در بحث خانواده هم مثل حقوق زن، برخورد ما با دنیای غرب باید طلبکارانه باشد. ما با داشتن خانواده‌های منسجم و چارچوب‌دار، از غرب که پر از خانواده‌های از هم گسیخته و تک‌والد است و حتی به سمت خانواده‌های غیرنرمال با دو پدر یا دو مادر پیش می‌رود، طلبکاریم.

از غذا و بازی تا موفقیت و رسانه در یک رویداد خانوادگی

از حرف و حدیث‌هایی که در غرب برای خانواده درست کرده‌اند همگی خبر داریم. از تلاش‌هایی که برای فروپاشی خانواده و تزلزل جایگاه پدر و مادر می‌کنند تا نامیدن هر چند نفری که کنار هم قرار می‌گیرند به نام «خانواده»!

اما در بحث خانواده هم مثل حقوق زنان، برخورد ما با دنیای غرب باید طلبکارانه باشد. ما با داشتن خانواده‌های منسجم و چارچوب‌دار، از غرب که پر از خانواده‌های از هم گسیخته و تک‌والد است و حتی به سمت خانواده‌های غیرنرمال با دو پدر یا دو مادر پیش می‌رود، طلبکاریم.

همین چند روز پیش بود که رئیس‌جمهور کشورمان در اوگاندا، در روز عید مباهله که «روز خانواده» نام‌گذاری شده، با انتقاد از غرب به دلیل هجمه به خانواده، علیه پدیدهٔ زشت و کثیف هم‌جنس‌بازی صحبت کرد.

روز گذشته هم یک ‌کلان‌رویداد ملی در حوزهٔ خانواده و فرهنگ عامه رونمایی شد که در این گزارش قرار است درباره‌اش برایتان بگوییم.

*یک رویداد خانوادگی در سطح ملی

رویداد ملی «خانواده و فرهنگ عامه» را بناست که معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری دبیرخانهٔ شورای فرهنگ عمومی برگزار کند.

در نشست خبری روز گذشته، ضمن افتتاحیهٔ این کلان‌رویداد، احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری و مسئولین کارگروه‌ها و مشاوران مربوطه اهدا شد.

این رویداد ملی ۹ محور دارد و مسئولیت هر محور بر عهدهٔ یک کارگروه ویژه است. بیایید با این محورها آشنا شویم:

*مدیریت و تربیت خانواده

در این محور قرار است برای شبکه‌سازی، آشنایی، تجربه‌نگاری، آموزش و ارائهٔ راه‌حل‌های خلاقانه با هدف کمک به حل مسائل حوزهٔ خانواده‌داری تلاش شود. «احمدوند» مسئول کارگروه می‌گوید: «تمام تلاش ما از خانواده و برای خانواده است. تمام تلاش‌ها، خدمات و فناوری‌هایی که از دل خانواده و برای مدیریت بهتر خانواده شکل می‌گیرد، مورد هدف ما قرار خواهد گرفت.». چهار هدف راهبردی این کارگروه، آموزش، پژوهش، گفتمان‌سازی و حمایت است.

*موفقیت و مهارت خانواده

«مهدیه محمدتقی‌زاده» مسئول این کارگروه است که ضمن نام بردن برخی از شاخص‌ها و معیارهای خانوادهٔ موفق، از جمله شادی و رضایت اعضای خانواده، ارتباطات سالم و با احترام، حضور در مسیر توسعه و رشد، انعطاف‌پذیری و توانایی مدیریت تغییرات، تعهد و همبستگی، می‌گوید که قرار است ضمن این رویداد، کمپینی برای ایجاد عادات مفید در خانواده‌ها برای بهبود موفقیت خانواده‌ها ایجاد شود. زیرا طراحی برنامه‌های آموزشی و ارائهٔ راهکارهای مؤثر برای ایجاد عادت مثبت در خانواده‌ها، می‌تواند به گسترش خانواده‌های موفق کمک کند.

 *سلامت، جمعیت و نشاط خانواده

طب سنتی ایرانی، راز حفظ سلامتی و زندگی با نشاط و امید را در رعایت ۶ اصل ضروری می‌داند که به‌کارگیری آن در جامعه منجر به ارتقای سلامتی فرد در بستر خانواده می‌شود. پدر و مادر هم خواهند توانست فرزندان سالم‌تری پرورش دهند.

این ۶ اصل عبارتند از: تدابیر آب و هوا، تدابیر خوردن و آشامیدن، تدابیر حرکت و سکون، تدابیر خواب و بیداری، تدابیر کنترل هیجانات روحی، تدابیر پاکسازی بدن.

اهداف کارگروه «سلامت، جمعیت و نشاط خانواده» آموزش الگوی اصلاح این ۶ اصل به خانواده‌هاست.

*بازی و اوقات فراغت خانواده

دکتر «تأملی» مسئول این کارگروه، بازی را زبان مشترک بین نسل‌ها در خانواده دانسته و می‌گوید: «تلاش کرده‌ایم محورهای مردمی را در برنامه‌هایمان فعال کنیم.». رویداد استارتاپی «بازی خانوادگی» یکی از برنامه‌های این کارگروه است. نمایشگاه ترویجی بازی و خانواده هم در مراحل بعدی کار این گروه است. تأملی در پایان می‌افزاید: «عملاً بعد از ایام محرم و صفر کارمان را آغاز می‌کنیم برای بازی و نشاط خانواده.».

*محیط زیست و نقش خانواده

در این محور به نقش خانواده در گسترش مفاهیم زیست‌محیطی در جامعه پرداخته می‌شود. زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوه‌های تربیتی که خانواده و به خصوص مادران اتخاذ می‌کنند، نقش مهمی در بروز رفتارهای مناسب و تثبیت خصوصات اخلاقی و شخصیتی در کودکان و نوجوانان در جهت حفظ محیط زیست دارد.

دکتر «سعیده کریمی» مسئول این کارگروه بعد از این توضیحات می‌گوید: «سبک زندگی پایدار باید الگو شود. یکی از نکات این است که به مردم بیاموزیم سبک زندگی‌ای را انتخاب کنند که کمترین نیاز را به خرید داشته باشند. مثلاً چیزهایی را که نیاز دارند بسازند، امانت بگیرند، تبادل کنند یا...».

سفره و تغذیهٔ خانواده

دکتر «محمدی» مسئول این کارگروه، محور کارگروه خود را تغذیهٔ سالم و سبک زندگی ایرانی اسلامی معرفی کرده و وعدهٔ اجرای برنامه‌هایشان در قالب جشنواره و بازی را می‌دهد. او در ادامه می‌گوید: «چند محور اصلی را در فضای رویدادی ارائه می‌دهیم؛ معرفی سفرهٔ اصیل ایرانی اسلامی مبتنی بر زیست‌بوم و جغرافیای فرهنگی و غذایی، اصلاح سبک غذای سالم با کمک بانوان و تمرکز بر سفره‌سازی درست، احیای نقش سفره در ایجاد همبستگی، صمیمیت، محبت و اخلاق در خانواده، و...».

نمایشگاه الگونشان، غرفه‌های سبک زندگی، رویدادهای خانواده‌محور، سفرهٔ بین‌الملل و جشن پایانی نیز در این محور گنجانده شده‌اند.

* رسانهٔ خانواده

این رویداد فرصتی برای آموزش، تنظیم، مهارت‌افزایی و بازتعریف درست از جایگاه خانواده در جامعه و استفادهٔ صحیح از رسانه برای خانواده است. یکی از اهداف این کارگروه افزایش انگیزهٔ ایرانیان برای مشارکت در تولید محتوا و ارائهٔ فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در جامعه است.

دکتر «محدثه تک‌فلاح» مسئول این کارگروه ضمن ارائهٔ توضیحات اولیه دربارهٔ کارگروه زیرنظر خود می‌گوید: «هدفمان رسانه‌های رسمی نیست. مخاطب ما به طور ویژه و مستقیم خانواده‌های ایرانی هستند. خانواده‌ها باید بدانند چطور با رسانه‌ها وارد عصر رسانه شوند. فرهنگ استفاده از رسانه و سواد رسانه‌ای محتوای اصلی کارگروه ماست.».

 مد و لباس خانواده

در این کارگروه قرار است مفهوم عفت با بهره‌گیری از زبان مد در جوامع گوناگون بیان شود. مد عفیفانه در قالب برنامه‌های بین‌المللی با هدف بنیادین ترویج توجه به نظام اخلاقی در سبک پوشش خانوادهٔ ایرانی در این کارگروه دنبال می‌شود.

 فرهنگ و میراث ناملموس خانواده

دکتر «جلالی» مسئول این کارگروه و نیز عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد ملی، با بیان اینکه خانواده همیشه پاسبان میراث ناملموس بوده است، می‌گوید: «تمرکز این کارگروه میراث فرهنگ ایرانی و اسلامی است. حدود ۷۰ آیین ملی ما ثبت شده است. بزرگترین میراث ناملموس ما آیین عزاداری محرم و هیأت‌های ما است که مادرها و مادربزرگ‌هایمان به ما آموخته‌اند و می‌کوشیم با برجسته‌سازی و قلاب کردن این چرخهٔ فرهنگی قدم کوچکی در راستای خانواده و فرهنگ عامه برداریم.»

از غذا و بازی تا موفقیت و رسانه در یک رویداد خانوادگی
انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده

خانواده، محور و هدایتگر فرهنگ عامه

در بخش انتهایی نشست، دکتر «اردبیلی» عضو شورای سیاست‌گذاری با ابراز خرسندی از اینکه ویژگی خاص این رویداد، خانواده‌محوری است، می‌گوید: «خانواده هدایتگر فرهنگ عامه است و خوشبختانه در تمام کارگروه‌ها از ایده‌پردازی تا اجرا تا حد امکان بر عهدهٔ خانواده‌ها بوده است.».

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم صحبت‌هایش را با قرائت پیام دکتر ابراهیم رئیسی به مناسبت روز ملی خانواده آغاز می‌کند. او در ادامه می‌گوید: «رهبر انقلاب همواره بر امر اصلاح فرهنگ تأکید می‌کنند و می‌فرمایند اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند، نه فرهنگ ذیل این‌ها. ایشان می‌خواهند همه در این زمینه احساس مسئولیت کنند. رهبر انقلاب فرهنگ را از سه منظر می‌بینند: فرهنگی که جهت‌دهنده به کلان مسائل کشور است، فرهنگی که ذهن و رفتار عمومی را شکل می‌دهد، و فرهنگ خاص مثلاً فرهنگی که بر پژوهش تأکید دارد.»

خزعلی در بخشی از صحبت‌هایش به بیان نظر رهبر انقلاب در مورد مد پرداخته و می‌گوید: «در مورد مد ایشان می‌فرمایند من مخالف مد نیستم. من طرفدار مد هستم. اما مدی که از داخل جوشیده باشد. نه آنچه از بیرون تحمیل شده باشد.»

در انتهای نشست نیز احکام مسئولان کارگروه‌ها و اعضای شورای سیاست‌گذاری رویداد توسط معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اهدا شد.

مینا فرقانی

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.