وزیر نیرو گفت: نیروگاه سیریک مهمترین و یا اولین پروژه بزرگی است که با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه ساخته می‌شود که چند سال پیش با مجوز مجلس شورای اسلامی در مسیر استفاده قرار گرفت.

نیروگاه سیریک اولین پروژه بزرگی است که با وام دولتی روسیه احداث می شود

قدس آنلاین: رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های صنعت آب و برق در استان‌های ایلام، کرمانشاه و هرمزگان که به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: با احتساب طرح‌های این هفته، 49 طرح در سال 1400 تاکنون با سرمایه‌گذاری 13 هزار و 660 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی به بهره‌برداری از سد کنجانچم ایلام به عنوان پنجاه و ششمین سد مخزنی ملی کشور در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: وعده کردیم در این دولت 57 سد مخزنی از اعتبارات ملی به مدار بهره‌برداری خواهد آمد، امید است تا پایان دولت بیش از یک طرح دیگر تکمیل و افتتاح شود.
وی گفت: در این دولت هر 50 روز یک سد مخزنی ملی به مدار بهره‌برداری آمده و سد کنجانچم از جمله سدهایی است که در مناطق مرزی ما احداث شده است. 

اردکانیان خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در کشور با همین تعداد رودخانه مرزی و حوضه‌های آبریز مرزی تنها یک سد مرزی احداث شده بود به نام سد ارس که دو هفته پیش پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری مشترک این سد را با جمهوری آذربایجان جشن گرفتیم. 

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از 6800 هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی در منطقه گرمسیری مربوط به استان‌های ایلام و کرمانشاه اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر ماه 3500 هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی وارد مدار شده است. 

اردکانیان افزود: در این دولت هر دو ماه یک واحد تصفیه‌خانه آب و در هر ماه یک واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بهره‌برداری شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در آب روستایی هم در حالی که پیش از این دولت از حیث دسترسی به شبکه آب پایدار یک میلیون جمعیت روستایی بهره‌مند بودند، در این دولت 9 میلیون نفر به جمعیت برخوردار روستایی کشور از این حیث اضافه شده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "در زمان حاضر،  به طور متوسط در هر هفته 30 روستا به شبکه آب سالم و پایدار وصل شده است"، گفت: در بخش برق که استان هرمزگان نگین استان‌های بهره‌مند و فعال از طرح‌های تولید انرژی است، امروز نیروگاه کلاس F گازی هنگام در بندرعباس به ظرفیت 307 مگاوات افتتاح خواهد شد. این نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های با راندمان بالا هستند که در سیکل ترکیبی این راندمان را به 58 درصد خواهند رساند. 

وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی احداث پروژه نیروگاه سیریک اشاره کرد و تاکید کرد: بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو بدون وقفه و هفته به هفته تا پایان 1400 ادامه خواهد داشت. 

وی گفت: در این دولت 20 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. فقط در طول برنامه ششم توسعه از سال 96 تاکنون احداث 31 واحد نیروگاهی با ظرفیت 15 هزار مگاوات شروع شده که از این میزان 3185 مگاوات بهره‌برداری شده و 12 واحد دیگر هم به ظرفیت 4835 مگاوات در حال آماده سازی سایت قرار دارند. 

وزیر نیرو گفت: امسال موفق شدیم برای 20 هزار مولد خورشیدی هم برنامه‌ریزی کنیم و تا پایان سال در اختیار عشایر کوچنده قرار گیرد و چون برق‌رسانی به روستاها عموما تمام شده بر اساس تسهیلاتی که در قانون بودجه در اختیار داریم برنامه بهسازی شبکه برق روستاها در دستور قرار گرفته که شبکه برق 10 هزار روستای کشور امسال بهسازی می‌شود؛ به این معنا که روستاییان از ظرفیت بیشتری برای فعالیت‌های تولیدی خود بهره‌مند شوند اما سیریک مهمترین و یا اولین پروژه بزرگی است که با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه ساخته می‌شود که چند سال پیش با مجوز مجلس شورای اسلامی در مسیر استفاده قرار گرفت. 

وی یادآوری کرد: متاسفانه به دلیل بروکراسی پیچیده در هر دو سوی میدان و یک سری مشکلات اجرایی و فنی دیگر، زمان قابل ملاحظه ای صرف حل و فصل مسائل شد. 

وزیر نیرو گفت: با پیگیری روسای جمهوری ایران و روسیه، سال گذشته موفق شدیم در چارچوب فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌ها، ضمانت نامه بانکی این پروژه صادر شود و امسال گشایش اعتبار اسنادی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: هفته پیش در روسیه وزیر انرژی این کشور با تاکید اشاره داشت که سایر پروژه‌ها هم بعد از سیریک در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت و به همین منظور نماینده ویژه وی در مراسم امروز حضور دارد. 

وزیر نیرو گفت: با بهره برداری از نیروگاه سیریک و با امکان استفاده از سوخت جایگزین با رعایت ملاحظات زیست محیطی،  در صورت لزوم می‌توانیم تا 2.3 میلیارد متر مکعب سالانه در مصرف گاز صرفه جویی کرد که به مصارف داخلی و صادراتی خواهد رسید. 

وی افزود: بهره‌برداری از این نیروگاه تحول چشمگیری را در منطقه از حیث اشتغال و رونق فعالیت اقتصادی ایجاد می‌کند و امید است با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده در فرصت 40 ماه هر چهار واحد یکی از پس از دیگری به مدار بهره‌برداری بیاید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.