کشور و در نتیجه مقاومت مردم به تکنولوژی های پیشرفته ای در حوزه های هسته ای، موشکی، بیو تکنولوژی و نانوتکنولوژی و .... دست یافته ایم.

وی تاکید کرد:  معتقدم ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط در دو کشور  وجود دارد، البته مشکلاتی هست از جمله این مشکلات می توان به عدم شناخت مردم و تجار از این ظرفیت ها اشاره کرد، بنابراین یکی از اولویت های ما در سفارت این است که به کمک دولت بلاروس این ظرفیت ها را به طرفین معرفی کرده و از این طریق جهشی در روابط دو کشور ایجاد کنیم. بنده آینده روابط دو کشور در حوزه اقتصادی را روشن و مثبت می بینم و از همه توان خود برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور استفاده خواهم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.