نشریه آمریکایی پلیتیکو نوشت، مقام‌های آمریکایی بر این باورند شورش گروه نظامی واگنر در روسیه به نفع اوکراین عمل کرده و به کی‌یف اجازه احیای ضدحمله‌ای را می‌دهد که بسیار آن را تبلیغ می‌کرد و بر طبق ارزیابی روسیه تاکنون دستاوردی نداشته است.

پلیتیکو: آمریکا شورش واگنر را به نفع ضدحمله اوکراین می‌دانست

به گزارش قدس آنلاین، نشریه پلیتیکو در مقاله‌ای نوشت،  مقام‌های آمریکایی کمی قبل از موافقت یوگنی پریگوژین، رهبر شرکت نظامی خصوصی واگنر با متوقف کردن پیشروی خود به سمت مسکو و عقب بردن سربازانش در راستای یک توافق حاصل شده با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس چند نشست را برگزار کرده تا به ارزیابی تاثیرات بالقوه این شورش بپردازند.

بر اساس گزارشها آنها به این نتیجه رسیدند که این شورش باعث مشغولیت کرملین و ایجاد شدن یک پنجره فرصت برای ضد حمله به بن بست خورده اوکراین می‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی به پلیتیکو گفت: "من تصوری از اینکه چطور این رخداد به آنها (اوکراینی‌ها) آسیب برساند، ندارم."

تعدادی از دیگر مقامهای آمریکایی از این صحبت کردند که این تحولات احتمالا به کی‌یف کمک کند و به تصرف مقر فرماندهی منطقه نظامی جنوبی روسیه در شهر "روستوف-آن-دون" توسط پریگوژین اشاره کردند. با این حال مقامهای محلی اعلام کردند، اعضای واگنر شنبه شب این شهر را ترک کردند. همچنان که تحولات مربوط به شورش گروه واگنر در روسیه در حال بروز بود، یک مقام آمریکایی به نشریه پلیتیکو اظهار کرد، سیاستگذاران واشنگتن با همتایان اروپایی خود تماس گرفته و در ضمن قصد "اطمینان دهی مجدد به آنها"، از آنها خواستند که "پیام‌های از سر بی طرفی بفرستند. هیچ کس نباید ذوق زده شود."

به نوشته نشریه پلیتیکو، مقام‌های غربی بر این اتفاق نظر کلی بودند که کی‌یف اکنون "فرصتی بی سابقه برای پیشرفت به دست آورده  است."

برخی قانونگذاران آمریکایی از این دیدگاه حمایت کردند. جیسون کرو، نماینده دموکرات کنگره آمریکا با انتشار توئیتی گفت، شورش گروه واگنر "به طور تقریبا مسلم به نقع ضد حمله اوکراین در کوتاه مدت تمام خواهد شد و کی‌یف باید سریعا به روی آن سرمایه گذاری کند."

وزارت دفاع روسیه در ساعات اولیه روز شنبه اعلام کرد، سربازان اوکراینی در تلاش برای بهره برداری از شورش گروه واگنر، دو لشکر نیرو را برای حمله در نزدیکی شهر "آرتیوموفسک" (باخموت) در دونباس آماده کرده‌اند.

با این حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، همچنان که نیروهای اوکراینی در تلاش برای دست زدن به حملات درطول چند بخش از جبهه جنگ بودند همه تلاشهای آنها به شکست انجامید.

به نوشته پایگاه راشاتودی، اوکراین ضد حمله خود را که ماه‌ها بر سر آن تبلیغ می‌کرد نهایتا در نخستین روزهای ماه ژوئن به جریان انداخت اما تاکنون نتوانسته هیچ پیشرفت میدانی را کسب کند. مسکو اعلام کرده که سربازان کی‌یف در این ضدحمله متحمل خسارات سنگین شدند.

ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین اعتراف کرد، سربازان ارتش اوکراین با "مقاومتی سخت" مواجه شده و "کندتر از حد مطلوب" پیشروی کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.