شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با مطرح کردن دیدگاه‌های مختلف درباره عملکرد نماینده پیشین آمریکا در امور ایران و تاثیر تعلیق او بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اشاره کرد که این موضوع تغییری در سیاست کلی دولت آمریکا نسبت به مسلئه هسته‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

سی‌ان‌ان: با تعلیق رابرت مالی، تغییری در سیاست برجامی آمریکا ایجاد نمی‌شود

به گزارش قدس‌آنلاین، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی درباره تعلیق رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران از سمت خود و تاثیر احتمالی آن بر مذاکرات  وین نوشت: کنار گذاشته شدن رابرت مالی باعث شده است سوالاتی درباره آینده توافق هسته‌ای مطرح شود که مدت‌هاست با وقفه روبه‌روست. این توافق در موقعیت کنونی، با توجه به پیشرفت ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، همچنین آماده شدن آمریکا و ایران برای انتخابات مهم سال بعد، اهمیت بیشتری یافته است.

سی‌ان‌ان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سال(میلادی) بعد، انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند و در آمریکا هم قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. به گفته تحلیلگران، پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت شهروندان آمریکایی زندانی در ایران موجب تقویت جایگاه رقبای انتخاباتی خواهد شد.

در ادامه این مطلب، با اشاره به این که مالی یکی از طراحان توافق هسته‌ای میان ایران و دولت باراک اوباما بود، آمده است: منتقدان رابرت مالی، از جمله ایرانیان مقیم خارج از کشور و محافظه‌کاران آمریکایی حامی اسراییل او را به هم‌نوایی بیش از حد با ایران و سختگیری بیش از حد به اسراییل، دشمن اصلی ایران متهم کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: گابریل نورونها، یکی از مقامات پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در دوران دولت دونالد ترامپ با انتقاد از رویکرد رابرت مالی به سی‌ان‌ان گفت که «رویکرد مالی این بود که برای ایجاد اعتماد و نشان دادن حسن نیت، از پیش، امتیازاتی به شکل لغو تحریم‌ها به ایران داده شود». او همچنین با گفتن این که « ایران در این بازه مشغول بازسازی اقتصاد و تشدید برنامه هسته‌ای خود بود» افزود: بنابراین، تهران فکر می‌کرد که اهرم فشار بر آمریکا را تقویت کرده است. به گفته این مقام پیشین آمریکایی، «در نتیجه، رابرت مالی نتوانست احترام یا ترس ایران را بربیانگیزد و آینده مذاکراتی بدی را برای خود رقم زد.»

با این حال، سی‌ان‌ان با پرداختن به دیدگاهی مغایر در این زمینه نوشت: اما کسانی که از نزدیک با رابرت مالی کار کرده‌اند، با این دیدگاه که این دیپلمات ۶۰ ساله زیادی به ایران آسان می‌گرفت، مخالفند. علی واعظ، رییس پروژه  ایران در گروه مدیریت بحران گفت که اقدامات مالی مطابق راهبرد دولت آمریکا در زمینه امنیت ملی بود. واعظ در این باره گفت که «چه با وجود رابرت مالی و چه بدون او، دولت بایدن بر این باور است که تنها راهکار با دوام برای بحران هسته‌ای ایران،‌ راهکاری دیپلماتیک است. کسانی که دولت فعلی آمریکا را به «زیادی آسان گرفتن به ایران» متهم می‌کنند، به سختی می‌توانند توضیح دهند که چرا دولت آمریکا نسبت به زمان ورود رییس جمهور بایدن به کاخ سفید،‌ تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده است.»

در ادامه این گزارش با اشاره به آخرین تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای آمده است: مذاکرات(غیرمستقیم) آمریکا با ایران بدون رابرت مالی پیش می‌رود. درحالی که آبرام پالی، به عنوان نماینده جدید آمریکا در امور ایران و برِت مک‌گورک، یکی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا و از مقامات پیشین این کشور در زمینه سیاست خاورمیانه،‌ به عنوان مقام اصلی محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران منصوب شده‌اند. وقتی دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرد، مک‌گورک را به عنوان هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی این کشور در نظر گرفت. دولت آمریکا مذاکرات بر سر ورود دوباره به توافق هسته‌ای را اواخیر همان سال آغاز کرد. مذاکرات غیرمستقیم، بی‌سروصدا و اواخر سال جاری از سرگرفته شد و مک‌گورک نقشی عمده در این مذاکرات داشت.

این مطلب می‌افزاید: مک گورک تاکید کرده است که مشتاق شکل گرفتن دوباره یک توافق در این زمینه است اما معلوم نیست که تاکتیک‌های او چه تفاوت‌هایی با تاکتیک‌های رابرت مالی خواهد داشت. او از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال ایران که از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های متعددی را تحت کارزاری موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرد، انتقاد کرده است. از نظر او، اعمال تحریم‌‎های بیشتر علیه ایران، منجر به «رفتاری تحریک‌آمیزتر» از سوی ایران شد.

در بخش پایانی گزارش سی‌ان‌ان مطرح شد: با این وجود، علی واعظ معتقد است که تغییری در سیاست آمریکا نسبت به ایران انتظار نمی‌رود. واعظ می‌‎گوید، سیاست آمریکا با محاسبات شورای امنیت ملی شکل می‌گیرد، نه با یک شخص بخصوص در این بخش از دولت. بنابراین، «چه با وجود رابرت مالی و چه بدون او، دولت بایدن بر این باور است که تنها راهکار با دوام برای مسئله هسته‌ای ایران، راهکاری دیپلماتیک است. نورونها نیز در این باره می‌گوید که کنار رفتن مالی به معنای این است که «معامله بزرگی» با ایران در کار نخواهد بود «اما تلاش‌‎های دولت  برای دست یافتن به توافقی محدود، همچنان ادامه دارد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.