مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به همت واحدهای تولیدی و تلاش این واحدها در سال ١۴٠١، از ۵٢ واحد نمونه ملی در سطح کشور ٧ واحد مربوط به استان خراسان رضوی است. 

۷ واحد تولیدی خراسان رضوی واحد نمونه ملی شدند

به گزارش قدس خراسان، امیررضا رجبی در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد: در جشن روز ملی صنعت و معدن که در شامگاه ۱۹تیرماه در محل نمایشگاه بین الملی مشهد برگزار خواهد شد از ٧٠واحد استانی، تولیدکنندگان منتخب جوان، مهندسان فنی، پیشکسوتان و سایر تلاشگران این عرصه تجلیل خواهد شد. 

وی در بیان توانمندی های صنعت و معدن استان تشریح کرد: استان خراسان رضوی سومین تولید کننده سیمان کشور، قطب دوم زنجیره فولاد، قطب سوم خودرو سازی است و در قطعه سازی بین سه استان اول کشور هستیم و تا ۱۸ درصد قطعات مورد نیاز کشور را تولید می کنیم. 

تولید دستگاه سی تی اسکن در خراسان رضوی 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: در حوزه تولید شیشه و ال ای دی در کشور اولین و تنها تولیدکننده هستیم. در تولید ورق از ضایعات کاغذ که در حوزه پسماند و حفظ و ایجاد مجدد زنجیره تولید بسیار مهم است اولین هستیم و انواع کاغذ را از ضایعات کاغذ و کارتن تولید می کنیم. 

وی ادامه داد: اولین تولید کننده سی تی اسکن در کشور هستیم که با گرفتن پروانه بهره برداری در پارک علم و فناوری تولید آن آغاز می شود. 

رجبی به آمار حوزه معدن اشاره کرد و گفت: در حوزه معدن بیشترین پروانه معدن متعلق به استان است که  بیش از ۱۰۰۰ مجوز معدن در استان صادر شده که برخی از آن ها که نیاز به کار کارشناسی دارد در حال حاضر فعال نیستند. 

وی با یادآوری تنوع ماده های معدنی استان تاکید کرد: تقریبا از ٧٠نوع ماده معدنی کشور ۵١مورد آن در استان وجود دارد و معدن سنگ آهن خواف ۳۰ درصد سنگ آهن کشور را تولید می کند. بعضی از معادن ما مانند سنگ معدن هرکاره که از آن ظرف درست می شود خیلی خاص است نیاز به توجه بیشتر دارد. 

رجبی تشریح کرد: تقریبا ۷ و نیم درصد ذخایر معدن کشور یعنی ۳ میلیارد تن در استان خراسان رضوی قرار دارد و معادنی مانند مس، طلا و کرومیت سیلیس در استان داریم. 

صادرات استان به ۸۶ کشور دنیا 

مدیرکل صمت خراسان رضوی به آمار حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: از استان خراسان رضوی به ۸۶ کشور صادرات داشته باشیم و بیشترین حجم صادرات استان به افغانستان است و رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ در بخش صادرات داریم که نشان دهنده  رشد خوب صادرات استان خراسان رضوی است. 

وی ادامه داد: صنایع غذایی، ماشین آلات، آهن، صنایع بهداشتی، مخمر های زنده و گسترده ای از محصولات در استان برای صادرات وجود دارد و در نشستی که امروز با تجار افغانستان داشتیم در حیطه ارائه خدمات فنی و مهندسی بیشترین درخواست مطرح شد. 

جذب ۳۰۰ میلیون سرمایه خارجی  در استان 

مدیر کل صمت استان‌ میزان سرمایه گذاری خارجی استان در سال گذشته را  ٣٠٠میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تقریبا ۴۰ درصد این سرمایه گذاری در بخش صنعت انجام شده است. امسال برای هدف گذاری های انجام  شده، نماینده صمت استان‌  در پنجره واحد سرمایه گذاری خارجی حضور دارد و برای آن ها هم مسیر ایجاد کرده ایم تا موارد کاری سریعتر انجام شود و عمده سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی در بخش صنعت انجام شده است.

رجبی به واگذاری معادن غیر فعال از طریق مزایده اشاره کرد و توضیح داد :در بحت مزایده  معادن سال گذشته ۴۰۰مزایده برگزار شد که استقبال خوبی در این زمینه انجام نشد. تقریبا از این تعداد مزایده ۱۲۰ برنده مشخص شد که این معادن در حال فعالیت هستند و در مابقی مزایده ها کسی شرکت نکرد و برنده ای نداشتیم.  

وی خاط نشان کرد:امسال در ۱۱ماده معدنی  افزایش استخراج خواهیم داشت و در اکتشافات در چهار ماده معدنی از جمله کرومیت و منگنز حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند و در استخراج طلا، منگنز و مرمر پیش بینی می کنیم بیش‌از ۳۰ درصد رشد اکتشاف داشته باشیم. 

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان به تدوین برنامه رشد تولید برای واحدهای تولیدی بزرگ اشاره و تاکید کرد: امسال بیش از ۱۲۰ کالا رشد  تولید دارند اما در حدود ۲۵کالای منتخب بالای ۳۰ درصد رشد خواهند داشت که در این صورت مورد حمایت جدی قرار می گیرند. 

انجام آزمایشات غربالگری برای زنان شاغل در صنعت 

در ادامه این نشست رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان عنوان کرد: از ۷۰ واحدی که در جشن روز ملی صنعت از آن ها تجلیل می شود   ۵ واحد با مدیریت خانم ها، ۲۵ واحد شهرستانی و ۲۰ واحد جدید هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.