سد و نیروگاه چمشیر در گچساران به دست رئیس جمهور افتتاح شد.

سد و نیروگاه چمشیر با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، سد و نیروگاه چمشیر افتتاح شد.

در این مراسم احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است، گفت: از مزایای این سد می توان به بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر،تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی و ذخیره‌سازی و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب اشاره کرد.

 همچنین فاضل، معاون اجرایی این پروژه با اشاره به اینکه سد و نیروگاه چمشیر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق‌آبی کشور است گفت: این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. سرشاخه های اصلی رودخانه زهره نیزکوه های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه های فهلیان و آب شیرین و شیو است.

گفتنی است نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته‌شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صانعی ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    0 0
    هرچی سد زده ایم، آب را از جایی منع کرده ایم تا به جاهای دیگر برسانیم ... دستکاری میکنیم در طبیعت خداوند و پس از سالها عوارض این سدها و سوء مدیریتها را میبینیم!