هادی طحان نظیف گفت شورای نگهبان با برگزاری تناسبی انتخابات مجلس در تهران موافق است.

طحان نظیف: شورای نگهبان موافق برگزاری انتخابات تناسبی است / برخی بندهای قانون جدید به این انتخابات نمی‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، هادی طحان نظیف بابیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مطالبه‌ای بود که سال‌هاست مطرح‌شده بود و مجلس یازدهم به این موضوع ورود کرده است، گفت: در این مصوبه در راستای سیاست‌های کلی انتخابات گام‌های خوبی برداشته‌شده است.

وی ادامه داد: ایرادات این طرح را به مجلس شورای اسلامی منعکس کردیم. عمده اشکالات و ابهامات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مرتفع شده است و فقط چند مورد باقی‌مانده است که به مجلس منعکس می‌کنیم تا رفع شود. امیدوارم مجلس موارد باقی‌مانده را هر چه زودتر برطرف کند تا انتخابات پیش رو با قانون جدید برگزار شود.

ابهامات انتخابات تناسبی برطرف شد

وی در خصوص امکان برگزاری تناسبی انتخابات در تهران با قانون جدید هم گفت: ما در مرحله قبل هم به اصل تناسبی شدن ایرادی نداشتیم و شورا تنها ابهام‌هایی را مطرح کرده بود که با اصلاحات مجلس آن‌ها هم برطرف شدند و ما با برگزاری تناسبی انتخابات موافقیم.

طحان نظیف خاطرنشان کرد، البته هیئت عالی نظارت مجمع در مرحله قبل ایرادهایی را به این موضوع داشت که در این مرحله و پس از اصلاحات مجلس ما هنوز نظر آن‌ها را دریافت نکرده‌ایم و اطلاعی از آن نداریم.

برخی بندهای قانون جدید به این انتخابات نمی‌رسد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره ابهاماتی که تغییر زمان‌بندی و مهلت هیئت‌های نظارت و اجرایی و شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در مورد زمان استعفای مدیران دولتی در مصوبه جدید ایجاد می‌کند و نیاز به اعمال برخی اصلاحات هم تصریح کرد:  حتی اگر طرح اصلاح قانون انتخابات تأیید و به قانون تبدیل شود، قطعاً بحث استعفای مدیران شامل این دوره نخواهد شد و از دوره بعد اجرا می‌شود.

وی افزود: بنابراین مبنا در بحث استعفای مدیران قانون فعلی است؛ خواه این مصوبه به انتخابات کنونی برسد یا نرسد.

مردم باید حس کنند حضورشان اثرگذار است

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره تمهیدات و اقدامات شورا برای تحقق مشارکت حداکثری به‌ویژه در موضوع بررسی صلاحیت‌ها و حضور همه جریان‌ها در انتخابات، نیز با اشاره به اینکه مسئله مشارکت جزو تدابیر مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات بوده و موردتوجه شورای نگهبان هم قرار دارد، گفت: مشارکت عوامل مختلفی دارد و همه دستگاه‌ها باید به این موضوع توجه کنند اما دستگاه‌هایی درزمینهٔ انتخابات مشخصاً وظیفه‌دارند و مسئول هستند.

وی با بیان اینکه ما در شورای نگهبان درخصوص موضوعات مربوط به انتخابات از ابتدای سال تاکنون چندین جلسه با دستگاه‌های مسئول برگزار کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این جلسات سعی کرده‌ایم برخی از اشکالاتی که در ادوار قبل بوده را مورد واکاوی و آسیب‌شناسی قرار دهیم و تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنیم. برخی از این اشکالات مربوط به قبل از روز انتخابات و بخشی هم مربوط به‌روز انتخابات است.

طحان نظیف با تأکید بر اینکه دستگاه‌های مختلف باید برای برگزاری یک انتخابات پرشور، سالم و رقابتی خود را آماده و تمهیدات و زیرساخت‌های لازم را برای چنین رویداد مهمی در کشورمان فراهم کنند، اضافه کرد: بخش دیگری از مسائل مربوط به انتخابات درزمینهٔ مشارکت، مربوط به موضوعات و دستگاه‌هایی است که وظایفی دارند. به‌عنوان نمونه تحقق وعده‌هایی که نمایندگان مجلس و دولت در موضوعات مختلف اقتصادی داشتند در حضور و مشارکت مردم مؤثر است تا مردم حس کنند حضورشان در پای صندوق‌های اخذ رأی اثرگذار است اگر این احساس وجود داشته باشد مشارکت خوب خواهد بود.

شورای نگهبان گوش شنوایی دارد

عضو حقوقدان شورای نگهبان با یادآوری اینکه بررسی صلاحیت‌ها هنوز آغاز نشده است اما باید گفت که شورای نگهبان برای شنیدن نکات و انتقادات گوش شنوایی دارد و مردم و چهره‌ها با شورا تعامل دارند، نکات را می‌گویند و ما منعی نداریم. برخی به رسانه‌ها می‌گویند و برخی به شورای نگهبان می‌آیند. در شورا باز است.

برخی انتقادها بازارگرمی سیاسی است

وی افزود: ما برای انتخابات پرشور و رقابتی و سالم حداکثر تلاش را می‌کنیم و برخی حرف‌هایی که می‌زنند بازارگرمی سیاسی است.

طحان نظیف افزود: در همه انتخابات سلایق مختلف وجود دارد و هر جریانی که در چارچوب قانون عمل کند، می‌تواند در انتخابات حضورداشته باشد و ما هم از حضور جریانات سیاسی استقبال می‌کنیم.

مجمع داوطلبانه قانون شفافیت را اجرا کند

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر این نهاد در خصوص اقدام مجمع تشخیص در حذف خود و هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلان از قانون شفافیت آرا، هم بابیان اینکه ازنظر ما شفافیت، عملکردها را بهبود می‌بخشد و به همین دلیل هم شورای نگهبان بدون الزام قانونی و به خواست خود در این زمینه پیشگام شد، اظهار داشت: شفافیت آرا نظارت عمومی مورد نظر قانون اساسی را توسعه می‌دهد اما بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی مقررات داخلی مجمع توسط خود اعضا تصویب می‌شود و با تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد.

طحان نظیف گفت: خود اعضای مجمع می‌توانند داوطلبانه این کار را انجام دهند و آیین‌نامه‌شان را اصلاح کنند.

در پاسخ به سؤالی مبنی بر عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات گفت: بخشی از عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات به عینی‌تر شدن شرایط نامزدها برمی‌گردد که مستلزم اصلاح قانون است؛ به‌طور مثال می‌توان برخی از عناوین کلی را به عناوین جزئی تغییر داد و بخشی از کار نیز به اصلاح ساز و کارها برمی‌گردد، پیش‌بینی فرآیند «پیش ثبت‌نام» را می‌توان در این راستا دانست.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه:  موضوع پیش ثبت‌نام با ابهام شورای نگهبان روبرو نشده و در صورت تبدیل این مصوبه به قانون، در انتخابات اسفندماه  خواهد شد،  درباره نتایج نخستین نشست وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص انتخابات اسفندماه نیز اظهار داشت: در  این جلسه در خصوص راهبردهای رهبری و اصلاح قانون انتخابات و استعفاها و پاسخ به استعلامات نسبت به بررسی صلاحیت‌ها بحث و نسبت به قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی تأکید شد؛ این قانون بهمن ۹۸ به تصویب رسید ولی چون نزدیک زمان  بررسی انتخابات بود عملاً فرصت اجرا پیدا نکرد  و قرار شد شرایط را برای اجرای این قانون در انتخابات آتی فراهم کنیم.

ایرادها و ابهامات چند مصوبه مهم

طحان نظیف در ابتدای این نشست خبری به تشریح برخی آرای شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس پرداخت و گفت: طرح حمایت از گزارشگران فساد در جلسات شورا بررسی شد و نظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم درباره این مصوبه اخذ کردیم. ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه رفع شده و فقط دو ایراد و ابهام جزئی باقی‌مانده است. پس از اصلاح مجلس، مجدداً این مصوبه را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بسیاری از ایرادات وارده به لایحه شوراهای حل اختلاف از سوی مجلس مرتفع شده است اما هنوز هم ابهاماتی دارد که باید رفع شود.

وی همچنین تصریح کرد: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم بعد از چند بار رفت‌وبرگشت بین مجلس و شورای نگهبان ایراداتی داشت، مجلس بر مصوبه خود اصرار داشته است و در این صورت، این مصوبات برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد و طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی با ایرادات و ابهاماتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده است که باید مجلس شورای اسلامی این موارد را رفع کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.