دادگاه لاهه به دنبال کشف یک گور دسته جمعی در شهر دارفور سودان، تحقیقات جدیدی را درباره جنایت‌های جنگی صورت گرفته در این شهر آغاز کرد.

پس از کشف یک گور دسته جمعی؛ دادگاه لاهه تحقیقات جدیدی را درباره جنایت‌های جنگی در سودان آغاز کرد

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از شبکه خبری الجزیره، کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین المللی اعلام کرد، این دادگاه تحقیقات جدیدی را درباره جنایت‌های جنگی صورت گرفته در دارفور در غرب سودان آغاز کرده است.

پیش از این کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که ۸۷ جسد در یک گور دسته جمعی در شهر الجنینه مرکز غرب دارفور به دستور نیروهای واکنش سریع سودان دفن شده بودند.

به دنبال کشف این گور دسته جمعی، دفتر دادستان کل دادگاه لاهه به شورای امنیت اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره حوادث رخ داده در شهر الجنینه آغاز کرده است.

رابرت وود، معاون نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: وضعیت دارفور در سایه انتشار گزارشات در خصوص جنایت‌های کشتار نژادی بسیار نگران کننده است. خشونت کنونی در سودان نتیجه دوره طولانی از مجازات نشدن عاملان است. ما جنایت‌های صورت گرفته توسط ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع را محکوم می‌کنیم و خواهان توقف فوری خشونت هستیم.

فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: ما قتل غیرنظامیان را به شدت محکوم می‌کنیم و از روش بی‌رحمانه‌ای که کشته شدگان، خانواده‌ها و جوامع آنها در معرض آن قرار گرفته‌اند، بسیار ناراحت هستیم.

وی خواهان تحقیقات فوری و جامع در این باره شد.

سخنگوی دفتر سازمان ملل در نایروبی نیز گفت: تصاویر و شهادت شاهدان، دست داشتن نیروهای واکنش سریع در جنایت‌های صورت گرفته در دارفور را تأیید می‌کند. ما گزارشات خود را درباره این جنایت‌ها به مراکز بین‌المللی ارائه خواهیم کرد.

دیده بان حقوق بشر نیز اعلام کرد: نیروهای واکنش سریع و شبه نظامیان همپیمان آن ۲۸ می ۲۸ نفر را در شهرک مستیری در غرب دارفور اعدام کردند. این نیروها تعدادی از مناطق این شهرک را به آتش کشیده و منازل را تخریب کردند.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع از ۱۵ آوریل یکدیگر را به آغاز جنگ و نقض آتش‌بس‌هایی که در این دوره برقرار شد، متهم می‌کنند.

با نزدیک شدن جنگ سودان به ماه چهارم خود این درگیری‌ها بیش از ۳۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است که بیشتر آنها غیرنظامی هستند. همچنین جنگ منجر به آواره شدن سه میلیون تن در داخل و خارج سودان شده است. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.