ولیعهد عربستان و رئیس جمهور ترکیه، تجاوزها و جنایت های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کردند.

ترکیه و عربستان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

به گزارش قدس آنلاین از شبکه الجزیره، محمد بن سلمان و رجب طیب اردوغان در پایان سفر رئیس جمهوری ترکیه به عربستان در بیانیه مشترکی بر ثبات بازار انرژی تاکید کردند.

ترکیه و عربستان در این بیانیه مشترک خواستار پایبندی طرف های درگیر در سودان به آتش بس های اعلامی و بیانیه جده و در پیش گرفتن اقدامات ضروری برای کاهش رنج های مردم این کشور شدند.

ولیعهد عربستان و رئیس جمهوری ترکیه بر اهمیت پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تاکید کردند.

تاکید بر اهمیت پایان یافتن جنگ اوکراین از طریق مذاکره، اهمیت طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) و تضمین ثبات قیمت ها و زنجیره عرضه و حمایت از تلاش های بین المللی و منطقه ای برای حل بحران یمن از دیگر بندهای بیانیه مشترک عربستان و ترکیه در پایان سفر رجب طیب اردوغان به عربستان بود.

در پایان سفر ۲ روزه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، ۲ کشور ۹ یادداشت تفاهم و قرارداد همکاری مشترک در بخش‌های انرژی، املاک، ساخت و ساز، آموزش، فناوری دیجیتال و بهداشت و صنایع نظامی و سرمایه‌گذاری مستقیم امضا کردند.

بنا به اعلام شبکه خبری سی. ان. ان. ترک، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از ۲ روز پیش، سفر منطقه‌ای خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس را با سفر به عربستان سعودی آغاز کرد.

بنا به اعلام تارنمای خبری استار، در جریان سفر اردوغان به ریاض، قرارداد خرید پهپادهای «آکینجی» شرکت ترکیه‌ای «بایکار» و نیز طرح همکاری دفاعی دو کشور امضا شد.

در جریان این سفر، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و رئیس جمهور ترکیه در جده با یکدیگر دیدار و درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند و دو طرف در یک نشست رسمی، درباره روابط دوجانبه، چشم‌انداز همکاری مشترک و فرصت توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف به مذاکره پرداختند.

رئیس جمهور ترکیه پیش از سفر به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، از ارتقای مبادلات تجاری با این کشورها طی ۲۰ سال گذشته از ۱.۶ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار خبر داد.

رسانه های ترکیه جذب حداقل ۲۵ میلیارد دلار سرمایه از کشورهای عربستان، قطر و امارات متحده عربی برای سر و سامان دادن به بحران اقتصاد داخلی را از جمله اهداف اصلی سفر اردوغان به این کشورها عنوان کرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.