از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲، دولت سیزدهم ۲۶۹ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان از بدهی‌های ایجادشده در قالب فروش اوراق بدهی را تسویه کرد.

دولت سیزدهم ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را تسویه کرد

به گزارش قدس آنلاین، یکی از ابزارهایی که برای تامین کسری بودجه دولت از سال ۱۳۹۹ به کار گرفته شد، اوراق بدهی یا اوراق اسناد مرابحه عام بود. 

باوجود اینکه نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری تجربه از نتایج این سیاست در اقتصاد ایران نداشت و همچنین ناترازی در برخی بانک ها سیاست گذاری پولی را آزار می داد، دولت و بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ اقدام به فروش حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با نرخ های سود ۲۰ و ۲۱ درصد کرد و همین مساله موجب ایجاد بدهی هایی با سررسید ماهانه برای دولت سیزدهم شد. میزان فروش اوراق بدهی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ هم حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بود.

اما روند فروش اوراق بدهی در سال ۱۴۰۱ افت قابل توجهی داشت و به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

آمارهای به دست آمده از دولت نشان می دهد از شهریور تا اسفند ۱۴۰۰ معادل ۶۹ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان، در طول سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۷۴ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان و در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۵ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان از بدهی ایجاد شده در قالب اوراق فروخته شده دولت، تسویه شده است.

بنابراین دولت سیزدهم ۲۶۹ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان از کل درآمدهای خود را از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ماه سال امسال را به بازپرداخت اوراق فروخته شده در دولت دوازدهم و همچنین دولت سیزدهم شده است.

                                                                      *ارقام به میلیارد تومان

دولت سیزدهم ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را تسویه کرد

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.