نتیجه درگیری‌های اخیر میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در کرانه باختری چند واقعیت مهم را اثبات کرد که پیش از این وجود نداشت و نشان داد ارتش اسرائیل با همه تجهیزات و نیروهای خود در برابر مقاومت شانسی برای پیروزی ندارد.

۸ واقعیت مهمی که مقاومت برای اشغالگران در «جنین» روشن کرد

به گزارش قدس آنلاین، تحولات داخل فلسطین طی چند ماه گذشته در کانون توجه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار داشته و تحلیل‌های متعددی در این زمینه ارائه شده است. نقطه مشترکی که در اغلب این تحلیل‌ها دیده می‌شود آن است که رژیم صهیونیستی در بحبوحه تهدیدات خطرناک خارجی و بحران داخلی پیچیده‌ای که بعد از اعلام طرح موسوم به «اصلاحات قضایی» به وجود آمده، با انفجار اوضاع در کرانه باختری مواجه شده و بعید نیست که به زودی شاهد انتفاضه سوم فلسطین و دومین انتفاضه مسلحانه مردم این سرزمین علیه رژیم اشغالگر باشیم.

اردوگاه جنین سرنوشت فلسطین مقابل اشغالگران را رقم می‌زند؟

در همین زمینه روزنامه العربی الجدید در یادداشتی به قلم «مصطفی البرغوثی» نوشت، اردوگاه جنین تبدیل به یک نقطه تحول تاریخی و پیشرفته در آگاهی و افکار عمومی ملت فلسطین از سال ۲۰۱۵ خواهد شد. اگر تحولات چند هفته قبل در اردوگاه جنین را با نبرد «الکرامه» در مارس ۱۹۶۸ که اولین پیروزی فلسطینیان بر ارتش رژیم اشغالگر بود مقایسه کنیم، اغراق نکرده‌ایم. در آن زمان ارتش اسرائیل به دلیل پیروزی در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ بسیار مغرور شده بود و شکست سختی را متحمل شد.

تحول پیشرفته‌ در رویکرد و عمل فلسطینی‌ها که درباره آن صحبت می‌کنیم تنها منحصر به این واقعیت نیست که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی وی و ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف خود برای شکستن مقاومت اردوگاه جنین و حذف رزمندگان مقاومت و از بین بردن پایگاه مردمی آنها به طرز فجیعی شکست خوردند؛ بلکه این تحول بزرگ بیشتر مربوط به تقویت جایگاه مردمی مقاومت در فلسطین است و اینکه اردوگاه جنین تبدیل به نماد مقاومت ملت فلسطین در سراسر فلسطین تاریخی شده است.

تحقیر ارتش اسرائیل در جنین

رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود علیه اردوگاه جنین که مساحت آن بیش از نیم کیلومتر مربع نمی‌شود، از چندین تیپ نظامی کامل متشکل از هزار و ششصد نیرو و تانک‌ها و خودروهای زرهی و بالگردهای آپاچی و موشک‌ها استفاده کرد. همچنین یک اسکادران کامل از پهپادهای اسرائیل نیز در عملیات نظامی علیه اردوگاه جنین شرکت کردند و سیستم اطلاعاتی این رژیم نیز در این عملیات به کار گرفته شد اما هیچ یک از آنها نتوانست مانع شکست صهیونیست‌ها شود.

به گفته «ولید العمری» مدیر دفتر شبکه الجزیره در رام‌الله، اسرائیل قبلا می‌توانست با این حجم از نیرو و تجهیزات، یک کشور را به طور کامل اشغال کند اما اکنون در برابر اردوگاه جنین شکست خورد و نیروهای آن حقیرانه و ذلیلانه شروع به عقب‌نشینی کردند. به همین دلیل صهیونیست‌ها برای خالی کردن کینه و عقده‌های خود شروع به تخریب زیرساخت‌های فلسطینیان از جمله راه‌ها و خیابان‌ها و شبکه‌های آب و برق و مراکز بهداشتی کرده و با تفنک و گاز اشک آور به بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها حمله و به سمت خبرنگاران تیراندازی کردند. اما با همه این وجود اسرائیل در بازداشت یا ترور رزمندگان مقاومت و نابودی زیرساخت‌های مقاومت شکست خورد و تا آخرین لحظه بیرون کشیدن نیروهای خود از اردوگاه جنین خسارات زیادی متحمل شد.

چند واقعیت مهمی که مقاومت فلسطین مقابل اشغالگران روشن کرد

بر این اساس شاید مهمترین تحول پیشرفته‌ای که در روزهای گذشته در فلسطین شاهد آن بودیم در چند نکته نمایان شود:

- اولین نکته مشارکت صدها هزار جوان فلسطینی در فعالیت‌های مقاومت در همه اشکال آن بود؛ تا جایی که تشخیص نیروهای اصلی و حرفه‌ای مقاومت از هزاران جوان فلسطینی که در فعالیت‌های آن مشارکت داشتند بسیار دشوار بود و به این ترتیب مقاومت مسلحانه به بخشی از یک مقاومت جامع مردمی تبدیل شد.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها در سراسر اراضی اشغالی اردوگاه جنین را تنها نگذاشته‌اند و این اردوگاه یک قطب تعیین کننده برای اقدامات مبارزاتی یکپارچه و متحد فلسطینی‌هاست.

- نکته دوم آن است که در سایه تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی و گسترش شهرک‌سازی‌های این رژیم و اعلام قصد نتانیاهو و وزرای فاشیست وی برای حذف ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی، اکثریت قاطع مردم فلسطین به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی جز مقاومت و مبارزه در برابر اشغالگران وجود ندارد و مقاومت باید جایگزین روند مذاکرات شکست خورده و توافق شرم‌آور اسلو و نیز جایگزین شرط‌بندی روی طرف‌های خارجی شود.

-در مرحله جدید اسرائیل دیگر نمی‌تواند مقاومت را به کانون‌های خاصی مانند اردوگاه جنین و شهر قدیمی نابلس و اردوگاه نور شمس در طولکرم محدود کند، بلکه صهیونیست‌ها پاسخ‌های مقاومت به تجاوزات این رژیم به جنین را از الخلیل، رام الله، غزه و حتی جنوب لبنان دریافت کرد. به عبارت دیگر مقاومت تبدیل به یک گزینه عمومی برای کل ملت فلسطین فارغ از محل سکونت آنها شده است.

- از نظر فلسطینی‌ها همه توهمات در خصوص احتمال دستیابی مردم فلسطین به کمک و حمایت‌های بین‌المللی یا اتخاذ مواضع رسمی بین‌المللی علیه کابینه فاشیست اسرائیل به پایان رسیده است. به ویژه اینکه ایالات متحده و انگلیس همچنان به حمایت از تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند و مدعی هستند که «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد» و سکوت مشکوک اتحادیه اروپا در برابر تجاوزات رژیم اشغالگر نیز نشان می‌دهد که این اتحادیه قادر به اتخاذ سیاست‌های مستقل در این زمینه نیست.

بنابراین فلسطینی‌ها عمیقا به این درک و باور رسیده‌اند که تنها باید به خودشان و گزینه مقاومت در برابر اشغالگری تکیه کنند و منتظر کمک دیگران نمانند. همچنین فلسطینیان به خوبی متوجه شده‌اند که درخواست‌های تشکیلات خودگردان از طرف‌های بین‌المللی برای حمایت از فلسطین چیزی جز تلاش برای فرار از مسئولیت نیست.

- خشم ملی فلسطینیان از تشکیلات خودگردان فلسطین به خاطر هماهنگی امنیتی آن با رژیم اشغالگر و انجام اقداماتی که ناشی از توافق شرم‌آور اسلو بوده و این تشکیلات را تبدیل به گارد حفاظتی برای اشغالگران کرده، عمیق‌تر شده است. این احساس نفرت میان مردم فلسطین از تشکیلات خودگردان زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینند این تشکیلات درحالی که از صهیونیست‌ها حمایت می‌کند قادر به محافظت از مردم فلسطین در برابر تجاوزات دشمن اشغالگر نیست.

در این شرایط سوالی که به ذهن فلسطینی‌ها خطور می‌کند آن است که چرا نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در برابر نیروهای متجاوز اسرائیل ایستادگی نمی‌کنند و مانع عملیات‌های تروریستی صهیونیست‌ها ضد فلسطینیان نمی‌شوند؛ همانند اتفاقی که در جریان انتفاضه دوم رخ داد. بنابراین پایان هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی تبدیل به خواسته عمومی ملت فلسطین شده و از این تشکیلات می‌خواهند که همه بازداشت شدگان فلسطینی از جمله رزمندگان مقاومت را آزاد کرده و به جاسوسی از فلسطینیان پایان دهد.

-با فشارهای مردمی فلسطین بر رهبران و گروه‌های فلسطینی، باب دستیابی به وحدت ملی فلسطین به طور گسترده باز شده است. این فشار مردمی موجب شد تا تشکیلات خودگردان خواستار تشکیل جلسه‌ای با حضور دبیران کل گروه‌های مختلف فلسطینی شود. البته رهبران فلسطینی تاکید کرده‌اند که برگزاری این جلسه نباید موجب کاهش فشارهای مردمی فلسطین علیه تشکیلات خودگردان شود؛ تشکیلاتی که در سال ۲۰۲۱ با لغو برگزاری انتخابات فلسطین ضربه بزرگی به روند سیاسی و وحدت ملی فلسطینی‌ها زد.

همچنین فلسطینیان تاکید کرده‌اند که قبل از برگزاری هر نشستی در این زمینه باید تشکیلات خودگردان آمادگی خود را برای پذیرش گزینه مقاومت و مبارزه با اشغالگری در همه اشکال آن اعلام کرده و از ادامه راه شکست‌خورده توافق ننگین اسلو از ۳۰ سال قبل خودداری کند. همچنین تشکیلات خودگردان باید بپذیرد که هیچ راه حل میانه‌ای با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و تنها گزینه‌ای که روی میز قرار دارد، گزینه مبارزه و مقاومت می‌باشد.

-مردم فلسطین شجاعانه توطئه‌ها و تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد اختلاف میان فلسطینیان را خنثی کردند؛ درحالی که این رژیم روی جداسازی مردم فلسطین از مقاومت، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه ، تحریک فلسطینی‌ها ضد یکدیگر و نیز تعمیق شکاف و اختلاف بین جنبش‌های فتح و حماس حساب زیادی باز کرده بود.

-در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تجاوز اسرائیل به اردوگاه جنین نتایج کاملاً متضادی با آنچه نتانیاهو برنامه ریزی کرده بود، داشت؛ زیرا سیاست‌های فاشیستی نتانیاهو و دوستانش از جمله تشدید سرکوب فلسطینیان و گسترش شهرک‌سازی‌ها و تلاش برای الحاق کرانه باختری نه تنها موجب عقب‌نشینی مردم فلسطین نشد بلکه انگیزه آنها را برای مقاومت و مبارزه دوچندان کرد. به ویژه اینکه نسل جوان فلسطین از همه نسل‌های قبلی آن از زمان اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکنون مصمم‌تر، با اراده‌تر، حرفه‌ای‌تر و متعهدتر هستند و در راه آزادی فلسطین از هیچگونه فداکاری دریغ نمی‌کنند و مهمتر از همه برعکس بسیاری از نسل‌های قبلی هیچ اعتقادی به روند سازش مبتنی بر توافق‌های اسلو یا راه‌های بین‌المللی ندارند و تنها روی خودشان و گزینه مقاومت برای اخراج اشغالگران حساب می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.