۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 884993

اولاف شولتس صدراعظم آلمان در مذاکرات برلین و پکن با یک آزمون سخت برای انجام یک موازنه دشوار مواجه است.

آزمون سخت شولتس در مذاکرات با چین

به گزارش قدس آنلاین، شولتس در هفته جاری در بحث رایزنی‌های دولت آلمان و چین در برلین با یک اقدام متعادل کننده ظریف روبرو خواهد شد که از یک سو باید به دنبال حفظ روابط خوب با بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان باشد و از سوی دیگر مجبور به پیروی از تعهدات خود به عنوان یکی از اعضای گروه هفت (G۷) در خصوص «عدم ریسک» از سوی پکن است.

صدراعظم آلمان عصر دوشنبه پیش از هفتمین دور مذاکرات دوجانبه و دوسالانه که اولین نشست رو در رو از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ است، میزبان لی کیانگ نخست‌وزیر چین در دفتر خود در برلین خواهد بود.

این اجلاس روز سه‌شنبه قبل از حضور لی و وزرای تجارت و اصلاحات چین در مجمع همکاری‌های اقتصادی و فناوری آلمان و چین برگزار می‌شود.

آزمون سخت شولتز در مذاکرات با چین

این واقعیت که لی، آلمان را برای اولین سفر خارجی خود به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد، نشان دهنده رابطه ویژه بین اروپا و بزرگ‌ترین اقتصادهای آسیا است. پیشرفت سریع چین و تقاضا برای خودروها و ماشین‌آلات آلمانی، هم‌زمان باعث افزایش رشد اقتصادی آلمان در دو دهه گذشته نیز شده است.

چین در سال ۲۰۱۶ به بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان تبدیل شد و یک بازار اصلی برای شرکت‌های برتر آلمانی از جمله فولکس واگن، بادوشا آنیلین آنزودافابریک (BASF - یک شرکت چند ملیتی اروپایی و بزرگترین تولید کننده مواد شیمیایی در جهان) و شرکت بی‌ام‌دبلیو است.

وانگ یی وی مدیر مرکز مطالعات اروپایی دانشگاه رنمین چین گفت: رایزنی‌های دولت چین و آلمان در میان روابط چین با کشورهای بزرگ غربی بسیار متمایز است.

با این حال، این رابطه در بحبوحه نگرانی‌های غرب در مورد افزایش کنترل حزب کمونیست بر جامعه و اقتصاد، رقابت ناعادلانه و جاه طلبی‌های سرزمینی پکن تحت تنش قرار گرفته است.

شولتس ماه گذشته به دیگر رهبران دموکراسی‌های ثروتمند گروه هفت ملحق و متعهد شد که «ریسک زدایی» را بدون «جدا شدن» از چین انجام دهد.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که معنای «ریسک زدایی» هنوز مشخص نیست، چرا که رویکرد شرکت‌های بزرگ چینی از یک سو به دنبال کاهش کلی سهم تجارت خود در کالاهای کم ارزش‌تر و از سوی دیگر افزایش فعالیت‌شان در زمینه‌هایی مانند مواد معدنی حیاتی هستند.

در همین حال دولت شولتز نیز بین طیفی از شرکای ائتلافی شامل «تندروها»، «سبزها و دموکرات‌های آزاد» و «سوسیال دموکرات‌های چپ میانه»اش تقسیم شده است.

تحلیلگران در برلین گفتند که هیات چینی احتمالاً به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق شرکت‌های بزرگ با دولت آلمان لابی می‌کند تا اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد تا در تنظیم و کنترل تجارت خود با چین زیاده روی نکند.

اجتناب از تشدید تنش‌های سیاسی

میکو هووتاری از موسسه مطالعات چین مرکاتور (MERICS) در برلین گفت که این مذاکرات یک کودتا برای پکن محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که هنوز هم شرکای مهمی در غرب دارد.

وی با اشاره به اینکه این به ما بستگی دارد که چه چیزی از این مذاکرات به دست آوریم، تاکید کرد: البته که ما علاقه‌مندیم در ارتباط نزدیک با چین و به طور کلی روابط اقتصادی باثبات با پکن باقی بمانیم و نیز به دنبال این هستیم تا اجازه ندهیم تنش‌های سیاسی تشدید شود.

این مذاکرات پس از آن صورت می‌گیرد که آنتونی بلینکن روز یکشنبه به اولین وزیر خارجه ایالات متحده تبدیل شد که طی پنج سال گذشته از چین بازدید کرد و بر اهمیت باز نگه داشتن «خطوط ارتباطی» برای کاهش خطر «اشتباه محاسباتی» تأکید کرد.

از سوی دیگر این مذاکرات همچنین در حالی مطرح می‌شوند که وزارت خارجه آلمان سندی را در مورد رویکرد خود در قبال چین نهایی می‌کند که انتظار می‌رود موضع سخت‌تری را که در اولین سند استراتژی امنیت ملی خود که هفته گذشته منتشر شد، منعکس خواهد کرد.

برلین در اولین سند استراتژی امنیت ملی آلمان مدعی شده است که چین یک تهدید فزاینده برای امنیت جهانی است و به شدت ادعای برتری در آسیا دارد و به دنبال استفاده از توان اقتصادی خود برای دستیابی به اهداف سیاسی است.

دولت آلمان از شرکت‌های این کشور می‌خواهد تا از چین دور شوند، اما بسیاری از مدیران اجرایی آلمان نسبت به خطرات قطع یا کاهش پیوندها با دومین اقتصاد بزرگ جهان در حالی که آلمان در رکود است، هشدار داده‌اند.

به گفته افرادی که دست‌اندرکار برنامه‌های سفر هیات چینی به آلمان هستند، این هیات روز دوشنبه با برخی از مدیران اجرایی شرکت‌های آلمانی دیدار خواهد کرد.

روز سه‌شنبه پس از انجام رایزنی‌های این هیات با دولت آلمان، آنها برای دیدار با مقامات منطقه‌ای و مدیران شرکت‌هایی که سطح تجارت چین با ایالت باواریا در جنوب آلمان را منعکس می‌کنند، راهی مونیخ خواهند شد.

در پایان این سفر، هیأت چینی برای یک سفر رسمی و شرکت در کنفرانس مالی ۲۲ تا ۲۳ ژوئن (۱ و ۲ تیر) عازم پاریس خواهد شد.

رویترز نوشت: آلمان روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) از اولین سند استراتژی امنیت ملی خود رونمایی کرد که ضمن تاکید برلین بر منافع اقتصادی، چین را یک تهدید فزاینده برای امنیت جهانی معرفی کرده است.

در سند استراتژی امنیت ملی آلمان آمده است که چین به عنوان یک شریک تجاری اصلی برلین در آسیا توصیف می‌شود ولی این کشور به دنبال استفاده از توان اقتصادی خود برای دستیابی به اهداف سیاسی است.

در این سند به تهدیداتی از جمله تغییرات اقلیمی، هزینه‌های دفاعی و حملات سایبری نیز اشاره شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.