۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 894746

رسانه ملی برنامه‌های ویژه‌ای را در سبک‌های مختلف به فراخور مخاطبان هر شبکه در تلویزیون و رادیو تدارک دیده است.

حال و هوای محرمی رادیو

به گزارش قدس آنلاین؛ چند روز دیگر ماه محرم از راه می‌رسد و پرچم‌های عزای حسینی رفته رفته برافراشته می‌شوند و شور حسینی گوشه گوشه ایران عزیز را با برپایی تکیه‌ها، مواکب، هیئات و دسته‌جات عزاداری فرا می‌گیرد. در این میان سازمان صداوسیما بنا به روند هرساله خودش، برنامه‌های ویژه‌ای را در گونه‌ها و سبک‌های مختلف به فراخور مخاطبان هر شبکه در تلویزیون و رادیو برای ایرانیان و در معاونت برون مرزی برای مخاطبان خارج از کشور که قلبشان برای امام حسین (ع) می‌تپد، تدارک دیده است.

روز واقعـه در رادیــو

 شبکه‌های مختلف رادیویی به مناسبت فرا رسیدن محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی (ع) ویژه برنامه‌های متعددی را تدارک دیده‌اند که بازخوانی واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری قمری و مصائب سیدالشهدا (ع) و خاندان ارجمندش را در کنار بازگویی آیین‌های فرهنگی ایران در محرم بر بال امواج صدا می‌نشاند.

 رادیو تهران «حسینیه» بنا می‌کند. برنامه «حسینیه تهران» امسال هم مطابق سال‌های گذشته، مراسم هیئت‌ها، حسینیه‌ها و عزاداری سالار شهیدان را به خانه‌های مردم می‌آورد. برنامه‌ای که این امکان را به شنونده‌ها می‌دهد تا بتوانند از طریق گیرنده‌ها به سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) بپردازند. هم‌زمان با آغاز محرم، ویژه برنامه «حسینیه تهران» هر شب ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۳۰ از رادیو تهران گروه تاریخ و معارف، پخش می‌شود.

«حسینیه تهران» به پوشش مراسم دهه اول محرم و انعکاس عزاداری و سوگواری در هیئت‌های مذهبی تهران اختصاص دارد. تکریم پیرغلامان، مداحان اهل بیت و معرفی آیین‌های سنتی روضه‌خوانی و نوحه‌سرایی محرم و همچنین سخنرانی‌های کوتاه از عالمان و وعاظ در قالب گزارش تولیدی، بسته‌های صوتی و گفتار مجری - کارشناس و همچنین ارتباط تلفنی از جمله بخش‌های این برنامه است. در این برنامه ابعاد مختلف نهضت عاشورای حسینی و رویدادهای واقعه کربلا در گفتگوهای کارشناسی برای مخاطبان تبیین می‌شود.علاوه بر این، استقرار واحد سیار رادیویی در هیئات عزاداری و انعکاس زنده مراسم از دیگر بخش‌های ویژه برنامه «حسینیه تهران» است.

«محتشم‌نامه» خوانی در رادیو فرهنگ

ویژه برنامه «هفت کوچه در سوگ» صبح‌ها ساعت ۹:۰۰ یک مجلس عزاداری با حضور اقوام مختلف ایرانی برگزار می‌کند و هر روز به یک یا دو استان سر می‌زند. هدف این برنامه بازخوانی و بازگویی آیین‌های فرهنگ مردم ایران در دهه محرم و عاشورا در قالب یک ویژه برنامه ملی در کنار اقوام و هیئت‌های مذهبی در سراسر ایران است.

در این برنامه فرهنگیاران کشور اعم از استادان دانشگاه، مدیران فرهنگی، پژوهشگران و افرادی که با آیین‌ها آشنا هستند، گرد هم آمده‌اند و در این باره گفتگو می‌کنند.

ویژه برنامه «بحر در کوزه» به بررسی آیین‌های مختلف عزاداری با نگاهی به سبک زندگی اهل‌بیت به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اختصاص دارد و با شخصیت‌های آیینی در باره شور و شعور حسینی، واقعه عاشورا و مرثیه‌خوانی در رثای سالار شهیدان امام حسین (ع) و... گفتگو می‌کند.

برنامه «محتشم‌نامه» به معرفی شعر عاشورایی و آیینی ایران با نگاهی آسیب‌شناسی به این موضوع می‌پردازد. مهدی امین فروغی به عنوان کارشناس در برنامه «محتشم‌نامه» حضور دارد که خود نویسنده و پژوهشگر کتابی با عنوان «محتشم‌نامه» است. این برنامه نکاتی را که رهبر معظم انقلاب در دیدارهای همه ساله با شاعران و مداحان دارند، گوشزد می‌کند. 

بررسی و تجزیه و تحلیل نوحه‌ها و آوازها از منظر موسیقایی در برنامه «هر طرف آواز غم» نیز برای پخش روزانه تدارک دیده‌است. همچنین مستند «پیرغلامان» روی آنتن می‌رود. برنامه «میراث عاشورا» که روایتی منظوم از ماجرای کربلاست با صدای ساعد باقری در ایام محرم روی آنتن می‌رود.

رادیو ایران در «خیمه‌گاه خورشید»

«روایت رهایی» روز شمار وقایع محرم و صفر سال ۶۱ هجری قمری که هم‌زمان با دهه اول محرم ساعت ۴:۴۵ پخش می‌شود. «شش ماهه بلند بالا» ویژه شیرخوارگان حسینی است که به رسم هر ساله ساعت ۹:۰۰ اولین جمعه محرم هم‌زمان با ۳۰ تیر پخش می‌شود. «فصل سیزدهم برنامه رادیویی «یک دو صدا» نیز با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان با محوریت شهادت سید و سالار شهیدان از شنبه ۲۸ تیر ساعت ۱۷:۳۰ پخش خواهدشد. «خیمه‌گاه خورشید»، برنامه تعزیه‌خوانی است که از ۲۸ تیر ساعت ۲۲:۰۰ تقدیم مخاطبان می‌شود.

«عشق است و آتش و خون» با نگاه به قیام عاشورا از چهارم مرداد بعد از خبر ساعت ۱۸:۰۰ پخش و «حسینیه ایران» با هدف و رویکرد «هر خانه یک حسینیه» از چهارم مرداد هر شب ساعت ۲۱:۳۵پخش می‌شود.

دست پر رادیو صبا با ۳۰ عنوان برنامه

 شبکه رادیویی صبا با بیش از ۱۶۳ ساعت برنامه در قالب ۳۰ عنوان و ساختارهای متنوع به استقبال محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان می‌رود. از اول تا ۱۳ محرم «نونوا» ساعت ۲۰:۰۰ با موضوع مسابقه مداحی نوجوانان، «نذر دل» از هفتم تا سیزدهم محرم ساعت ۱۷:۰۰ با موضوع «فرهنگ نذر» و برنامه گفت‌وگومحور «حسینی‌ام» از اول تا سیزدهم محرم ساعت ۲۲:۰۰ شنیده می‌شود.

 «ساده و صمیمی» از اول تا سیزدهم محرم ساعت ۲۱:۰۰ با موضوع پخش دلگویه‌های مردمی‌پخش خواهدشد. «شهر بهشت» هفتم تا سیزدهم محرم ساعت ۱۵:۳۰ با موضوع شعر و موسیقی محرم به روی آنتن می‌رود. «صبح ارادت» هفتم تا سیزدهم محرم ساعت ۶:۰۰ پخش می‌شود. «هر طرف صدای تو» نیز هفتم تا سیزدهم محرم ساعت ۸:۰۰ صبح شنیده می‌شود؛ برنامه‌ای تعاملی که هر بار یک موضوع را به صورت غیرمستقیم از محرم و وقایع کربلا با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد و نظرات شنوندگان را پخش می‌کند.

«نواهنگ» ششم تا سیزدهم محرم ساعت ۱۸:۳۰ به موسیقی محرم، «القصه» اول تا سیزدهم محرم ساعت ۲۰:۳۰ به بازخوانی مردمی‌کتاب آه، «مجلس شبیه» ساعت ۲۳:۰۰ به روایت داستان و تاریخچه تعزیه، «تکیه‌گاه» ساعت ۲۳:۳۰ به معرفی تکیه‌های قدیمی‌شهر تهران می‌پردازد.

از دیگر برنامه‌ها «یک ماه و چهل روز» ساعت ۱۲:۳۰ را می‌توان نام برد که مسابقه مشاعره با اشعار آیینی و عاشورایی است. «منظومه عشق» نیز در اولین دقایق بامداد به معرفی آثار ادبی مرتبط با امام حسین (ع) می‌پردازد.

«بر بوی زلف یار» ساعت ۱:۰۰ با لحن آرام منصور ضابطیان و خوانش داستان‌های کوتاه محرمی و عاشورایی و شعرهای معاصر و پخش ترانه‌های متناسب، حال وهوایی عاشورایی برای شنوندگان فراهم می‌کند.

«فراتر از عشق» ساعت ۲:۰۰ به روایت محرم و واقعه عاشورا از زاویه فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی با موضوع محرم و واقعه عاشورا می‌پردازد. «به روایت فرات» ساعت ۲:۳۰، حامل روایت واقعه عاشورا از زبان فرات است. «دفتر سرخ» ساعت ۱۳:۰۰، روایت قصه‌ها و داستان‌های عاشورایی با صدای امیرحسین مدرس است.

«مهر تابان» ساعت ۱۵:۰۰ در قالب روایت داستان و نمایش در بازه‌های زمانی امروز، گذشته و گذشته‌های خیلی دور به شناخت امام حسین (ع) در جریان زندگی افراد می‌پردازد همچنین «کاروان زیارتی» نهم تا سیزدهم محرم ساعت ۳۰:۰۰ بامداد، روایتگر وقایع بعد از عاشورا در قالب نمایش است.

 رادیو معارف از «خط سرخ» عاشورا می‌گوید

این شبکه رادیویی دو برنامه «خط سرخ» و «حسنیه» را در دستور کار دارد. «خط سرخ» به بررسی شاخصه‌هایی از عملکرد تبیینی اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان وحی در قیام عاشورا به عنوان اصولی برای جهاد تبیین و تطبیق آن بر عصر حاضر و شرایط جامعه می‌پردازد. «حسنیه» هم به تبیین شاخص‌ها و گام‌های تربیت حسینی بر اساس آموزه‌های قیام سرخ عاشورا با رویکرد تاریخی- خانوادگی اختصاص دارد.

بازخوانی شاخص‌های تربیت حسینی، ایجاد فضای شور و ماتم حسینی، تبیین اهمیت، جایگاه و آثار تربیتی و فرهنگی مجالس حضرت سیدالشهدا (ع) از اهداف جزئی و فرعی این برنامه است.

 رادیو محرم «شور شیدایی» دارد

برنامه «شور شیدایی» جایی برای پخش زنده مداحی، روضه، سخنرانی و نواهای محلی درخواستی شنوندگان است. همچنین «نوگلان حسینی» پخش مداحی و روضه‌های حسینی توسط نوجوانان عزادار حسینی را بر عهده دارد.

 رادیو جوان در کربلای معلی

رادیو جوان ویژه برنامه‌های «هیئت حضرت علی‏‌اکبر (ع)» و «حوالی حرم» را به صورت زنده از کربلای معلا روی آنتن این شبکه خواهدبرد. بیان مباحث معرفتی غنی و به‌روز با هدف ترویج شور و شعور حسینی، گفتگو با زائران غیر ایرانی با نگاهی امتی به جامعه اسلامی، پوشش مراسم و آیین‌های مختلف شب‌های بین‌الحرمین و آشنایی با رسم و رسوم عزاداری کشورهای مختلف از بخش‌های ویژه برنامه‌های رادیو جوان از کربلای معلاست.

همچنین فصل دوم مجموعه مستندهای «خانه پدری» با محوریت آشنایی با هیئات قدیمی ایرانی روی آنتن رادیو جوان خواهدرفت. در فصل دوم مستند «خانه پدری» قرار است با سفر به شهرهای مختلف، در گفتگو با بنیان‌گذاران، اعضا و محلی‌های فعال در هیئات، ضمن معرفی شیوه‌های عزاداری مختلف در هیئات، تاثیرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... این مکان‌های مذهبی در کشور بررسی شود.

 «مویه‌های غریبانه» در رادیو ورزش سر داده می‌شود

«ویژه برنامه شور حسینی» در پنج قسمت از سوم تا هشتم مرداد پخش می‌شود. «مویه‌های غریبانه» نواهای عاشورایی است که از چهارم تا هشتم مرداد ساعت ۲۰:۰۰ شنیده می‌شود. «عصرعاشقی» برنامه عصرگاهی رادیو ورزش با موضوع جوانان و محرم است که در این بازه زمانی با مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود. «مستند ورزشی» روایت ورزشکاران و قهرمانان در ایام محرم است. از ۲۸ تیر تا هشتم مرداد در ویژه برنامه «تکیه ورزشکاران» به معرفی هیئت‌هایی که ورزشکاران برپا می‌کنند، می‌پردازد. «بانوی ایرانی» نیز در پنج قسمت به نقش زنان در واقعه کربلا می‌پردازد.

رادیو سلامت و آشنایی با زوایای اخلاقی امام حسین (ع)

برنامه «در جست‌وجوی آن» در دهه اول محرم از شبکه سلامت به روی آنتن می‌رود، محوریت این برنامه، بررسی و معرفت زوایای اخلاقی امام حسین (ع) و قیام و نهضت عاشوراست و شامل بخش‌های متنوع گفتاری و نمایشی است.

 بازخوانی «آیین سوگ» حسینی در رادیو نمایش

در قالب ویژه برنامه‌های محرمی رادیو نمایش، برنامه «و او عاشق بود» از ۳۱ تیر ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۰۰، «روشنا» از ۳۱ تیر ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ و «حلما» از ۲۸ تیر ساعت ۱۰:۳۰ پخش می‌شود که درباره واقعه کربلا از نگاه حضرت زینب (س) است.

همچنین «آیین سوگ» از سه‌شنبه ۲۷ تیر ساعت ۱۴:۳۰ به واقعه کربلا، تعزیه‌ها و آیین‌های سوگواری کربلا در ایران و جهان می‌پردازد.

 معرفی مشاغل مرتبط با محرم در رادیو اقتصاد

«دخل» عنوان بخشی است که در برنامه صبحگاهی «روزی نو» در دهه اول محرم ساعت ۷:۰۰ به مدت پنج دقیقه در گفتگو با صاحبان کسب و کار به معرفی مشاغل مرتبط با محرم می‌پردازد.

«در مدرسه عاشورا» عنوان برنامه‌ای است که با حضور کارشناسان مذهبی به تاثیر مشارکت کودکان و مسئولیت‌پذیری آنان در برگزاری مراسم عزاداری و شرکت در هیات‌ها و حسینیه‌ها در ایام محرم می‌پردازد. این برنامه ساعت ۶:۰۰ صبح از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

«نوآوران» برنامه‌ای است که در ایام محرم با حضور تولیدکنندگان منسوجات و ملزومات مرتبط با محرم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.