همزمان با افزایش هشدار دهنده‌ی دمای جهانی هوا، آسیا، اروپا و ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) یکی از گرم‌ترین روزهای خود را در ۹۰ سال اخیر تجربه کردند و در پی این بحران اقلیمی، مقام‌های آمریکایی و چینی با یکدیگر گفتگو کردند.

موج بی‌سابقه گرما، زنگ خطر را در آمریکا و چین به صدا درآورد

به گزارش قدس آنلاین، ایالات متحده در جنوب و غرب در گرمای بی‌سابقه‌ی هوا سوخت، در شمال شرق غرق در باران‌های سیل آسا شد و در ایالت‌های میانه غربی در دود آتش‌سوزی‌ها فرو رفت.

باران‌های سیل آسا در روزهای اخیر در آمریکا به بروز سیل ناگهانی و طغیان رودخانه‌ها در شمال شرق این کشور و آسیب به جاده‌ها منجر شده که خسارت اقتصادی اولیه ناشی از آن ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

گرمای گنبدی شکلی بر فراز غرب ایالات متحده شکل گرفته و دمای هوا را در صحرای دره مرگ کالیفرنیا به ۱۲۸ فارنهایت (۵۳ درجه سانتیگراد) در روز یکشنبه رساند و با ثبت بالاترین دما، رکورد ۹۰ سال اخیر را زد.

دره‌ی مرگ (Death Valley) دره‌ای بیابانی در کالیفرنیا است که یکی از گرم‌ترین و خشک‌ترین نقاط آمریکا به شمار می‌رود.

همزمان با افزایش شدید گرمای هوا در ایالات متحده آمریکا، سازمان هواشناسی این کشور اعلام کرد که گرمای هوا بیش از ۱۱۰ میلیون نفر را در بیش از ۱۵ ایالت تحت تاثیر قرار داده است و به طور قابل توجهی تشدید خواهد شد.

دمای شهر فونیکس (مرکز ایالت آریزونا آمریکا) روز گذشته به ۱۱۴ درجه فارنهایت (۴۵.۵ درجه سانتیگراد) رسید.

دمای شهر فونیکس روز دوشنبه (۱۷ ژوئیه)ُ، ۱۱۴ درجه فارنهایت (۴۵.۵ درجه سانتیگراد) بود و به رکورد تاریخی ۱۸ روز متوالی با دمای بالای ۱۱۰ درجه فارنهایت رسید. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رکورد تا یک هفته دیگر ادامه پیدا می‌کند

همزمان با موج گرما در ایالات متحده، سایر نقاط جهان در نیمکره شمالی نیز افزایش دمای قابل توجهی را تجربه کردند.

سانبائو شهر دورافتاده در شمال غربی چین، رکورد ۵۲.۲ درجه سانتیگراد (۱۲۶ فارنهایت) را به ثبت رساند.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در اروپا، دما را تا ۴۸ درجه سانتیگراد (۱۱۸ درجه فارنهایت) رساند و موجب شد مقامات کشورهای ایتالیا و فرانسه هشدار خطرهای مرتبط با گرما را صادر کنند.

حتی در شهر فونیکس که دمای هوای معمول بسیار گرم است، گرمای شدید در طولانی مدت، مسئولان را نگران می‌کند.

سال گذشته، گرما به مرگ ۴۲۵ نفر در شهرستان ماریکوپا در شهر فونیکس منجر شد.

دانشمندان بارها هشدار داده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی، ناشی از انتشار سوخت‌های فسیلی است و همین امر موج‌های گرما را شدیدتر و کشنده‌تر می‌کند.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ این قاره بوده است.

کانادا نیز در چند هفته پیش بالاترین دمای تاریخ کشورش را ثبت کرد و شاهد ادامه آتش‌سوزی‌های جنگلی است.

گسترش دود و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا باعث پایین آمدن کیفیت هوا در شهرهایی مانند اوتاوا، تورنتو و حتی نیویورک و واشنگتن در ایالات متحده شده است.

مقام‌های آمریکایی و چینی درباره بحران تغییرات آب و هوایی گفتگو کردند

دمای شدید کره زمین به تاکید بر از سرگیری مذاکرات بین چین و ایالات متحده درباره تغییرات آب و هوایی انجامید.

جان کری نماینده ویژه آمریکا در حوزه آب و هوا در دیدار با همتای چینی خود شی ژنهوا در بیجینگ، اقدام مشترک برای کاهش انتشار گاز متان و انرژی زغال سنگ را خواستار شد.

کری اعلام کرد که طی سه روز آینده برای مقابله با این خطر و چالش مشترک که توسط انسان‌ها ایجاد شده و کل بشریت را تهدید می‌کند، اقدامات بزرگی را انجام می‌دهند.

چین و آمریکا دو منبع عمده انتشار دی اکسید کربن در جهان محسوب می‌شوند. از همین رو، همکاری این دو ابرقدرت، بخشی حیاتی از تلاش های جهانی برای مهار گرمایش جهانی تلقی می‌شود.

مذاکرات اقلیمی بین چین و آمریکا، بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان، سال گذشته به دلیل پیامدهای سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه مرداد، تا حد زیادی متوقف شد.

دمای بالایی طولانی مدت هوا در چین، شبکه‌های برق و محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند و نگرانی‌ها درباره تکرار خشکسالی سال گذشته که شدیدترین آن در ۶۰ سال اخیر بود را افزایش می‌دهد.

گرمایش جهانی و مسائل اقلیمی از جمله اولویت‌های چین در همکاری‌های علمی بین‌المللی محسوب می‌شود و شی جین پینگ رئیس جمهور چین بر لزوم همکاری و اشتراک‌گذاری آزاد اطلاعات برای مقابله با چالش‌های توسعه مشترک در حوزه محیط زیست تاکید کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.