دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: ٧٠٠ بسته مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در معرض دید سرمایه گذاران خارجی و داخلی قرار می‌گیرد.

ارائه ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق اقتصادی ایران در نمایشگاه بین‌المللی مشهد

به گزارش قدس خراسان، در نشست خبری دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد حجت‌الله عبدالملکی عنوان کرد: در ٧٠٠بسته سرمایه‌گذاری، سطح‌های مختلف سرمایه‌گذاری تعریف شده و هر سرمایه‌گذاری متناسب با فضای سرمایه‌ای خود می‌تواند یک بسته استفاده کند.

وی افزود: این بسته‌ها عبارت از مطالعات اولیه هر پروژه یعنی سودآوری پروژه، تامین زیرساخت‌ها شامل زمین، آب، برق و مجوز بی نامی که برای هر پروژه صادر شده است و به این ترتیب سرمایه گذار می‌تواند از نظر بازده اقتصادی به اطمینان برسد و چون اکثر مراحل صدور مجوز طی شده است با سرمایه‌گذار باخیالی آسوده‌تر سرمایه‌گذاری کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: در فرآیند صدور مجوز بعد از انتخاب سرمایه‌گذار، مجوزی که به صورت بی نام صادر شده بلافاصله به نام سرمایه‌گذار منتقل می‌شود و در واقع فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بسته‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

عبدالملکی ادامه داد: نمایشگاه اول در اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد و اولین نمایشگاه خارجی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در  شهر ایروان کشور ارمنستان در شهریور ماه برگزار خواهد شد و در نمایشگاه تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه به امضای طرفین رسید. 

وی درباره تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: همزمان فضای کسب و کار در مناطق اقتصادی  بهبود و اصلاح شده است، در طی ۵ یا ۶ماه گذشته کارگروه ها، کمیسیون‌ها و شوراهایی که باعث می‌شد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارهای اداری، تولید و تجارت پیش نرود حذف شد و مراحل زیاد انجام کارهای اداری کاهش یافته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: این ٧٠٠بسته کاملا برای سرمایه‌گذاری آماده است و به جز این طرح‌ها هر سرمایه‌گذاری طرح پیشنهادی داشته باشد نسبت به بررسی و پذیرش آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این تعداد بسته، سه هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و بسته‌های سرمایه گذاری توسط هفت منطقه آزاد تعریف شده که برای به نتیجه رسیدن آن ها ۴۳۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است و تا پایان امسال بیش از هزار و ۵۰۰ بسته سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود.

وی با اشاره به فعال بودن۷۰ منطقه ویژه اقتصادی و ۱۴ منطقه آزاد اقتصادی در کشور تصریح کرد: از همه امکانات برای معرفی این بسته‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم و برای معرفی این بسته‌ها، برگزاری ۱۵ نمایشگاه شامل هفت نمایشگاه داخلی و هشت نمایشگاه خارجی تا پایان امسال پیش‌بینی شده است.

عبدالملکی ادامه داد: در کنار معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور،۱۲ منطقه ویژه اقتصادی هم به دومین نمایشگاه اضافه شده است و این منطقه‌های ویژه اقتصادی می‌توانند فرصت‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌هایشان را در نمایشگاه ارائه کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به پایین بودن هزینه‌های تولید در ایران عنوان کرد: یک سوم صادرات غیر نفتی ایران از محل مناطق آزاد انجام می‌شود و چون هزینه تولید در ایران نسبت به کشورهای دیگر نسبتا پایین و زیرساخت‌های کشور برای سرمایه‌گذاری مطلوب است باید این طرح‌ها به خوبی معرفی شود.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: مشهد به عنوان دومین شهر برای نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انتخاب شد چون با توجه به وجود بارگاه مطهر امام هشتم(ع)بخشی از سرمایه گذار در شرق کشور هستند. دو منطقه دوغارون و سرخس از مناطق ویژه اقتصادی استان محسوب می‌شوند و طرح تبدیل آن ها به منطقه آزاد تجاری در مجلس در دست بررسی است و از ٧٠٠بسته سرمایه گذاری ارائه شده کمترین بسته پیشنهادی سه میلیارد تومان و بیشترین آن در  ٢٠٠میلیارد تومان تعریف شده است.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.