ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دو بار بر سر قره‌باغ وارد جنگ و درگیری‌هایی شدند که ده‌ها هزار کشته بر جا گذاشته است.

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره میانجی‌گری آمریکا میان باکو و ایروان / ادامه پروژه نفوذ در قفقاز جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، قره‌باغ منطقه‌ای با اکثریت ارمنی داخل خاک آذربایجان است. دور قبلی مذاکرات ۱۱ اردیبهشت برگزار شد که ایالات متحده، میزبان مذاکرات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با هدف یافتن راهی برای فرونشاندن تنش‌های اخیر بر سر مناقشه در مورد مالکیت و اوضاع قره‌باغ بود. باوجود بی‌حاصل بودن دور قبلی، مذاکرات جدیدی به میزبانی ایالات متحده در حال انجام است . ایروان گفته آذربایجان همچنان به محاصره بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین ادامه می‌دهد.   با دکتر هیراد مخیری، کارشناس مسائل قفقاز، درباره دیدار وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان  گفت‌وگو کردیم.

برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بین ارمنستان و آذربایجان در آمریکا درباره چه مسائلی است؟
بعد از فروپاشی شوروی غرب به دنبال ایجاد یک پایگاه منسجم در راستای ارتقای منافع خود دربرابر روسیه بود.غربی‌ها به دنبال ایجاد یک منطقه حائل به‌منظور امتیازگیری در مقابل فدراسیون روسیه بودند. در این مسیر، غرب به‌ویژه آمریکا توانست برای بخش قابل توجهی از امیال خود در قفقاز جنوبی بسترسازی کرده و برخی از این اهداف را در قالب ایجاد هرج‌ومرج‌ امنیتی و نظامی پیاده کند. در جنگ قره‌باغ شاهد ایجاد تضاد میان اقوام کهن با یکدیگر و تنش در روابط اقتصادی بین کشورهای همسایه و هراس در مسیرهای تعاملات تجاری بودیم.

 علت انتخاب آمریکا به عنوان میزبان مذاکرات چیست؟ 
آمریکا تلاش می‌کند برای موازنه قدرت با ایران و روسیه در منطقه، حضور خود را جدی نشان دهد. تلاش تمام‌عیار جبهه غرب در کشورهای قفقاز جنوبی به‌ویژه جمهوری آذربایجان، پیاده کردن اهداف خود از طریق اتصال این کشورها به ناتو است. سیاست‌های تهاجمی باکو در محاصره بخش ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی و تسخیر مسیر لاچین و اجرایی کردن اهداف تورانی، اقدامی در راستای نزدیکی به اسرائیل و ترکیه نیز محسوب می‌شود. این به معنای آن است که یکپارچه شدن ژئوپلتیک آذربایجان، ترکیه و نخجوان با تصاحب استان‌های جنوبی نخجوان میسر است که تغییر جهت جنگ‌های خاورمیانه به سمت قفقاز جنوبی است.

 این مذاکرات چقدر به تثبیت آرامش در منطقه کمک می‌کند؟
دور قبلی مذاکرات به شکست انجامید. تصمیماتی که دولت حاکم ارمنستان در مذاکرات با آذربایجان و غرب دارد مورد قبول  مردم این کشور نیست و این نکته در اظهارنظرها و توییت‌های نسل جدید ارامنه و ملی‌گرا اشاره شده است.

آیا حضور آمریکا در مذاکرات به ضرر ایران نخواهد شد؟
پیروزی غربی‌ها در منطقه قفقاز جنوبی می‌تواند امنیت ایران و منافع کشورمان را به خطر بیندازد. سرمایه‌گذاری‌هایی که غرب در راستای حمایت‌های خود با کمک اسرائیل و ترکیه از باکو دارند می‌تواند به امنیتی‌تر شدن شکاف بین ایران و آذربایجان بینجامد. این امتیازسازی‌ها در دیگر مناطق خودمختار قفقاز شمالی مثل چچن و داغستان- که در نگاه تاریخی با روس‌ها در تضاد هستند – به منظور ضربه زدن به منافع مسکو نیز مطرح است و ایرانی‌ها در این زمینه تا حدودی با روس‌ها منافع مشترک دارند. قفقاز جنوبی می‌تواند پاشنه آشیل غرب برای ایران و روسیه باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.