وزیر نیرو تاکید کرد که سد چمشیر از نظر حجم مخزن ،پنجمین سد بزرگ ایران محسوب می شود که ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد.

وزیر نیرو: سد چمشیر به لحاظ حجم مخزن پنجمین سد بزرگ ایران است

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر محرابیان روز دوشنبه در حاشیه بهره برداری رسمی از سد و نیروگاه برق آبی چمشیر گچساران گفت: این سد به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی ایران و غرب آسیا و واحد اول نیروگاه آن با حضور رئیس‌جمهور به بهره برداری رسید.

وی افزود: سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط با حدود ۲۳۰ میلیون یورو اعتبار از سال ۹۱ شروع شد.

وزیر نیرو ادامه داد: نیروگاه برق‌آبی چمشیر هم دارای سه واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵ مگاوات و دو واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.واحد اول این نیروگاه با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در ۲۲ تیرماه جاری به بهره‌برداری رسید و در تولید برق پیک تابستان نقش مهمی خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد تا اوایل فصل پاییز سایر واحدهای این نیروگاه پس از تکمیل آزمایش‌ها باقی‌مانده وارد مدار شوند.

بر اساس اطلاعات طراحی، این نیروگاه سالانه به طور متوسط ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی تولید خواهد کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد یکی از برنامه های وزارت نیرو کاهش ناترازی های تولید برق است که این طرح ۱۷۶مگاوات برق را برای شبکه تامین می کند و به کاهش ناترازی شبکه برق کمک می کند .

وی ادامه داد: در این طرح بدون مصرف سوخت فسیلی امکان تولید برق همراه با رهاسازی اب فراهم شده است و یک خط انتقال ۲مداره به طول ۱۷کیلومتر در ۳ماه در مسیرهای بسیار صعب العبور احداث شد که جزو شاهکارهای مهندسی کشور بود که بتواند در زمان بسیار کوتاه این خط را بین استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان اجرایی کند.

محرابیان گفت: سد چمشیر تنها سازه کنترلی است که بر روی رودخانه زهره احداث شده و درصورتی‌که این سد ساخته نمی‌شد تمام آورد رودخانه ناشی از سیلاب‌های مخرب و درعین‌حال باکیفیت (که بیش از ۷۰ درصد از حجم آب رودخانه در طول سال است) در مسیر رودخانه زهره به دریا می‌رفت.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین‌دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به‌ویژه درباره زمانی خرداد تا مهرماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: آب رودخانه زهره در ۲تا ۳ماه سال به صورت سیلاب جریان دارد که خسارات فراوانی به همراه دارد که با ساخت این سد جلوی خسارات شدید سیل گرفته می شود و امکان آبیاری ۷۰هزار هکتار اراضی پایین دست در سه استان کهگیلویه و بویراحمد،بوشهر و خوزستان فراهم می شود. همچنین آب مورد نیاز صنعت این استانها از سد چم شیر تامین می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.