۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 890397

یادداشت شفاهی:

همه مبلغ غدیر باشیم

حجت‌الاسلام دکتر محمد شریفی صادقی، پژوهشگر دینی

همانگونه که پیامبر عزیز اسلام(ص) در خطبه غدیر فرمود: «فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ» شیعیان نیز باید جریان و اتفاقات غدیر را برای سایرین بازگو کرده و به نحوی مروج و مبلغ غدیر باشند.

به گزارش قدس آنلاین: انتخاب ‌امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص)، به دلیل رابطه نزدیک وی با پیامبر(ص) و همچنین رعایت صفات خاصی مانند ایمان، تقوا، اخلاص، اطاعت، وفاداری و تعهد به اسلام و اصول آن صورت گرفت. علاوه بر این پیامبر(ص) قبل از وفات خود، در حجه‌الوداع اعلام کرد که علی(ع) به عنوان جانشین و وصی وی در جامعه انتخاب شده است و از او برای هدایت و رهبری مسلمانان پس از خود توصیه کرد.

در مجموع، شایستگی‌ها و ویژگی‌هایی که در علی(ع) وجود داشت او را از سایرین تفکیک کرده و به او اجازه داد برای رهبری جامعه به عنوان جانشین پیامبر(ص) منتخب شود. همچنین این انتخاب باعث شد که علی(ع) به عنوان یکی از بزرگترین رهبران و سیاستمداران تاریخ اسلام شناخته شود و ارزش وی به عنوان جانشین پیامبر(ص) برای مسلمانان بسیار بالا باشد.

هیچ شخصیتی بهتر از خود پیامبر(ص) نمی‌تواند شخصیت مولا را به جهانیان نشان داده و او را تمجید کند، بنابراین خوب است که بعضی از سخنان نبی مکرم درباره علی(ع) دقت کنیم. درباره انتخاب علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر اسلام(ص)، چندین حدیث از پیامبر(ص) وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد:

حدیث غدیر: پیامبر(ص) پس از اجرای مناسک حجه‌الوداع در روز غدیر خم، به مردم گفت: «من کسی بر شما حق‌تر از خود شما هستم. هر کس که من مولایش باشم، علی نیز مولایش است. ‌ای کسانی که او را مولای خود می‌پذیرید، من نیز مولای شما هستم».

حدیث صفین: پیامبر(ص) در روز جنگ صفین، حضرت علی(ع) را به عنوان سردار مسلمانان و جانشین خود انتخاب کرد و به مردم گفت: «علی(ع) بر من به عنوان فرمانده و سردار تمامی مؤمنان بعد از من برتری دارد، هر کسی که من مولایش باشم، علی(ع) هم مولای اوست».

حدیث ثقلین: رسول خدا(ص) فرمود ای مردم آگاه باشید که من در میان شما کتاب خدا و عترتم را که اهل بیت من هستند باقی می‌گذارم. بعد رسول خدا(ص) دست امیرالمؤمنین(ع) را گرفته و فرمود: این علی است که با قرآن است و قرآن با علی است، این دو از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض بر من وارد می‌شوند و در آنجا از شما سؤال می‌کنم که با این دو بعد از من چه کردید؟

حدیث منزلت: پیامبر(ص) در حدیث منزلت، علی(ع) را به عنوان سلطان مؤمنین و جانشین خود انتخاب کرد و به مردم گفت: «من از زمین می‌روم، ولی شما را به عهدتان می‌سپارم، علی را به عنوان سلطان مؤمنین و جانشین خود انتخاب می‌کنم».

به طور خلاصه، پیامبر(ص) در احادیث مختلف، علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود انتخاب کرده و به مردم تأیید و تاکید کرده است. این احادیث بیان و تایید می‌کنند که انتخاب علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) با تأیید الهی و به دلیل شایستگی‌ها و ویژگی‌های خاص او به وقوع پیوسته است.

اما آثار عدم خلافت بدون فاصله ‌امیرالمؤمنین بعد از پیامبر اکرم(ص) آنچنان عمیق و دردآور است که نمی‌توان به تمامی آن اشاره کرد. تفرقه و اختلافات داخلی در جامعه اسلامی یکی از پیامدهایی است که بر اثر عدم انتخاب علی به عنوان جانشین پیامبر(ص) در جامعه اسلامی رخ داد. بعد از وفات پیامبر(ص)، برخی از صحابه و پیروان او ادعای خود را به عنوان جانشینان حقیقی پیامبر(ص) مطرح کردند. این موضوع باعث تفرقه و اختلافات داخلی در جامعه اسلامی شد و پایه‌های اختلاف شیعیان و اهل سنت در این دوران شکل گرفت.

علاوه بر آن عدم انتخاب حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) باعث تشدید جنگ‌ها و صلح‌ناپذیری در جامعه اسلامی شد. بروز تناقضات فرهنگی و سیاسی هم از دیگر پیامدهای این جریان است. پیروان حضرت علی(ع) بر این باور هستند که او به عنوان جانشین حقیقی پیامبر(ص) باید به عنوان خلیفه بعدی انتخاب شود. امری که سبب بروز تناقضات و اختلافات بین پیروان آن حضرت و دیگر خلفای انتخابی شده شد.

افزون بر آن عدم انتخاب علی به عنوان جانشین پیامبر(ص)، تأثیرات منفی بر توسعه اسلام داشت. اگر امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) انتخاب شده بود با توجه به اینکه پیامبر(ص) با چشم‌اندازی متفاوت و نگاه به اهداف و آرمان‌های اسلامی، برای جامعه اسلامی و حتی جهانی، مسیر بسیار قوی و پرباری را طراحی کرده بود، آن حضرت می‌توانست آن اهداف را تحقق بخشد و متأسفانه جامعه بشری از این لطف و نعمت محروم ماند.

با در نظر گرفتن تمام این جوانب و سخنان می‌توان در مورد وظیفه شیعیان بیان کرد که باید با تمام قدرت، همانگونه که پیامبر عزیز اسلام(ص) در خطبه غدیر فرمود: «فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ، یعنی حاضر باید این را به غایب و پدران هم به فرزندانشان، این را ابلاغ کنند». شیعیان باید جریان و اتفاقات غدیر را برای سایرین بازگو کرده و به نحوی مروج و مبلغ غدیر باشند تا پیروان این مکتب شریف بیش از پیش با معارف این خاندان محترم، آشنا شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.