رئیس کمیته مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر با نصب و فعال بودن ۶۸ دستگاه نسل دو و چهار شتاب‌نگار زلزله وضعیت این استان از این حیث در سطح کشوری مطلوب است.

فعال بودن ۶۸ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین، عطاء اله اکبری  افزود: این دستگاه ها که جنبش زمین و حرکت های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد، برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهرها امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: با اطلاعات این دستگاهها، شتاب و بزرگی زلزله را می‌توان تشخیص داد و همزمان این دستگاه می تواند با دستگاههای اطراف ارتباط برقرار و مسیر گسل را نشان داده و به مدیر بحران کمک می کند تا مسیر تخریب زلزله را تعیین نموده و اکیپهای امدادرسان را به مسیرها روانه سازد.

رئیس کمیته مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند، گفت: گسل مکران در صورت فعال شدن احتمال بروز سونامی در نواحی ساحلی استان را دارد که  نظیر این نوع گسل در کشور وجود ندارد.

اکبری تعیین محل دقیق وقوع زمین لرزه را از دیگر مزایای این دستگاه ها خواند و تصریح کرد: گسل های نصرت آباد، سراوان، زاهدان و سفیدآبه نیز  از دیگر گسل‌های مهم استان به شمار می‌رود که در محدوده فعالیت آنها در طول سال احتمال بروز زلزله وجود دارد.

وی تأکید کرد: این دستگاهها بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب و استفاده از نقشه های لرزش به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می‌کند، به طوری که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد قطعاً خرابی در آن منطقه نیز بیش‌تر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.